Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 493

Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

In een driehoek schakeling is bij een motor de spoelspanning 400V.
Bij een sterschakeling 230V. Zoals ik heb begrepen doordat bij de laatste gebruik
wordt gemaakt van de N(ul).
 
Toch heb ik ergens gelezen dat er ook sterschakelingen zijn waarbij geen gebruik
wordt gemaakt van de N(ul). Klopt dat?  En kan iemand mij uitleggen hoe zo'n sterschakeling
zonder de N te gebruiken toch 230V aan spoelspanning heeft.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Bij een driefasenmoter wordt de nul (bijna) nooit gebruikt.
Als de wikkelingen in ster geschakeld staan, dan verdeelt de spanning zich vanzelf zo dat op elke wikkeling 230V staat.
Omdat er een asymmetrie in de wikkelingen kan zitten is de spanningsverdeling ook niet perfect symmetrisch. Het sterpunt kan dan op een ander potentiaal staan dan de nul en daarom wordt de nul niet aangesloten. Die asymmetrie zou alleen maar een nulstroom veroorzaken, en daar zit niemand op te wachten.

Berichten: 493

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Zoals ik nu heb begrepen. Dan staat tussen L1 en L2 geen 400V maar 230V. (wanneer het ster-geschakeld is.)
 
Waarbij de N niet is aangesloten.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Er staat gewoon 400V tussen. En je hebt ook nog een L3.
Tussen L1 en L2 staat 400V, tussen L2 en L3 400V en tussen L3 en L1 ook 400V.

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

De vraagstelling is hoe je 230V bereikt zonder de N te hoeven gebruiken, ga je via transformator van 400 naar 230V.

Ik zelf weet het antwoord niet hierop (zonder transformator)

HV

Berichten: 493

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Ik sluit mij aan bij de opmerking van Denkertje70.

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Ik heb de vraagstelling zelf eens onder de loep genomen voor zover mijn kennis reikt op dit gebied, en die is lauter weinig, ben ik tot de volgende vaststelling gekomen.

Afbeelding

De x-as is het draaimoment van elk spoel, y-as het potentiaal verschil in V.

Wanneer we spoel L1 (rood) verbinden (ster) met N (0 waarde Y-as) dan ontstaat er een spanningsverschil van 230V, dit geld ook voor spoel L2 (geel). Het enige verschil is dat spoel L2 een faseverschil heeft van 120°.

L1+N (rood) = sin(x)*230 : L2+N (geel) = sin(x+120)*230

Nu wanneer we L1 en L2 verbinden (groen) zonder N (driehoek) dan ontstaat er een spanningsverschil van bijna 400V (groen=veld tussen rood en geel).

L1+L2 (groen) = sin(x)*230 - sin(x+120)*230

Het spanningsverschil is dus afhankelijk van het verschil in fase tussen de beide spoelen, bij 400V is deze 120°. Zou men deze wijzigen dan heeft men een ander spanningsverschil. Men kan dus theoretisch het faseverschil veranderen tussen 0 en (+/-)180° waarbij het spanningsverschil verloopt van 0 tot 460V.

Laten we het faseverschil tussen L1 en L2 veranderen van (+/-)120° naar (+/-)60°.

L1+N (rood) = sin(x)*230 : L2+N (cyaan) = sin(x+60)*230

L1+L2 (blauw) = sin(x)*230 - sin(x+60)*230

Wanneer het faseverschil tussen L1 (rood) en L2 (cyaan) niet 120° maar 60° is dan is het spanningsverschil 230V (blauw=veld tussen rood en cyaan).

 
 
Nu in de praktijk... is het mogelijk om het faseverschil te wijzigen tussen 2 lijnen (L1, L2) bvb via condensator oid, iemand?

HV

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Je bent al een heel eind gekomen zie ik.
Denk er nu ook aan dat in ster-schakeling in het sterpunt (waar dus ook de nul aangesloten kan worden) niet alleen de spoelen van bijv L1 en L2 samenkomen, maar natuurlijk ook die van L3. De spanning over elke spoel is dus afhankelijk van de 2 andere spoelen/fasen.

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Idd, voor L1+L3 en L2+L3 geld dus het zelfde, zo ver was ik al ;-)

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Het zal iets in de orde liggen van L1 aansluiten op beide polen, dus geen spanningsverschil, en L2 op één van beide polen aansluiten, spanningsverschil is dan 230V..., als je L1 en L2 samenknoop heb je een nieuwe fase die tussen beide in ligt (+/-)60 met zelfde spanningsverschil en in anti-fase ligt met L3.

Grafiekje heb ik nog ni kunnen samenstellen.

HV

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Toaic en Denkertje
 
Zijn jullie nog actief met dit vraagstuk bezig?
Ik kan proberen een uitleg (niet een volledig bewijs) te schrijven, maar dat is best veel werk.
 
Mijn aanpak zou ongeveer als volgt gaan:
  • Sluit 3 gelijke weerstanden/belastingen aan in ster op 3 fasen, met een 0. Want deze situatie ken en begrijp je.
  • Teken de sinus van de 3 fasen.
  • Bepaal op een aantal momenten de spanningen van elke fase t.o.v. de 0.
  • Bereken uitgaande van een aangesloten 0 voor elke belasting de spanning en stroom.
  • Bereken nu de totale stroom door de 0, (als het goed is, is dit 0,0 ampere)
  • Besluit dat een draad waar geen stroom door loopt, (in dit geval) niet nodig is en we deze dus weg kunnen laten, zonder nadelige effecten.
  • Zie hier een ster-schakeling zonder 0, waarbij de spanning over alle belastingen nog net zo is als wanneer de 0 wel aangesloten was.
 
Zou je daar iets mee kunnen? Of kan je dit eventueel voor jezelf doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Krachtstroom driehoekschakeling - sterschakeling

Denkertje70 ik zit denken dat je de fases kan verschuiven met een frequentieregelaar. Omdat een wisselstroom 50 keer boven nul komt en 50 keer onder nul. Ook is nul een aarde bij de centrale

Reageer