Hyperstatische portaalspant

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Hyperstatische portaalspant

2j433iw_th.jpg
2j433iw_th.jpg (1.21 KiB) 470 keer bekeken
 
Dag allemaal,
 
Gisteren had ik een examen rekenkundige bouwtechnieken waarbij ik een hyperstatische portaalspant moest uitwerken (hopelijk komt de tekening erop, anders zorg ik nog voor een andere). 
 
 
De vraag hierbij was om de invloedslijn van de horizontale reactiekracht in A te bepalen, grafisch en analytisch, als er een horizontale puntlast gelijk waar op de spant plaatsvindt. 

De volgende vraag was om met mohr en greene de hoekverdraaiing in B en D te bepalen.
 
Nu bleek het al vlug dat ik wel hyperstatische liggers kan oplossen, maar deze hyperstatische portaalspant ging me net ietsje te boven. 
 
Om te beginnen heb ik al de volgende vraag, is deze spant 2x hyperstatisch of slechts 1x? Ikzelf denk 2x. 
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hyperstatische portaalspant

Zijn dat 2 scharnieren in de dwarsligger bovenaan?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Hyperstatische portaalspant

Jep dat zijn 2 scharnieren. Ik ben nu zelf nog eens aan het proberen, als ik een soort van oplossing vind zal ik die nog posten :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Hyperstatische portaalspant

Je hebt 3 vergelijkingen: horizontaal, verticaal en rotatie evenwicht.
Je hebt 2 extra vergelijkingen: buigmoment in R en S moet nul zijn.
Je hebt 5 onbekenden (3 in knoop A, 2 in knoop B).
Volgens mij is dit isostatisch.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 3

Re: Hyperstatische portaalspant

'k Had nooit gedacht aan die extra vergelijkingen... Jammer want de rest van de oefening was eigenlijk echt niet moeilijk.
 
Bedankt voor je antwoord!

Reageer