Antigen A en B

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 206

Antigen A en B

Hi Iedereen,
 
Weet iemand waar ik Antigen A en B en Rhesus kan kopen voor bloedgroep bepaling?
 
Kan het echt nergens vinden... Hoop dat iemand kan helpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Antigen A en B

Bij grote laboratoria kan je dat wel kopen (bijv. Bio-Rad), maar...
  • ... je zal wat meer immunologische achtergrond nodig hebben, want een simpel 'Antigen A' zal daar niet staan. Je zal moeten weten welk epitoop je wil binden.
  • ... ze zullen waarschijnlijk niet aan particulieren leveren.
  • ... als ze het al leveren aan particulieren zal je veel betalen, antilichamen zijn nu eenmaal niet goedkoop.
 
Samengevat: laat je bloed eens analyseren bij de dokter of ga eens langs in een bloedtransfusie centrum. Daar zullen ze je op een professionele manier aan correcte data helpen die van veel hogere waarde is dan die van een huis-tuin-en-keuken experimentje.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: Antigen A en B

Ik weet niet precies wat je ermee wilt bereiken, maar als je je eigen bloedgroep wilt weten dat is dat zeer eenvoudig vast te stellen. Je kan dat gewoon bij je huisarts vragen als je het wilt weten zodat je bijvoorbeeld in de toekomst direct weet welke bloedgroep(en) geschikt zijn voor een transfusie. Als je een flink operatie ondergaat wordt dit echter standaard onderzocht door ziekenhuizen zodat ze weten wat er eventueel wel en niet voor transfusie in aanmerking komt bij aanzienlijk bloedverlies. De resultaten van zulk vooronderzoek kun je als patient altijd inzien.

Uiteraard kun je zelf wel je bloedgroep bepalen met de klassieke klontertest als je een aantal mensen kent waarvan je zeker weet wat hun bloedgroep is, maar dat is minder nauwkeurig dan het laten onderzoeken door een medicus, en af te raden om op te vertrouwen mocht je leven er ooit vanaf hangen.
Victory through technology

Berichten: 493

Re: Antigen A en B

De firma Eurofysica verkoopt setjes om Bloedgroepbepaling te doen. Hierbij kan ABO worden bepaald. En resusfactor.

Berichten: 206

Re: Antigen A en B

Bedankt voor de reacties. Bij de dokter kan je niet zomaar je bloedgroep laten bepalen, ook zomaar even je cholesterol e.d. laten testen als je dit wilt kan niet, tenminste het zal niet worden vergoed waarbij je op zo'n 350 - 850 euro moet rekenen die je zelf moet neerleggen. Er wordt nooit preventief onderzoek gedaan. Ze meten bijvoorbeeld alleen de cholesterol als je hartklachten hebt of bijvoorbeeld een infarct hebt gehad. 

Berichten: 12.262

Re: Antigen A en B

Ik zou niet weten waarom dat zo kostbaar moet zijn.

Bepalen van bloedgroep, cholesterol of suiker zijn eenvoudige tests die geen honderden euros kosten. Dat ze niet vergoed zullen worden zonder medische indicatie geloof ik direct, maar ik denk eerder aan een rekening van een paar tientjes dan van honderden euros.

Dat er geen preventief onderzoek wordt gedaan is overigens onjuist. Het hangt een beetje van je leeftijd af natuurlijk, maar een keer kijken naar je cholesterol is echt niet ongebruikelijk. Daarnaast screent men bij 'vage klachten' heel veel wat in principe gewoon onder de basisverzekering valt, maar waarvan de kosten zodanig laag zijn dat ze binnen je eigen risico vallen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Antigen A en B

Ik ben het eens met Benm; de bepaling van je cholesterol kost misschien een paar euro. Bloedgroep zal wel iets duurder zijn, maar dat loopt echt niet in de honderen euro's.

Het is ook niet zo dat bepaalde onderzoeken alleen worden gedaan als je al klachten hebt. Een huisarts doet regelmatig een cholesterolbepaling omdat het bijvoorbeeld familiair voorkomt. Hij zal dan kijken of jij ook een hypercholesterolemie hebt.

In het kader van cardiovasculaire risico management wordt steeds vaker door huisartsen bloeddruk gemeten, glucose bepaald, cholesterol bepaald e.d. met betrekking tot primaire preventie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Antigen A en B

Misschien nog een aardige suggestie als je je bloedgroep wilt weten: doneer een keer bloed. Dat kost je geen geld, maar wel een halve liter bloed. Hoeveeel je dat precies waard is is een persoonlijke kwestie, maar anderzijds is er waarschijnlijk iemand anders mee geholpen voor wie dat bloed heel waardevol is.
Victory through technology

Berichten: 206

Re: Antigen A en B

Het is natuurlijk niet alleen de kosten van de test zelf maar ook het consult, administratieve handelingen e.d. die je betaald..
 
Goed idee Benm ik zal volgende week eens langs de bloedbank gaan , die zit hier dichtbij. Altijd wel interessant om een keer mee te maken. Ik vraag me alleen af of een halve liter niet een beetje teveel is? Straks loop ik het afname lab uit en ga ik tegen de vlakte.. 
 
Hoelang duurt het overigens voordat die halve liter weer is bijgevuld?

Berichten: 12.262

Re: Antigen A en B

Voor zover ik weet is een halve liter de gangbare donatie, maar wellicht is het ook mogelijk minder af te staan als je nare gevolgen zou ondervinden van het verliezen van een halve liter bloed. Overigens is een halve liter niet idioot veel - afgezien van het vocht dat je door te drinken kunt aanvullen is het pakweg 10% van de zuurstof-transport capaciteit van je bloed. Qua effect zou het vergelijkbaar moeten zijn met ademen op 1 km hoogte ipv op zeenivo, al weet ik niet of je die analogie zo stug mag stellen.
Victory through technology

Reageer