Scheikunde proef

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Scheikunde proef

Er is mij verteld dat als je steenkool en een ijzer (weet niet welke) bij elkaar in een reageerbuis stopt en die boven een bunsenbrander houd dat de steenkool (volgensmij is het steenkool) dan poeder wordt. Kan iemand mij uitleggen hoe dit proefje werkt? Dan mag ik hem met de scheikunde leraar uitvoeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10

Re: Scheikunde proef

Ik denk dat je met "een ijzer" een metaal bedoelt. En je bent ook niet zeker of het steenkool was. Dus je vraagt om een chemische reactie te geven waarbij een onbekend metaal en een onbekende zwarte stof een onbekend poeder wordt. Dat is niet echt veel informatie. Als je dus iets meer weet kan ik (of anderen) je wellicht wel helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheikunde proef

Het klinkt mij als het omgekeerde van een beschrijving van de productie van ijzer in een hoogoven: daar wordt poederkool gemengd met "roest" (ijzererts), en wordt bij verhitting gesmolten ijzer gevormd. Ik weet niet of dat in het klein (veilig) te doen is. Een gewone reageerbuis zal de hiervoor benodigde temperatuur niet goed doorstaan.

Misschien dit recept: http://www.ehow.com/how_11384904_determine-temperature-carbon-can-reduce-iron-oxide-iron.html

Berichten: 4

Re: Scheikunde proef

Dit is het! 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Scheikunde proef

Oei, geen steenkool, geen metaal, en geen reageerbuis.... Als je dit gaat doen pas je dan op met deze stoffen? Zijn niet zo lekker....


Berichten: 4

Re: Scheikunde proef

Met begeleiding moet dat wel lukken Rwwh ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Scheikunde proef

hannafreriks schreef: Met begeleiding moet dat wel lukken Rwwh ;)
Alhoewel ik het hier mee eens ben, moet ik je er even op wijzen dat dit niet geheel waar is. Dit spul bevat een chroomverbinding die nogal klein verdeeld wordt tijdens de proef. En ja, dat is niet per direct schadelijk. Maar toch wel kankerverwekkend. Nou is roken dat ook. Maar als docent heb je een ander soort verantwoording......vind ik.
 
Maar als je er dan toch mee bezig bent, in zuurkast etc, probeer het proces dan ook eens uit in een ammoniak-damp-omgeving. In het donker. Erg mooi.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 391

Re: Scheikunde proef

Chroom 6 is bewezen kankerverwekkend (nu hoop gedoe over bij defensie ivm chroom 6 houdende verf).
De stuiftroep die bij het vulkaantje ontstaat moet ook nog veilig en netjes opgeruimd worden.....
 
Zeker een niet doen.

Berichten: 4

Re: Scheikunde proef

Ik heb met mn leraar overlegt en we vonden het toch niet zo'n goed idee inderdaad. Jammer maar wel beter :) Bedankt voor de reacties :)

Berichten: 493

Re: Scheikunde proef

Wellicht is het onderstaande iets om te proberen:

 


Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Scheikunde proef

Maar ja, als die leraar het dan toch heeft staan.....zou ik het ook maar gebruiken. Kopen niet, zeker niet als hij er toch verder niks mee doet.
 
Maar een goede uitvoering is niet extreem moeilijk en betrekkelijk veilig en makkelijk op te ruimen:
 
Neem een grote glazen pot/aquariumbak. Leg onderin een plankje/stuk board (om het glas te beschermen). Maak van dezelfde stof een ruime deksel.
 
Plaats geheel in de zuurkast en leg onderin een bergje ammoniumdichromaat (op een schotel of indampschaaltje). Ontsteek dit met een brander of hete stalen staaf. Plaats deksel er weer op en kijken.
 
Achteraf tijdje laten staan. Beetje water toevoegen na verloop van tijd en verwerken als Zwaar metaal-afval. Mogelijk eerst neer laten slaan...
 
Wdeb
PS. Vijftien jaar terug deden wij dit alles nog met stoffer en blik en gewoon op de open dag op een open tafel. Iedereen mocht het even doen....achteraf: oeps.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 391

Re: Scheikunde proef

.
 

 
Wdeb
PS. Vijftien jaar terug deden wij dit alles nog met stoffer en blik en gewoon op de open dag op een open tafel. Iedereen mocht het even doen....achteraf: oeps.

 
 
Tsja, die goeie ouwe tijd, toen mochten al die leuke proefjes nog.
En wisten wij veel...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Scheikunde proef

StatlerWaldorf.jpg
StatlerWaldorf.jpg (38.35 KiB) 1171 keer bekeken
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer