Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 206

Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Hoi,
 
Weet iemand welk ontsmettingsmiddel ze gebruiken om  de huid met een watje te ontsmetten voordat ze bloed afnemen?
Het heeft echt een typische ziekenhuis lucht.
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Vaak doen ze dat met een ontsmettingsmiddel zoals jodium of alcohol.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Klopt inderdaad, zeker die alcoholswabs zijn populair. Klein en simpel verpakt, bijgevolg neem je die als dokter gemakkelijk mee tot bij je patiënt.
 
Afbeelding
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Het is inderdaad isopropanol - niet de alcohol die je drinkt (ethanol) die een vrij typische geur heeft, al associeer ik het niet direct met ziekenhuizen oid.

Jodium in ethanol kan ook gebruikt worden, maar dat geeft vervelende vlekken en is in dit soort situaties niet beter dan 70% isopropanol.
Victory through technology

Berichten: 206

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

is isopropanol hetzelfde als isopropyl alcohol ? ik heb hier isopropyl maar die ruikt heel anders.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Ja, het betreft dezelfde stof. Het zijn synoniemen van elkaar. De IUPAC-naam is overigens propaan-2-ol.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Het zou toch allemaal hetzelfde moeten ruiken - het heeft een vrij typische geur. Qua naamgeving houd ik het bij isopropanol of isopropyl-alcohol (voor engelstalige omgevingen).

Als het anders ruikt zit er waarschijnlijk een of andere geurstof bij zo'n swab in. Als je het spul puur ruikt (of 70% in water oid) dan is de geur vrijwel onmiskenbaar.
Victory through technology

Berichten: 206

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Hierbij even het verlossende antwoord voor de mensen die dit topic (over enkele jaren wellicht) nalezen. 
 
Het is Sanadep. Geen isopropanol.
 
Bestanddelen:
 
0,5% chloorhexidine digluconaat in 70% ethanol
 
Vandaar ff bij het afnamelab op 't ziekenhuis geweest om bloed te prikken. 

Berichten: 12.262

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Blijkbaar zijn er verschillende swabs in omloop. Met die 70% isopropanol versie ben ik meer bekend, maar waarom 70% ethanol met een beetje chloorhexidine beter of slechter zou werken is me verder niet echt duidelijk.

De bedoeling is om bacterien van de huid te krijgen op de plaats van een injectie. Dat zou je ook met water en zeep kunnen doen als het nodig is, maar zulke doekjes uit een zakje werken gewoon wat sneller/handiger. Overigens lijkt het me sowieso meer een 'better safe than sorry' maatregel - als je je ergens aan openhaalt is er ook een goede mogelijkheid dat bacterien van je huid in je bloed terecht komen, maar dat zorgt zeer zelden voor complicaties.
Victory through technology

Berichten: 206

Re: Ziekenhuis bloedafname ontsmettingsmiddel

Vrijwel overal in ziekenhuizen wordt blijkbaar chloorhexidine gebruikt.. Zowel in Enschede als Nijmegen.. 
 
En zogeheten sanadeps...

Reageer