Rooster maken voor bbq

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 33

Rooster maken voor bbq

Hoi allen.
Ik heb een zelfgemaakte bbq. Nu liggen de kolen/houtskool op de bodem van de kist zonder luchtgaten. Ik wil wat gaten aan de zijkanten maken zodat er lucht aangezogen kan worden. En boven de gaten aan de binnenkant van de kist een rooster bevestigen. Ik denk aan een plaat met gaten daar weer in. De as zakt wel naar beneden en de kolen worden van onderen belucht.
Wat is het slimst hiervoor te gebruiken. Roestvrij staal of onbehandeld staal. Komen er nog nare gassen van het roestvrij staal af? etc. etc.
Ik meen dat het smeltpunt van roestvrijstaal op 660 graden zit en gewoon staal veel hoger. Klopt dit?
Graag een tip.
Gr. Pmud.

Berichten: 12.262

Re: Rooster maken voor bbq

Als je op die manier een bbq bouwt is het smeltpunt wel een issue inderdaad. Normalier zijn de kolen wel heter dan 600 graden, maar worden roosters, wanden en dergelijke zelden zo heet. Voor het rooster waar de kolen direct op liggen zou ik toch kiezen voor gewoon staal.

Op termijn zal dit wel roesten, maar bij normaal gebruik van een bbq valt dat reuze mee - de kolen verstoken de meeste zuurstof en gezien de temperatuur is water ook niet direct een issue. Wel is het belangrijk zo'n bbq niet tijdenlang ongebruikt in de regen te laten staan of iets dergelijks, na gebruik en afkoelen kun je hem beter in de schuur of op en andere droge plaats bewaren.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Rooster maken voor bbq

Roestvast staal is veel moeilijker te verwerken, dat is ook een issue.

Berichten: 33

Re: Rooster maken voor bbq

Om nog wat duidelijker te zijn. De bbq is gemaakt van een munitiekist waar kanonskogels in gezeten hebben. Met afsluitbare deksel en handvatten aan de zijkant. Als hij niet gebruikt wordt staat hij  dus altijd in de schuur. Simpel maar doeltrefend.
Voor het te bewerken materiaal maakt het mij niet uit want een slijptol komt er gewoon door heen. Ik denk dat ik dan maar gewoon voor staal ga want dat is tenslotte het goedkoopste. En als ik het goed heb is het smeltpunt staal hoger dan bij roestvrij-staal. Kan iemand dit laatste bevestigen?
Gr. Pmud.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Rooster maken voor bbq

Er is niet 1 soort staal tegenover 1 soort roestvast staal, dus deze vraag is nooit algemeen te beantwoorden. Roestvast staal zijn varianten die meer bestendig zijn tegen corrosie door lucht en water. Maar ook daarvan zijn varianten die hogere en lagere smeltpunten hebben. Ik vind met wat googelen smeltpunten voor roestvast staal tussen 1325 en 1530 Celsius. Dat is lager dan de 1535 voor zuiver ijzer, inderdaad. De bruikbare temperaturen voor roestvast staal liggen nog veel lager, tussen 870 en 1050 graden Celsius maximaal.

Berichten: 12.262

Re: Rooster maken voor bbq

Een bbq maken uit een munitiekist gaat uitstekend weet ik uit ervaring - puur een kwestie van wat gaten boren er er een rooster op aanbrengen. Eerlijkgezegd weet ik niet precies waar ze munitiekisten van maken, maar blijkbaar is het wel bestand tegen gebruik als bbq. Het rooster kan van alles zijn, ik denk niet dat er heel specifieke eisen aan zijn.

Vaak knutselen mensen die dingen gewoon in elkaar uit 'pisbakkenstaal', en is het maar afwachten hoe lang ze precies mee gaan.
Victory through technology

Reageer