Statistische analyse (SPSS) ivm gegevens over schoolse drop-out

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Statistische analyse (SPSS) ivm gegevens over schoolse drop-out

Hoi,
 
Ik moet voor mijn masterproef onderzoek doen naar schoolse drop-out in een bepaald onderwijssysteem. Ik heb de data al, maar weet niet goed welke analysetechniek ik zou moeten gebruiken om mijn onderzoeksvragen te beantwoorden. Ik heb ook een al poging gewaagd om dit te doen, maar ben absoluut niet zeker of het zo wel juist is.
 
De afhankelijke variabele is drop-out of geen drop-out (1 of 0). De predictoren zijn studierichting (ook gecodeerd in 1,2,3,...), aantal maal ongewettigd afwezig (frequentie) en maand van uitval (bv 1= september, 2= oktober, enz.). Mijn onderzoeksvragen zijn de volgende: Zijn er bepaalde studierichtingen waar er meer uitvallers zijn dan in andere richtingen? Indien ja: Gaat het om een significant verschil?Is er een verband tussen drop-out en het aantal keer men ongewettigd afwezig was voorafgaand aan de uitval?In welke maand vindt de meeste uitval plaats?  
Omdat het gaat om nominale variabelen heb ik gebruik gemaakt van een kruistabel (crosstabs) voor een beschrijvende analyse. Om het verband tussen de drop-out en studie-richting en drop-out en ongewettigde afwezigheid na te gaan ( er was bijvoorbeeld een verschil in studierichting waarneembaar, maar is dit verschil ook significant?) heb ik gebruik gemaakt van de chi-kwadraat toets (bij crosstabs chi-square aanvinken). Ik vraag me af of deze werkwijze juist is en of ik mijn vragen beter op een andere manier kan beantwoorden. 
 
Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Statistische analyse (SPSS) ivm gegevens over schoolse drop-out

Opmerking moderator

Dit onderwerp hoort beter thuis in Kansrekening en Statistiek en is daarom verplaatst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Statistische analyse (SPSS) ivm gegevens over schoolse drop-out

Als het plan was om alleen univariabele analyses te doen, dan ben je met Chi-kwadraat toetsen klaar. Maar is dat het niveau dat in je Master thesis wordt gevraagd? Was je nog van plan te corrigeren voor variabelen, b.v. geslacht, wil je misschien van de drie genoemde variabelen weten welke een onafhankelijk effect hebben? Dan heb je namelijk logistische regressie nodig.

Reageer