[natuurkunde] Ringvormige geleider in magnetisch veld

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

Ringvormige geleider in magnetisch veld

Een rechthoekig magnetische veld gaat  loodrecht  in  het  vlak van dit blad. Door een ringvormige geleider in het vlak van het blad gaat een stroom met tegenwijzerzin.

 

 

 
 
ring.JPG
ring.JPG (20.66 KiB) 610 keer bekeken
In welke zin beweegt de ringvormige geleider dan?
 
<A>   naar onder

<B>   naar boven
 
<C>   naar links
 
<D>   naar rechts
 
 
Tot zo ver kom ik: Door de stroom in de ring zal de ring zelf een magnetisch veld opwekken die tegengesteld is aan dat gegeven veld. Dus een hoge flux, maar wat je hiermee bent , geen idee. Dan bedacht ik me: waardoor zal die ring bewegen? En volgens mij door de Laplacekracht, dus rechterhandregel, maar je kan je stroomzin niet met je vinger voorstellen want die stroom loopt in een cirkel. Hoe weet je dit dan?
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ringvormige geleider in magnetisch veld

Roosvd schreef:  
Tot zo ver kom ik: Door de stroom in de ring zal de ring zelf een magnetisch veld opwekken die tegengesteld is aan dat gegeven veld. 
Nou nee, zo zit dat niet precies.
 
Zeg het zó: Door een verandering van de flux die door de ring gaat zal er door de ring een stroom gaan lopen met een dusdanige richting dat die verandering wordt tegengegaan.
 
Even voor de duidelijkheid: de vraag is zó bedoeld dat de ring beweegt door een externe kracht (bijv, jij trekt die ring een of andere kant op vanuit zijn huidige gegeven positie)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Ringvormige geleider in magnetisch veld

dit vraagstuk stelt mij voor grote problemen.
ik neem maar aan dat die stroom I een inductie stroom is.
laten we uitgaan van de beginsituatie, en schuif eerst die ringvormige geleider horizontaal naar rechts zodanig dat de ring zich nog niet in dat homogene magnetische veld bevind.
geef nu de ring een constante snelheid mee die horizontaal naar links gericht is.
wat gaat er nu gebeuren zodra door die ring een magnetische flux gaat lopen die het papier in gericht is.
denk aan de wet van Lenz

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Ringvormige geleider in magnetisch veld

Als ik het goed begrijp vragen ze hier eigelijk in welke richting iemand de ring aan het trekken is
Dus in dat geval: naar links? Want de ring wil tegenwerken (magnetische veldlijnen tegengesteld), tegenwerken wijst op een fluxstijging dus de ring komt in het veld. (Moest hij eruit gaan zou de stroom de andere kant oplopen)
 
Ik vond de vraag heel verwarrend maar kan aan mij liggen :p, zoals u het verwoordde is het duidelijk. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ringvormige geleider in magnetisch veld

Je conclusie klopt
 
De stroom wekt een dusdanig magneetveld op door de ring dat die het blad uit wijst (volgt uit rechterhandregel) 
Kennelijk ondergaat de ring dus een beweging die ervoor zorgt dat de flux van het oorspronkelijke magneetveld (het papier in) toeneemt, en de inductiestroom deze toename dus tegenwerkt.
 
FluxTOEname kan hier alleen indien de ring naar links bewogen wordt. 
 
de tekst van de opgave had duidelijker kunnen zijn, iets als: 
Een geleidende ring bevindt zich op zeker moment half in een homogeen magneetveld dat het papier in wijst (zie schets). De ring wordt vervolgens verplaatst in een van de richtingen A, B, C of D, waardoor een stroom door de ring gaat lopen in tegenwijzerzin (zie schets) 
 
In welke richting wordt de ring verplaatst? 
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Ringvormige geleider in magnetisch veld

zodra de ring laten we zeggen op tijdstip t=0 begint met magnetische flux te omvatten, dan zal er op de ring een lorentzkracht gaan werken die niet constant is maar zal toenemen en een maximale kracht bereikt zodra de ring zich precies voor de helft in dat homogene magnetische veld bevind , en de richting van die lorentzkracht is horizontaal naar rechts gericht.
je vond de vraag heel verwarrend, maar dan ben je niet de enige.
er gaan zelfs 2 krachten op de ring inwerken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ringvormige geleider in magnetisch veld

het gaat er hier niet om welke krachten er op de ring gáán inwerken. 
 
Ik vermoed dat de vraag komt uit een voormalig toelatingsexamen arts-tandarts. Die worden door vrijwillige deelnemers uit het hoofd onthouden en later opgetekend. Redactie van die "piratenversies" laat nog wel eens te wensen over. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Ringvormige geleider in magnetisch veld

Jan van de Velde schreef:  
Ik vermoed dat de vraag komt uit een voormalig toelatingsexamen arts-tandarts. Die worden door vrijwillige deelnemers uit het hoofd onthouden en later opgetekend. Redactie van die "piratenversies" laat nog wel eens te wensen over. 
 
Inderdaad, ik hoop dat ze op het examen duidelijker gesteld zijn, dan zou ik dit vraagstuk zonder hulp kunnen opgelost  hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Ringvormige geleider in magnetisch veld

Roosvd schreef:  
 ik hoop dat ze op het examen duidelijker gesteld zijn, 
Alles wat ik van deze dingen (publiek gemaakte echte examens, oefenexamens uit officiële bron) heb gezien laat in dit opzicht niks te wensen over.  :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer