Springen naar inhoud

stator door meten

• Log in om te kunnen reageren

nelis76

nelis76

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 augustus 2014 - 21:03

Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voor stellen, ik ben Niels 20 jaar en studeer werktuigbouwkunde. ben dus absoluut een leek op het elektrisch gebied.

Ik heb een buitenboord motor 4 cilinder, die maar op 2 cilinders loopt. Nu heb ik alles door gemeten en onderling uitgewisseld. Nu blijft de Stator en de switch box over. Nu heb ik over de stator de weerstand gemeten en nu meet ik over een draad helemaal niks, met geen een vlak geeft hij een weerstand. Dus ik vermoed dat hier iets mis mee is.

Maar nu heb ik al zitten google en ik lees dat als de stator kapot is geen bougie moet vonken maar er vonken er twee. Iemand een idee hoe dit kan of wat ik fout doe?

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6780 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 22 augustus 2014 - 23:01

Wat bedoel je met de stator, en tussen welke punten heb je gemeten?

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5888 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 augustus 2014 - 23:07

Stator? Bedoel je de stroomverdeler?

Ziet het er ongeveer zo uit (met toegevoegde kabels)?

037905205J.jpg

Kijk ook eens hier.

Motus inter corpora relativus tantum est.

nelis76

nelis76

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 17:31

Nee, het betreft een elektrische ontsteking, de stator is een spoel die onder het vliegwiel zit. in het vliegwiel zitten magneten.

Het gaat om zoiets

IMG_0016.JPG

Ik heb gemeten aan het einde van de kabels die eruit komen en een contact vlak van de spoel aan de buitenste krans. maar ik weet niet of al deze kabels verbonden moeten zijn met een of meerderen spoelen?

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5888 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 18:44

Ik las niet goed. Zag motor en 4 cilinders, en niet buitenboord.

De spoelen in die stator zorgen samen met de magneten in de rotor voor de stroomvoorziening en meestal zijn er afzonderlijke spoelen voor de ontsteking, maar als er twee cilinders wel werken lijkt mij die voorziening correct te werken.
Dan zou ik eerst nagaan of er geen probleem is met de ontstekingsspoelen, daarvan heeft iedere cilinder er een.

Soms zitten de bobines in twee sets van twee stuks:
583740.jpg bobina_inductie_yamaha_9_9-15_CP.jpg
Dan zou de uitval van twee cilinders heel logisch zijn als er een set defect is.

Loop eens langs de bougiekabels terug naar het eerste onderdeel dat je tegen komt. Herken je dat?
Mogelijk zit het probleem toch ergens anders, het kan sterk afhankelijk van het merk/model zijn. Dan kan je het beste iemand met praktijkervaring met dit merk en type vragen.

Zie voor een globale uitleg van het ontstekingscircuit van zo'n buitenboordmotor hier

nelis76

nelis76

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 19:03

Bedankt voor de reactie,

De ontsteking spoelen zijn het niet, ik heb deze al omgewisseld en deze werken alle 4. Wat dan nog overblijft is de switshbox. Maar ik zou ook niet weten hoe je dit door meet. Iemand een idee.

Hier een elektrisch schema van de motor.

60.jpg

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5888 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 19:17

De trigger is ook zeker in orde?

nelis76

nelis76

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 19:25

De trigger weet ik niet 100% zeker, ik ben niet zo handig met meten van elektronische componenten. op de trigger zat een of ander contact plaatje en vanuit daar heb ik alleen de weerstand gemeten tot de switch box, deze ware allemaal correct, maar ik is het bij de trigger niet hetzelfde als de stator, als deze niet werkt vonkt geen een bougie?

Veranderd door nelis76, 23 augustus 2014 - 19:30

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5888 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 19:50

Welk merk en type buitenboordmotor is het?

Kijk ik of ik wat info kan vinden.

nelis76

nelis76

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2014 - 19:55

Mercury 1979 50hp

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5888 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2014 - 13:40

Uit jouw schema blijkt dat er van de stator 3 sets draden komen, een voor de algemene stroomvoorziening, maar twee sets voor de ontsteking. Misschien kan je er via een testje achter komen wat er aan de hand is:

Wellicht heeft deze stator twee dezelfde spoelen, rood-rood/wit en blauw-blauw/wit. Als dat inderdaad zo is, dan zou een van de twee defect kunnen zijn. Mogelijk te testen door eerst de rode draad los te maken, en daarna alleen de blauwe. Als in een van de situaties de motor blijft draaien op dezelfde twee pitten, dan lijkt mij een van die twee spoelen defect.

Bovenstaande is een aanname, want ik kan mij ook voorstellen dat er twee verschillende spanningen geleverd worden om de switch te voeden. In dit geval zou de motor geheel niet werken bij een defect in een van de twee spoelen en dus ook niet als er slechts een draad wordt losgemaakt.

Dus, als bovenstaand testje als resultaat heeft dat de motor bij losse rode én blauwe draad niet werkt, dan lijkt mij dat de stator goed functioneert. Blijft de motor op twee pitten draaien als een van die draden los is, dan is een van de spoelen in de stator waarschijnlijk defect.

Ik kan geen schema vinden van het inwendige van die switch, en dus ook niet zeggen hoe je daaraan zou moeten meten.

nelis76

nelis76

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2014 - 14:23

Op het internet heb ik het volgende gevonden

"Haal eerst de zwart gele draad los van de switchbox.

Als er 2 cilinders niet vonken en dat zijn de cilinders 1 en 2  of 3 en 4 dan kun je de stator draden omwisselen.

je hebt rood en blauw en rood/wit en blauw/wit.

je wisselt dan rood met rood/wit en blauw met blauw/wit.

als nu de andere 2 cilinders niet vonken weet je dat de stator defect is.

Als nog steeds dezelfde cilinders niet vonken dan heb je mogelijk een defecte switchbox of trigger.

Als blijkt dat het niet de stator is kun je de weerstand van de trigger meten."

En na deze test vonken de onderste twee bougies nog steeds niet. de trigger heb ik door gemeten had ook een schema gevonden hoe je deze moest door meten. Dus nu weet ik vrij zeker dat de switchbox kapot is. deze ga ik dan ook vervangen.

Niels

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures