Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Moderator: Rhiannon

Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Ik lees steeds meer berichten dat opgenomen CD's en DVD's maar hoogstens zo'n jaar of vijf meegaan. Is dat bangmakerij? Wie heeft hier ervaring mee?
 
En als het waar is - wat is dan een goed alternatief om bestandjes voor minstens een jaar of dertig te bewaren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Bij 30 jaar is de houdbaarheid van het medium niet de enig belangrijke factor. Dertig jaar geleden, in 1984, waren er net CD's, maar nog geen CD/ROMs. Echte computers hadden toen 8" floppy drives waarop 90 kB kon worden opgeslagen, en/of 5 MB harde schijven die 5000-15000 gulden kostten en 15-25 kg wogen. Geen van de media die we toen hadden is nu nog leesbaar, en dat hangt niet af van de houdbaarheid.....
 
De enige manier om bestanden 30 jaar te bewaren is om ze elke paar jaar te kopiëren naar het medium du jour....

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

rwwh schreef: De enige manier om bestanden 30 jaar te bewaren is om ze elke paar jaar te kopiëren naar het medium du jour....
 
Daar word ik niet blij van... :(

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Misschien kan ik toch nog iets toevoegen: er zijn erg verschillende kwaliteiten in BluRay, DVD en CD recordables. Bij sommige varianten kan het aluminium waarop de informatie wordt opgeslagen op den duur gedeeltelijk oxideren. Er komen gaten in de opslaglaag. Daarmee heb ik zeker zelf ook ervaring. Kleine gaatjes zijn geen probleem omdat de data redundant wordt opgeslagen en het loopwerk daarop is ingesteld, maar als er teveel data mist is het afgelopen met de schijf. Dat geldt zeker als de storing plaatsvindt in de "index-track.
 
Maar ook hier en bij mij geldt: ik heb nog zat CD ROM's, maar alleen de oudste computer hier in huis heeft nog een drive. Als die computer wordt vervangen zijn ook de topkwaliteit CR-recordables en ROM's waardeloos.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

tik eens in op google als zoekterm:
houdbaarheid opgenomen DVD schijven
kijk dan eens naar die tweede link , die van minatica.be
ik leende in het verleden regelmatig muziek CD's van de plaatselijke bibliotheek
die copieerde ik dan , met een DVD brander
de CD's waren van het merk Sony
binnen 1 jaar gingen  al 2 gebrande cD's kuren vertonen.

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Ziet er allemaal niet best uit!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

zeg maar gerust :zwaarklote

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Alle informatie dragers hebben dit probleem, idem met flash geheugen in je pc, ook die hebben maar een houdbaarheid van 10 jaar.
En dan nog het probleem van de kosmische straling, de lading in de huidige geheugen cellen zijn zo klein, dat die
bitjes kunnen laten kantelen, ook in werkende pc's.
Ook de informatie op hard disks is maar beperkt houdbaar
 
In de ICT hadden we meer problemen met de snelheid van ontwikkelingen, tapes , 8 inch floppy's, CD, etc...
die moesten allemaal jaren beschikbaar blijven voor accountant zaken. Terwijl er geen onderhoud en support meer voor de apparatuur was.
 
Beter blijven toch die Soemerische kleitabletten, die gaan tenminste duizenden jaren mee...
Als onze digitale tijdperk onverwachts mocht stoppen, vinden ze er echts niets meer van terug, kwa data en informatie.
 
Op veel nieuwe laptops en pc's zit al geen DVD of CD speler meer in, dus die trend is al gezet,  op naar
het volgende medium....alles opslaan in de cloud
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Dat is het ironische: ik had al een wetenschappelijk privé bibliotheekje (dus met boeken), maar om voordeel te trekken van de computerrevolutie heb ik de afgelopen jaren zeeën van tijd gestoken in het van internet verzamelen en opslaan van interessante bestandjes op CD en DVD. En nu blijkt dat mijn "ouderwetse" papieren boeken die gebrande CD's en DVD's naar alle waarschijnlijkheid ruimschoots zullen overleven!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Gelukkig is de capaciteit van de huidige harde schijven zo groot dat enkele honderden tot duizenden boeken geen groot beslag meer leggen. En met een back-up in-de-cloud ben je nu voorlopig helemaal up-to-date.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Zelf gebruik ik prive al tijden geen CD of DVD meer, gebruik nu meerdere portable schijven, en usb sticks.
Je moet namelijk ook rekening houden met eventuele malware of virussen , die mee kunnen komen.
Of erger disk die stuk gaan, dus je hebt meerdere back up's nodig, Over verschillende disks.
van mijn digitale foto's heb ik zelfs op andere locaties back up's liggen.
 
Probleem wat ik nu al zie aankomen, is de USB standaard, die zal op termijn gaan wijzigen, dus
wordt opnieuw overzetten
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Zie ook Dit topic.

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Michel Uphoff schreef: Zie ook Dit topic.
 
Voldoende houdbare schijfjes zijn dus in principe wel mogelijk (als dat tenminste niet opnieuw grootspraak is). Vraag is alleen of en zo ja wanneer ze voor de gewone gebruiker beschikbaar komen. Maar zelfs dan hebben we nog het eerder genoemde probleem van de voortdurend veranderende apparatuur en formats.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

Ja, formats... Stel je voor dat je nu nog calcstar documenten hebt, die al in geen jaren meer te converteren zijn naar excel. Of wordstar via wordperfect naar word. En als dat al lukt, dan zijn de bijhorende fonts nog geoptimaliseerd voor 9 pins dot matrix printers. Die documenten hebben geaccentueerde letters in Windows codepages in plaats van standaard iso10464....

Brr...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Houdbaarheid van opgenomen CD's en DVD's?

rwwh schreef: En met een back-up in-de-cloud ben je nu voorlopig helemaal up-to-date.
En hoe houdbaar is die dan? Het woord cloud voorspelt weinig goeds. Die regenen regelmatig leeg.

Reageer