verste plekje op aarde

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

verste plekje op aarde

Is het zo, dat een eiland op de eilandengroep Antipoden of Antipodes het verst gelegen stuk land op aarde is, gerekend vanuit Groningen, Nederland, en vanuit elke andere plaats in Nederland?

Re: verste plekje op aarde

Zie deze site voor het verst gelegen punt op aarde (niet noodzakelijk land!) gezien vanuit een willekeurig beginpunt in of buiten Nederland:
 
http://www.antipodesmap.com/

Berichten: 12.262

Re: verste plekje op aarde

Misschien een beetje een open deur, maar er bestaat geen eiland met de naam 'antipodes'. Het begrip betekent 'tegenvoeter', iemand die exact aan de andere kant van de wereld staat. Wat nederland betreft is er voor zover ik weet geen land precies aan de andere kant van de wereld, maar het dichtste bij komt toch nieuw-zeeland.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: verste plekje op aarde

Vanuit ELKE andere plaats zou ook niet logisch zijn, omdat elke andere plaats letterlijk zich op een andere plaats op aarde bevindt. Ook al waren de Antipodes eilanden (:D), dan kan dat nooit op een bol van elke plaats gezien op dezelfde afstand bevinden (alleen de kern of middelpunt van de aarde komt hiervoor in aanmerking). Duitsland ligt vanzelfsprekend dicht bij Nederland, terwijl dit idd voor Australie of Nieuw - Zeeland de halve omtrek is van de aarde of diameter hoe je wil (voor het gemak de aarde even als een perfecte bol voorgesteld dan).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12

Re: verste plekje op aarde

De Antipodes is wel een eilandengroep. Je kunt de groep vinden in een wereldatlas, net als de Bounty eilanden en de Chatham eilanden.

Berichten: 12

Re: verste plekje op aarde

Het verst van Nederland liggen volgens mij de Antipoden of Antipodes. Dat is wel een eilandengroep. Dan komen de Bounty eilanden en daarna de Chatham eilanden. Die liggen alle verder weg van Nederland dan het noordereiland en zuidereiland van Nieuw-Zeeland en Stewart Island.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: verste plekje op aarde

Dit is wat wikipedia erover zegt:
 
In geography, the <b>antipodes</b> (...) of any place on Earth is the point on the Earth's surface which is diametrically opposite to it. Two points that are <i>antipodal</i> /ænˈtɪpədəl/ to each other are connected by a straight line running through the centre of the Earth.
In the Northern Hemisphere, "the Antipodes" is often used to refer to Australia and New Zealand, and "Antipodeans" to their inhabitants.[2] Geographically the antipodes of Britain and Ireland are in the Pacific Ocean, south of New Zealand. This gave rise to the name of theAntipodes Islands of New Zealand, which are close to the antipodes of London at about 50° S 179° E.
anusthesist schreef: Vanuit ELKE andere plaats zou ook niet logisch zijn, omdat elke andere plaats letterlijk zich op een andere plaats op aarde bevindt. Ook al waren de Antipodes eilanden ( :D), dan kan dat nooit op een bol van elke plaats gezien op dezelfde afstand bevinden 
 
De vraag van de TS ging volgens mij niet over welke plaats het verst ligt, maar welk stuk land. Het is natuurlijk best mogelijk dat voor twee verschillende plekken in Nederland precies hetzelfde stuk land het verste weg ligt.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 12

Re: verste plekje op aarde

Kennelijk wordt er nog steeds betwijfeld of ontkend, dat de Antipoden of Antipodes een eilandengroep is. Ik heb de grote Bosatlas voor mij liggen, de drieënvijftigste editie. Daarin staan ten oosten van Christchurch (plaats Christchurchligt op het zuidereiland van Nieuw Zeeland)dicht bij de datumgrens ten westen van de datumgrens, maar wel ten oosten van de 180 medidiaan de Chatham eilanden. Zuidwestelijk of zuidzuidwestelijk daarvan liggen eerst de Bounty eilanden en dan de Antipoden eilanden. Die liggen ongeveer op de 180 meridiaan. Die 3 eilandengroepen zijn alle van Nieuw Zeeland.

Berichten: 12.262

Re: verste plekje op aarde

Blijkbaar heeft inderdaad iemand een paar eilandjes de naam 'penantipodes' gegeven en is dat verworden tot 'antipodes' - bewoond zijn ze verder niet.

Hoe dan ook, als je naar de andere kant tunnelt en het dichtsbijzijnde land op gaat, ben je op grondgebied van nieuw-zeeland, of dat nou een van de grote eilanden is of een kleiner eilandje dat er ook bij hoort.

Ook wel grappig dat die bounty-eilanden zo'n beetje op dezelfde breedtegraad liggen als noord europa... zou het er dan wel altijd 'bounty weer' zijn, of gaat dat vies tegenvallen? (mocht ik nog eens een gekke reisbestemming zoeken).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: verste plekje op aarde

Dit is wat wikipedia erover zegt:

 De vraag van de TS ging volgens mij niet over welke plaats het verst ligt, maar welk stuk land. Het is natuurlijk best mogelijk dat voor twee verschillende plekken in Nederland precies hetzelfde stuk land het verste weg ligt.
Nu maken we er een semantische discussie van, volgens mij was mijn punt wel duidelijk: dat niet één plek van elke andere plek even ver verwijderd is. En blijkbaar is er inderdaad een eilandengroep dat de Antipodes heet (niet in mijn bosatlas maar gewoon op wiki gekeken), maar dat is het punt óók niet. Ik zal dat dan ook niet ontkennen (hoewel de naam inderdaad verbasterd is zoals Benm aangaf).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: verste plekje op aarde

Het is wel een grappig fenomeen. Als je amerikanen vraagt wat er aan de andere kant van de wereld ligt zeggen ze vaak "china", terwijl de gehele 'overkant' van de VS in het water tussen australie en afrika uitkomt.
Victory through technology

Berichten: 12

Re: verste plekje op aarde

De tegenpool van de Chatham Islands ligt ten westen van Le Vigan. Dat ligt bij Millau, Lodève, Nimes en Montpellier, in of bij de Cévennes.
De tegenpool van de Bounty Islands ligt niet in noord-Europa, maar in Frankrijk bij Craon. Dat ligt in de driehoek Rennes, Angers en Le Mans.
De tegenpool van de Antipodes Islands ligt bij Barfleur. Dat ligt ten oosten van Cherbourg, Frankrijk.
Ik zou niet weten of er nog stukken land zijn die hun tegenpool nog dichter bij Nederland hebben dan de Antipodes Islands. Jullie wel?
Verder vermoed ik, dat die eilandengroep de naam Antipodes heeft gekregen, omdat daar ook het verste stukje land ligt ten opzichte van Greenwich bij London. Greenwich is de bekendste plaats op de 0 meridiaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: verste plekje op aarde

antipode-eilanden.png
antipode-eilanden.png (766.35 KiB) 2855 keer bekeken
Linksboven, tegenpool van Groningen

Rechtsboven, tegenpool van Amsterdam,

Linksonder, tegenpool van Maastricht.

Dit zijn zo wat de uiterste punten van Nederland, en zoals je kan zien, liggen die tegenpolen allemaal het dichtste bij de Antipode eilanden.

Ik ben dus vrij zeker dat het antwoord op de vraag:
corzijlstra schreef: Is het zo, dat een eiland op de eilandengroep Antipoden of Antipodes het verst gelegen stuk land op aarde is, gerekend vanuit Groningen, Nederland, en vanuit elke andere plaats in Nederland?
Gewoon ja is.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Berichten: 12.262

Re: verste plekje op aarde

Dat vermoed ik ook - de oorspronkelijke naam 'penantipodes' impliceert ook dat het niet exact de antipode is, maar er dicht in de buurt.
Victory through technology

Berichten: 12

Re: verste plekje op aarde

Er was in de kwis Per Seconde Wijzer eens een opmerking van presentator Kees Driehuis, dat het verst van Nederland de Chatham Islands zijn. Ik heb dat toen op gereageerd, dat volgens mij de Bounty Islands en de Antipodes nog verder weg liggen.

Reageer