Hulp gezocht!

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Hulp gezocht!

Iemand die wat vragen statistiek kan oplossen voor mij via PM zal ik je de vragen sturen. Is een beetje van alles (SPSS, Excel, standaardafwijking, Gauss-curve, etc...).
 
Anders wil ik de vragen hier wel neerpennen/downloadbaar maken!

Als dit niet past, het spijt me maar het is nogal dringend!

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Hulp gezocht!

Opmerking moderator

Dringend of niet, voor dit soort verzoeken is Wetenschapsforum helaas niet bedoeld. Ook als je de vragen hier gewoon een voor een neerpent is -zo leert de ervaring- de kans bijzonder gering dat iemand die zomaar even voor je uitwerkt.
Voor hulp met uitleg en zo kun je wél op een redelijk legertje vrijwilligers rekenen :)  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Hulp gezocht!

Wel ik heb een vraag over Gauss.
 
Machine A = gemiddelde diameter van 50mm (µa = 50) en standaardafwijking van 1 mm
Machine B = gemiddelde diameter van 50mm (µb = 50) en standaardafwijking van 0.5 mm
Ik heb een grafiek (x is de gemiddelde diameter, y is de standaardafwijking) met 2 curves van de machines .
 
Want de vraag was duid de juist machines aan elke curve en hoe zie je dit op de tekening? Ik heb geen idee wat voor antwoord ik moet geven op die laaste.

Berichten: 6

Re: Hulp gezocht!

Mijn antwoord is gewoon de vuistregel 68 - 95 - 99.7 % regel om de curves aan te duiden. Is dit goed genoeg?

Berichten: 6

Re: Hulp gezocht!

Nog een klein vraagje.
 
Kan je in een dataset een standaardafwijking hebben die groter is dan het gemiddelde? Zo ja kan hier iemand een voorbeeld van geven?

Berichten: 6

Re: Hulp gezocht!

Ja dus, vb: Enkele metingen van de pH-waarden van zure oplossingen leunen dicht bij een gemiddelde van 0 en toch kunnen ze een eindige positive standaardafwijking hebben.

Berichten: 6

Re: Hulp gezocht!

Iemand die mijn oplossingen is wil controleren:
 
**modknip**
 
Je vindt alle nodige bestanden terug.
 

Opmerking moderator

 dropboxlink weggeknipt

Berichten: 555

Re: Hulp gezocht!

HansBr schreef: Mijn antwoord is gewoon de vuistregel 68 - 95 - 99.7 % regel om de curves aan te duiden. Is dit goed genoeg?
 
Je hebt de vuistregel en wat dan? Wat is de conclusie die je uit deze aanduidingen kan maken?
 
Met andere woorden, wat wordt er bepaald door de standaardafwijking, de hoogte/breedte (schrappen wat niet past) van de piek.
 
 
HansBr schreef: Ja dus, vb: Enkele metingen van de pH-waarden van zure oplossingen leunen dicht bij een gemiddelde van 0 en toch kunnen ze een eindige positive standaardafwijking hebben.
 
Je idee is goed, er is een heel eenvoudig voorbeeld waarbij de set maar 2 elementen bevat. Onthoud je voorbeeld en maak dit zo eenvoudig mogelijk.
 
Je kan dit wiskundig schrijven als
 
\(\sigma^2 > \bar{x}^2\)
 
Schrijf nu je dataset als \(\{x_i | 1\leq i \leq N\}\) m.a.w. een set met N elementen.
Door
\(\sigma^2 =\frac{1}{N}\sum_{i=1}^N (x_i - \bar{x})^2 =\frac{1}{N}\sum_{i=1}^Nx_i^2 - \bar{x}^2\)
kan je nu zien wat de 'voorwaarde' op de elementen is zodat de standaardafwijking groter is dan het gemiddelde.
 
EXTRA: kan het ook met strikt positieve resultaten?

Reageer