Bepaling van de concentratie hypochloriet in Javel (via actief chloor)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Bepaling van de concentratie hypochloriet in Javel (via actief chloor)

Ik heb een vraag: ik heb nog een fles Javel liggen, op de fles staat 50° actief chloor - meer staat er niet op. Kan ik op basis daarvan een idee hebben hoeveel % (w/w) hypochloriet er in de oplossing zit ?
 
Tot dusver lees ik over % actief chloor en niet over ° actief chloor - dit is allemaal een beetje verwarrend.
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling van de concentratie hypochloriet in Javel (via actief chloor)

Op internet vond ik dit.  Zie voor de chlorometrische graad bij punt 1, concentratie.
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bleekloog

Berichten: 22

Re: Bepaling van de concentratie hypochloriet in Javel (via actief chloor)

Margriet schreef: Op internet vond ik dit.  Zie voor de chlorometrische graad bij punt 1, concentratie.
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bleekloog
Bedankt, dit blijft vreemd. Als één chlorometrische graad overeenkomt met de hypochlorietconcentratie, waarbij 1 L van de oplossing exact één liter chloorgas vrijmaakt dan snap ik het even niet.
 
Stel dat de oplossing bij het aanzuren 0,010 L chloor vrijgeeft i.p.v. 1 L dan snap ik niet goed wat men eigenlijk bedoeld met de chlorometrische graad.
 
Dan zijn er aannames zoals "1 chlorometrische graad komt overeen met 3,214 gram actief chloor per liter" (in België), 3,17g gasvormig chloor (in Frankrijk) terwijl in Nederland de factor 3,16 wordt toegepast. Dat laatste ligt dan weer in het verlengde van het Franse systeem.  De fles komt uit België, geen idee waar die 3,214 vandaan komt ?
 
Mijn berekening geeft 3,163g chloorgas per liter als uitkomst, dit via de ideale gaswet bij 273 K.
 
Off-topic
Een andere mogelijkheid is de dichtheid meten, dit geeft wel een goede benadering van de actuele hypochloriet concentratie.
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling van de concentratie hypochloriet in Javel (via actief chloor)

Java schreef:  
Mijn berekening geeft 3,163g chloorgas per liter als uitkomst, dit via de ideale gaswet bij 273 K.
 
 
Ok, zeg maar 3,16g  of als je wat eerder afrondt 3,17 g.  Het getal 3,214 kan ik ook niet plaatsen. Kan het ook tot nu toe nergens anders vinden.
 
Dit betekent dus dat een liter bleekwater concentratie 1° chlor. 3,16 g Cl2 kan leveren.
En een liter bleekwater concentratie 2° chlor. 2x3,16 g Cl2 kan leveren.
 
En in jouw voorbeeld: dat een liter bleekwater 0,01° chlor. 0,01 x 3,16 g Cl2 kan leveren.
 
Kun je aangeven waar je hier dan precies vastloopt?
 
En betreft je off-topic vraag: Hoe wil je als je alleen de dichtheid van een oplossing weet de concentratie berekenen?

Berichten: 22

Re: Bepaling van de concentratie hypochloriet in Javel (via actief chloor)

Interessant !
 
Nu snap ik het, behalve dat van de Belgische chlorometrische graad want op het etiket stond dat het in Wallonië geproduceerd (of gelabeld) is. In dat geval is de fles met natriumhypochloriet waarop enkel 50° actief chloor vermeldt staat: 50 * 3,214 = 160,7 g chloor. (in Nederland: 158,2 g chloor)
 
Aan de hand van tabellen is het mogelijk om een ruw idee te hebben, dat is makkelijk als de exacte concentratie bepaald moet worden via titratie. (bron: http://www.solvaychemicals.com/Chemicals%20Literature%20Documents/Chlorinated_inorganics/PCH-1400-0004-W-EN_WW_.pdf ). Dan is er volgens het etiket 13,76 tot 13,97 % natriumhypochloriet aanwezig.
 
 
De dichtheid van de oplossing is een hypothetische waarde: hoe hoger de dichtheid, des te sterker de concentratie aan natriumhypochloriet kan zijn. opm. : de foutenmarge neemt toe als de producent een ruime overmaat aan NaOH heeft toegevoegd.
Vaak is de concentratie die op het etiket vermeld staat te hoog, waardoor de dichtheid in de praktijk vaak een beter idee geeft. (Bron: http://www.versuchschemie.de/topic,18709,-IODOMETRIE%3A+Konzentration+einer+Natriumhypochlorit-L%F6sung.html )
 
Voor mij is alles nu duidelijk, egal ;)
De kritische massa van Neptunus bedraagt 60 kg - ik weeg 80 kg

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Bepaling van de concentratie hypochloriet in Javel (via actief chloor)

Java schreef: Nu snap ik het, behalve dat van de Belgische chlorometrische graad want op het etiket stond dat het in Wallonië geproduceerd (of gelabeld) is. In dat geval is de fles met natriumhypochloriet waarop enkel 50° actief chloor vermeldt staat: 50 * 3,214 = 160,7 g chloor. (in Nederland: 158,2 g chloor)
 
 
Ik heb na lang zoeken een site gevonden met uitleg over het verschil in van massa van een liter chloorgas.
Het heeft, uiteraard zou ik zeggen, te maken met verschil in temperatuur en druk. Alleen kloppen die berekeningen naar mijn idee niet.  Om te beginnen is 1 bar niet 1013 hPa. Maar mocht je belangstelling hebben het na te rekenen: zie dan rond 'attention' (in het rood aangegeven).
http://pravarini.free.fr/EauxJavel.htm
 
Wat de tabel betreft. Deze geeft de relatie aan tussen de dichtheid en de concentratie (NaCl +NaOCl). Als de sterkte terugloopt verdwijnt er geen (NaCl +NaOCl) maar chloorgas uit de oplossing en blijft er 2NaOH, of door CO2  uit de lucht Na2CO3 over. Deze verhogen de dichtheid ook. Je kunt dus naar mijn idee niet zomaar de tabel toepassen bij terugloop van de concentratie. Lijkt me dat je echt moet titreren. Maar dit terzijde.

Reageer