donkere materie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

donkere materie

er is bewijs dat er meer  donkere materie aanwezig is  in  het heelal rond gebieden waar ook meer "gewone" materie te vinden is 
 
kan ik dan stellen bij wijze van proef of beter gedachtenexperiment dat als ik 
 
een bowlingbal in  mijn rechter hand heb en een tennisbal in mijn linker hand dat er rond de bowlingbal dus meer donkere materie aanwezig is
 
en wat als ik de beide ballen  van hand verwissel volgt de donkere materie dan spontaan mee

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: donkere materie

Ondanks dat het naar de aard van de donkere materie nog steeds gissen is, kan jouw gedachtenexperimentje niet kloppen.
 
Donkere materie heeft massa, en er is ongeveer 5 keer zoveel 'donkere' als 'gewone' materie in het heelal.
Jouw bowlingbal zou in plaats van zeg eens 5 kg, ongeveer 30 kg gaan wegen als dat ding de donkere materie zou 'meeslepen', en een stuk lastiger in beweging te krijgen zijn (grotere traagheid).
 
Als alle zichtbare materie in het heelal deze wonderlijke eigenschap zou hebben, is er geen donkere energie probleem meer. Dan lijkt alle gewone materie 6 keer zwaarder (wat wij dan waarschijnlijk niet zouden opmerken) en missen we niets aan onzichtbare materie.
 
Het is waarschijnlijker (maar lang niet zeker!) dat donkere materie uit een dunne 'soep' van deeltjes bestaat die het hele heelal opvult. Door de zwaartekrachtswerking concentreert het zich net als gewone materie, in en rond sterrenstelsels.

Berichten: 334

Re: donkere materie

Is die "dunne" soep mooi gelijk over het gehele heelal verdeeld?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: donkere materie

Als die dunne soep al bestaat. Een van de kandidaten voor de soep is de WIMP, helaas is het bestaan daarvan ondanks eerdere berichten niet vastgesteld. Zie dit bericht.
 
Dan zal ze ongeveer zo verdeeld zijn als de wel zichtbare materie. Dus op grote schaal homogeen, maar voor een deel lokaal geklonterd door zwaartekrachtwerking. 
Ik schrijf ongeveer, omdat donkere materie geen last kan hebben van fotonendruk, en zich dan niet geconcentreerd aan de randen van de baryonische bellen op zou houden, zoals 'gewone' (baryonische) materie doet.
 
Zie ook dit en dit bericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: donkere materie

Een ding is zeker: donkere materie wordt niet veroorzaakt door een aan ons parallel universum. Na een toevallige botsing van twee sterrenhopen bleek dat de normale materie, zoals verwacht, als twee ballen kauwgum inelastisch botsten en een grotere hoop van "stilstaande" normale materie vormden. Links en rechts van de botsing bleken twee hopen pure donkere materie aanwezig, hetgeen duidelijk niet het geval zou zijn geweest als de donkere materie door de werking van gravitatie (de enige manier waarop twee paralelle universums zouden kunnen communiceren) tussen de twee universums zou ontstaan.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer