[natuurkunde] rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 107

rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Twee stromen I1 en I2 verdwijnen in het vlak van dit blad, I2 is dubbel zo groot als I1.

 
Welke figuur geeft dan best de krachten weer die werken op deze stroomvoerende geleiders?
stroom1.JPG
stroom1.JPG (16.75 KiB) 1311 keer bekeken
 
Ik weet uit mijn boeken dat 2 rechte stroomvoerende geleiders met dezelfde stroomzin elkaar gaan aantrekken.
Maar normaal gebruik ik de FBI-rechterhandregel maar als je die hier toepast, zouden ze elkaar net afstoten. Waarom kan je deze regel hier niet gebruiken?
fbi.jpg
fbi.jpg (7.45 KiB) 1311 keer bekeken
 
En nog iets: actie en reactie zijn even groot (dus kracht F12= F21) nochtans is B2=2B1. Hoe kan het dan dat de twee krachten even groot zijn? 
Alvast bedankt
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

De FBI regel kun je wel toepassen, maar je moet wel de goede B met de goede I combineren.
 
Toepassen van de juiste combinatie geeft ook antwoord op je tweede vraag.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

de twee krachten zijn even groot omdat de derde wet van Newton geldt.
je gebruikt de rechterhandregel blijkbaar niet goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

klazon schreef: De FBI regel kun je wel toepassen, maar je moet wel de goede B met de goede I combineren.
 
Toepassen van de juiste combinatie geeft ook antwoord op je tweede vraag.
 
Je moet toch een bij de linkse stroomdraad een B kiezen naar beneden en bij de rechtse stroomdraad een B kiezen naar boven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Nee, precies andersom.
Volgens de kurkentrekkerregel lopen de krachtlijnen rechtsom rond de draad, kijkend in de stroomrichting.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

klazon schreef: Nee, precies andersom.
Volgens de kurkentrekkerregel lopen de krachtlijnen rechtsom rond de draad, kijkend in de stroomrichting.
Afbeelding
 
Ik gebruik deze altijd, die kijkt waarschijnlijk vanuit de conventionele stroomzin? Maw ik mag deze regel niet combineren met de FBI regel of ik ben fout :p Conclusie FBI + kurkentrekkerregel = juist 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Die regeltjes kijken altijd vanuit de conventionele stroomzin.
En dat plaatje laat toch hetzelfde zien wat ik ook zeg?

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Wel dan, neem nu de linkse draad. De stroom loopt er langs rechts om, in het punt tussen stroomdraad 1 en 2 wijst de raaklijn aan de cirkel toch naar beneden, rekening houdend met de magnetische veldlijnen die naar rechts wijzen? 
 
Of is het zo, de kracht die I1 produceert grijpt aan op I2. Dus als ik de kracht op Iwil tekenen moet ik Ien Bgebruiken om de richting en zin van Fl te weten maar Igebruiken als aangrijpingspunt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Je haalt toch wat dingen door elkaar. De stroom verdwijnt in het vlak van de tekening. De stroom I1 veroorzaakt rond zich een magnetisch veld waarvan de veldlijnen in cirkels rechtsom lopen. Ter plaatse van draad 2 lopen de veldlijnen dus naar beneden. De veldlijnen van B1 grijpen aan op de stroom I2.
 
Zelfde verhaal voor I2. De veldlijnen B2 lopen ter plaatse van draad 1 naar boven, en vormen samen met I1 een kracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Oké nu ben ik mee, ik gebruikte dus wel de juiste handregels maar ikzelf begreep blijkbaar niet dat je Ben Imoest combineren.
Nu is het mij duidelijk, heel erg bedankt en sorry dat het zo lang duurde voor het doordrong

Berichten: 56

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Dus het effect van 2 x de I verdubbeld de magnetische veldsterkte? Maar het speelt geen rol bij de kracht, als ik het goed begrijp?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: rechte stroomvoerende geleiders met FBI regel

Om dezelfde reden dat je eigenlijk niet kan spreken over de zwaartekracht van de aarde op jouw lichaam, of andersom: Er bestaat één zwaartekracht tussen jouw lichaam en de aarde. De aarde trekt hierbij even sterk aan jou als jij aan de aarde. 
 
Er ontstaat een aantrekkende kracht tussen de twee draden.
 
derde wet van Newton: krachten treden altijd in paren op. Als voorwerp A een kracht uitoefent op voorwerp B, dan oefent voorwerp B een even grote maar tegengesteld gerichte kracht uit op voorwerp A.
 
Of zie het zo: als er geen tweede draad was was er ook geen afstotende of aantrekkende kracht, alleen een magneetveld.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer