[natuurkunde] temperatuursstijging/warmtecapaciteit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 77

temperatuursstijging/warmtecapaciteit

Klintersaas schreef: 9) Een personenauto (massa 920 kg) rijdt met een snelheid van 108 km/u. De chauffeur (massa 80 kg) remt plots en het voertuig komt tot stilstand. De massa van ieder van de vier remtrommels bedraagt 2,50 kg en de soortelijke warmtecapaciteit is 5,00 · 102 J/kg·K.

Veronderstel dat 80 % van de kinetische energie in warmte in de remtrommels wordt omgezet, dan bedraagt de temperatuurstijging van iedere remtrommel:


 
<ul class="bbcol">[*]36 K
[*]72 K
[*]144 K
[*]288 K
[/list]
Verborgen inhoud
Antwoord B.


Stel een vraag over deze oefening.

(Herkomst: simulatie-examen EMSA 2009)
 
 
De kinetische energie = (1000.30²)/2 = 450000
80% hiervan is 0,8.450000 = 360000
Met behulp van de formule Q = c. m. ∆T kom ik dan uit dat ∆T = 288. Het juiste antwoord is echter 72 = 288/4.
Waarom moet ik nog eens door 4 delen als ik in de formule van warmte als massa maar de massa van 1 remtrommel heb gebruikt? Dan zou ik toch direct de temperatuursverandering in 1 remtrommel, wat gevraagd is, moeten krijgen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: temperatuursstijging/warmtecapaciteit

als je de massa van maar 1 remtrommel in die laatste formule invult, krijg je een temperatuurstijging die vier keer zo groot is ,
als die warmte in maar 1 remtrommel wordt toegevoerd krijg je 360000=500 . delta T ,dan krijg je dus de temperatuurstijging van 1 remtrommel.
je moet de massa van de 4 remtrommels bij elkaar optellen en dat in die laatste formule invullen.
Q=C . deltaT

Berichten: 77

Re: temperatuursstijging/warmtecapaciteit

ok, ik snap het, bedankt! 

Reageer