Drigalski spatel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 329

Drigalski spatel

Hallo,
 
Ik volg een HBO B&M en Chemie en heb vandaag een les gemist. Ik zie dat mijn les iets te maken moet hebben met een drigalski spatel. Maar google levert alleen maar plaatjes op. Op wikipedia kan ik alleen maar terrecht op de Duitse, Poolse of Japanse versie. En ik  beheers alle 3 de talen niet.
 
Heeft iemand een linkje met een uitleg over het correcte gebruik van de drigalski spatel? Of kan iemand het zelf uitleggen. Ik moet hem namelijk gebruiken voor een toets maandag.
 
Met vriendelijke groet,
 
Liam.

Berichten: 80

Re: Drigalski spatel

http://www.encyclo.nl/begrip/spatel%20van%20drigalski
 

 
Dit is wel genoeg info denk ik!:)

Berichten: 329

Re: Drigalski spatel

haha, dus ik moet eigenlijk alleen maar een beetje draaien tot ik de heel rand heb bedekt en dan zigzaggen over het midden? En dat 2 keer?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Drigalski spatel

Wat in bovenstaand filmpje niet te zien is en zeker niet onbelangrijk is, is dat de drigalski steriel moet zijn. Tenslotte wil je de bacteriecultuur die je gaat uitplaat niet contamineren met bacteriën die op je drigalski zitten. Om dit de vermijden dop je hem eerst eens in alcohol of aceton en daarna haal je hem even door de vlam. Niet te lang, want anders is hij gloeiend heet en kan je bacteriecultuur afsterven bij contact. Daarna laat je hem een seconde of twee afkoelen en dan kan je beginnen met uitplaten.
 
Bekijk onderstaand filmpje eens. De eerste 3 minuten zijn niet interessant, de handelingen die ik hierboven beschrijf zie je vanaf 3:20.
 

 
 
LET OP: Zet de pot met aceton/alcohol voldoen ver van de vlam of dek die af zoals in het filmpje. Aceton en alcohol zijn vluchtig en de dampen zijn uiterst brandbaar. Een medestudent van me heeft zich ooit eens op die manier in brand gestoken, geloof me, dat is geen lachtertje.
 
Edit: ik heb je topic ook verplaatst naar het subforum voor microbiologie.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer