Twijfels studiekeuze: kine, biomedische of farmacie

Reageer
Berichten: 1

Twijfels studiekeuze: kine, biomedische of farmacie

Hallo!
 
Ik moet nu zo snel mogelijk een studiekeuze  maken. Ik ben 18 jaar dus ik heb net mijn middelbaar afgemaakt.
Maar aangezien de tijd nu echt wel begint te dringen om mij in te schrijven, hoop ik hier wat tips te krijgen.
 
Ik twijfel enorm. Ik ben geïnteresseerd in wetenschappen en het menselijk lichaam etc. boeien mij ook heel erg.
Als ik puur kijk naar de vakken die ik zou krijgen , bevalt vooral kinesitherapie mij. Maar ik heb vooral twijfels over het beroep later. 
Farmacie interesseert vooral het beroep mij dan maar hierbij heb ik schrik dat het té veel chemie voor mij gaat zijn.
Bij biomedische wetenschappen interesseren mij de vakken ook heel erg maar heb ik schrik 
voor het beroep later. Ik weet niet echt wat je ermee kan doen of worden en ik heb al veel gehoord dat je moet doctoreren om aan een job te geraken.
 
Ik hoop dat er mensen zijn die een van deze richtingen studeren of gestudeerd hebben zodat die mij kunnen helpen bij mijn studiekeuze en hun ervaringen
hier kunnen delen! Alvast bedankt!  :)

Berichten: 1.617

Re: Twijfels studiekeuze: kine, biomedische of farmacie

Mijn eigen prioriteitenlijstje is:
 
(1) Waar ligt je passie en je ambitie, wat vind je echt gaaf om te weten en te kunnen en wat sluit aan bij jouw manier van leren en jouw kijk op de wereld en hoe wil jij je verder ontwikkelen?
(2) Beetje aanleg is noodzakelijk en als je talent hebt is dat heel mooi.
(3) Het perspectief op (liefst goed betaald) werk later is belangrijk maar minder belangrijk dan de passie en talent.
 
De prioriteit kan voor andere mensen anders liggen. 
 
Bij de mogelijkheden die je noemt is het een afweging: wat zijn je twijfels bij de beroepsinvulling na een studie kinesitherapie, denk je dat het de moeite waard is om je door de chemie heen te werken voor farmacie, misschien zie je het wel zitten om te doctoreren na biomedische wetenschappen of denk je het zonder dat ook wel te redden? 
 
Sommige mensen worden boswachter na hun studie of ze beginnen een camping in een land met een fijn klimaat en worden heel gelukkig. Helemaal prima vind ik zolang je maar aan je ontwikkeling blijft werken - dat hoeft niet altijd in werk geld of status te zitten (maar dat mag wel).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Twijfels studiekeuze: kine, biomedische of farmacie

 
Bij biomedische wetenschappen interesseren mij de vakken ook heel erg maar heb ik schrik 
voor het beroep later. Ik weet niet echt wat je ermee kan doen of worden en ik heb al veel gehoord dat je moet doctoreren om aan een job te geraken.
 
Grotendeels waar. Dat komt omdat het een eerder algemene richting is waarbij je veel zaken leert die je als arts ook leert (maar artsen weten dan net wel iets meer), maar je hebt ook veel meer achtergrond dan iemand die een professionele bachelor laborant ofzo heeft gestudeerd. Je weet iets over biostatistiek, maar daar loert dan weer concurrentie van (bio-)ingenieurs. Erg interessante richting dus, maar redelijk algemeen. Dat opent dan ook de poort naar verder onderzoek, en een pak mensen die ik ken die afgestudeerd zijn als biomedicus, hebben dan ook een doctoraat aangevat.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer