[biologie] DNA herstelmechanisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

DNA herstelmechanisme

Hallo, 
 
Weet er iemand waar het dna herstelmechansime plaatsvindt, Is dat tijdens de dna replicatie of gewoon wanneer dna niet repliceert.
 
Ik heb het over de volgende afbeelding:
Afbeelding
 
Ik heb gehoord over dat DNA polymerase een herstelfunctie heeft, maar ik vraag me dan af hoe dna-polymerase dat doet. Is het juist tijdens de dna-replicatie na elke basenparing meteen een controle van dezelfde DNA polymerase enzym, of gebeurt het herstelproces van dna-polymerase na de dna-replicatie waarbij de enzym over beide strengen opnieuw "langsrijdt"?
 
 
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: DNA herstelmechanisme

Er zijn verschillende manieren waarop het DNA herstelt wordt. Dit gebeurt tijdens de replicatie zelf.

DNA-ligase 'loopt' achter de polymerase aan en controleert o.a. of de juiste stikstofbase is toegevoegd. Als dat onjuist is wordt deze verwijderd en wordt de juiste toegevoegd.

DNA-polymerase heeft een eigen proofreading-activiteit, namelijk de 3' → 5' exonuclease. Het enzym keert hierbij om van richting en zorgt ervoor dat de foute basepaar wordt verwijderd en dat de juiste wordt toegevoegd. Hierna hervat het enzym de synthese van het DNA.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer