[scheikunde] Reactiewarmte/vormingswarmte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 64

Reactiewarmte/vormingswarmte

Goedendag,
 
Ik vind scheikunde erg leuk, vorig jaar begreep ik alle hoofdstukken.
Maar het nieuwe jaar is begonnen, en meteen snap ik niks van de eerste paragraaf van het eerste hoofdstuk :(.
 
Het gaat over reactiewarmte (en vormingswarmte).
Ik heb de huiswerk opgaven wel geprobeerd maar kom er niet echt uit.
Ik kan het ook overschrijven uit het antwoordenboek, maar wil het graag begrijpen.
En controleren gaat lastig omdat ons antwoordenboek zeer onduidelijk is en vol fouten staat.
 
Hierbij de opgave met mijn antwoorden:
 
7.   In bekerglas A bevindt zich 200 mL 0,10 M magnesiumnitraat. In bekerglas B bevindt zich 200 mL 0,20 M natriumfluoride. De temperatuur van beide oplossingen bij elkaar is 19,6 oC. Wanneer beide oplossingen bij elkaar worden gevoegd, ontstaat een wit neerslag. De temperatuur van het ontstane mengsel is 21,7 oC.
a.   Geef de reactievergelijking voor de vorming van de neerslag.
      -D.m.v. een tabelletje weet ik dat magnesium en fluoride slecht oplossen dus: Mg2+ + 2F- --> MgF2
b.   Bereken hoeveel warmte bij deze reactie door het water is opgenomen.
      -Q= c x m x (delta)T dus 4,18x105 x 0,400 x (21,7 - 19,6) = 3,51x105 J (we mogen er van uit gaan dat ml water = gram water)
c.   Bereken de reactiewarmte in J mol-1 magnesiumfluoride. (Deze opgave snap ik totaal niet dus probeer maar iets)
     - 1 mol magnesium per liter. 200 mL dus 1 : 5 = 0,2 Mol/200 mL. MgF2 is ook 1 mol per liter dus ook 0,2 mol per 200 mL. Er wordt 0,2 mol gevormd        waarbij 3,51x10J ontstaat dus 3,51x10: 0,2 = 1,8x10J/Mol
 
8.   Kaarsen bestaan uit stearinezuur, C17H35COOH. Tijdens een proef wil Anne de verbrandingswarmte van stearinezuur bepalen. De massa van de kaars is 15,76 gram. Ze zet een bekerglas met 100 mL water op een driepoot en meet de temperatuur. Deze is 18,7 oC. Ze steekt de kaars aan en zet deze onder de driepoot. Als het water een temperatuur heeft van 23,7 oC stopt ze met verwarmen. Nu is de massa van de kaars 8,35 gram.
a.   Geef de reactie vergelijking voor de volledige verbranding van stearinezuur.
      -C17H35COOH + 26 O2 --> 18 H2O + 18 CO2
b.   Bereken hoeveel mol stearinezuur verbrand is.
      -(18 x 12,01) + (36 x 1,008) + (2 x 16,00) = 284,5 gram per mol. 15,76 - 8,35 = 7,41 gram. 7,41 : 284,5 = 0,026 mol
c.   Bereken hoeveel warmte het water heeft opgenomen.
      -Q = c x m x (Delta)T. 4,18x105 x 0,100 x (23,7 - 18,7) = 2,1x105 J
d.   Bereken de reactiewarmte voor de verbranding van stearinezuur.
      -???
 
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en vertellen wat goed en fout gaat.
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

7b Kijk nog eens goed naar de soortelijke warmte van water. Die is niet 418000 J/(kg*K). Geldt ook voor 8c.
7c met de methodiek ben ik het eens, met de hoeveelheid mol magnesiumfluoride niet. Wat betekent volgens jou de eenheid M? Zelfde methodiek geldt voor 8d

Berichten: 64

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

De soortelijke warmte is dan 4,18x103 J.
Moet ik bij 7c en 8d dan het aantal gram : 6,02x1023?
Alleen bij 7c snap ik niet helemaal hoe ik het op die manier moet doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

bij 7 b berekende je hoeveel warmte (in joule) vrijkwam 
bereken nu eerst welke hoeveelheid MgF2 neersloeg (in mol)
je weet hoeveel
daarna is het eenvoudig om de reactiewarmte van Mg2+ + 2F- --> MgF2  in joule per mol (d.w.z. het aantal joule dat zou vrijkomen indien er 1 mol MgF2 zou ontstaan) te berekenen.
 
(als je een afstand in kilometer weet, en een tijd in uren, kun je ook een snelheid in kilometer per uur berekenen, dwz de afstand die je zou afleggen als je één uur zou rijden)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Ik denk dat het handig is als wvjb even terugleest in het hoofdstuk over de mol, want het lijkt mis te gaan met het rekenen tussen hoeveelheid, aantal deeltjes, concentratie en massa.
 
De microcursus is ook een aanrader.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 64

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Maar hoe kan ik de hoeveelheid neerslag bepalen? Dat heb ik volgens mij nog nooit geleerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Jij zegt:
 
 - 1 mol magnesium per liter. 200 mL dus 1 : 5 = 0,2 Mol/200 mL. MgF2 is ook 1 mol per liter dus ook 0,2 mol per 200 mL. Er wordt 0,2 mol gevormd
 
Kun je aangeven waarom er volgens jou 1 mol magnesium per liter is?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 64

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Dat zei onze docent, zelf vond ik het ook een beetje apart, maar waarschijnlijk omdat het (1)Mg2+ is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

De lading van een ion heeft niets te maken met concentratie. Ben je er al achter waar de eenheid M voor staat? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Om te beginnen heeft je docent zich dan vergist, of hij heeft het niet helemaal goed gelezen, of misschien bedoelde hij iets anders, maar daar kunnen we toch niet achterkomen, dat zul je hem zelf moeten vragen.
 
Gezien de antwoorden die je hier geeft lijkt het voor dit moment echt het beste dat je terugleest over het begrip "mol", zodat je weer even voor ogen hebt wat het verband tussen tussen hoeveelheid stof, aantal deeltjes en concentratie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

misschien gezien de mogelijk ontstane verwarring:
 
 In bekerglas A bevindt zich 200 mL 0,10 M magnesiumnitraat.
 
 
0,10 M betekent 0,10 mol per liter. 
zou je dus één liter hebben dan zou je ook 0,10 mol magnesiumnitraat hebben.
maar je hebt geen liter, je hebt maar 0,2 L van die oplossing (eenvijfde liter)
dus heb je ook maar 1/5 van die 0,10 mol =0,02 mol magnesiumnitraat, en dus ook maar 0,02 mol Mg2+
 
Nou jij op gelijke wijze even checken met hoeveel mol F- dat je eigenlijk begint.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 64

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Ik had zelf ook nog even opgezocht wat dat mol ook al weer inhield, even opfrissen na de vakantie.
Onze docent zei dat je dan die 3,51x10moet delen door die 0,02 maar dat lijkt me sterk, dan weet je het alleen van magnesium toch?
0,2 M natriumfluoride dus 0,2:5=0,4 Natriumfluoride (want ook 200 mL) dus 0,4 mol F2.
En dan de reactie warmte uitrekenen, moet je dat dan opzoeken in Binas of uitrekenen d.m.v. de gegevens die we net berekent hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Als je x mol magnesiumionen hebt en die x mol reageert door tot magnesiumfluoride. Hoeveel mol magnesiumfluoride heb je dan?

Berichten: 64

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Oooh evenveel? Dus dan wel die 3,51x10delen door 0,02?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactiewarmte/vormingswarmte

Jep. En denken we ook aan de eenheden? Houdt het wat overzichtelijker. Overigens heb je de vrijgekomen warmte niet opnieuw berekend toen je de warmtecapaciteit verbeterd had.

Reageer