Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 206

Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe men hier over denkt vooral omdat hier veel mensen rondneuzen met een wetenschappelijke achtergrond.
 
Stel dat je de diagnose kanker krijgt dan is het aannemelijk dat er chemotherapie als behandeling wordt aangeboden, zoals iedereen wel weet een zeer zware opgave omdat de chemokuur ook gezonde cellen aantast en de celdeling remt. 
 
Via pubmed zijn er bijvoorbeeld veel onderzoeken te vinden met goede resultaten op basis van selectieve cytotoxische plantextracties in virto en in vivo bij proefdieren, waarbij alleen sprake is van apoptose bij kankercellen. Mogelijk werken deze dan ook bij mensen, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Maar stel dat het wel goed werkt? 
 
Zouden jullie eerst op basis van de resultaten van de wetenschappelijke studies deze mogelijkheden uitproberen of zouden jullie direct voor de chemokuur gaan? Zelf denk ik dat ik wel dat ik eerst wat mogelijkheden uit zou proberen waarbij ik vooral het immuunsysteem dan zou proberen een flinke boost te geven zodat het aantal 'Natual Killer' cellen fors toe zal nemen.
 
 
 
 

Berichten: 27

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Hoe de behandeling er precies uit ziet hangt van veel factoren (stadiëring, gradering van de ziekte, conditie van de patiënt etc.) af. Verder is chemotherapie niet de enige behandeloptie, ook radiotherapie en chirurgie kunnen onderdeel zijn van de behandeling. Hiervoor zijn richtlijnen ontwikkeld.
Verder zijn er wat betreft studies ook regels gesteld. Dus is het moeilijk om hier een duidelijk antwoord op te geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Voordat ik hierover een besluit neem, zal ik graag de methodologie van die onderzoeken zien.

Vaak geldt: 'if it sounds too good to be true, then it probably is...'
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Ik heb hier het gevoel dat dit topic gaat afstevenen op het "wondermiddel" wietolie.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Ik ook, maar ik denk dat je wel open minded moet zijn. Als er degelijke onderzoeken op tafel liggen die zelfs de effectiviteit aantonen van naakt door het bos rennen, dan sta ik daarvoor open. Wetenschap FTW.

Alleen de kans dat die er zijn, lijkt me klein...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 206

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Hierbij even wat links naar de studies:
 
 
Vapor of volatile oils from Litsea cubeba seed induces apoptosis and causes cell cycle arrest in lung cancer cells.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23091605
 
Withania somnifera Dunal (Ashwagandha): potential plant source of a promising drug for cancer chemotherapy and radiosensitization.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9055640
 
Silibinin--a promising new treatment for cancer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20015009
 
Curcumin induces apoptosis in breast cancer cells and inhibits tumor growth in vitro and in vivo.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25031701
 
Differential effect of artemisinin against cancer cell lines.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24955301
 
 
Fuzzwood: Ik heb nog nooit van 'wietolie' gehoord, en ik denk ook niet dat ik dat wil horen. 

Berichten: 12.262

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Ik ook, maar ik denk dat je wel open minded moet zijn. Als er degelijke onderzoeken op tafel liggen die zelfs de effectiviteit aantonen van naakt door het bos rennen, dan sta ik daarvoor open. Wetenschap FTW.
Alleen de kans dat die er zijn, lijkt me klein...
Wie weet - het is lastig te onderzoeken bij gebrek aan een placebo groep.

Het zou best kunnen dat in de natuur stoffen te vinden zijn die remmend werken op kanker, maar de vraag blijft dan of die beter zijn dan het huidige arsenaal aan geneesmiddelen. In die zin zijn er twee hordes in het introduceren van nieuwe behandlingen: 1 - werkt het uberhaupt zonder teveel bijwerkingen, en 2 - werkt het beter dan het momenteel gangbare middel.

Vooral punt 2 is een lastige: het kan maar zo zijn dat iets enig effect heeft, maar dat dat effect kleiner is met meer bijwerkingen dan de gangbare middelen. Stel dat iets als kurkuma een remmend effect is, dan blijft de vraag hoeveel je ervan moet innemen en welke bijwerkingen dat oplevert als je moet overwegen te kiezen tussen een gangbaar medicijn en kurkuma.

Het een sluit het ander echter niet uit, misschien is aziatisch eten wel prettig in combinatie met gangbare behandeljng.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Hierbij even wat links naar de studies:

 

 

Vapor of volatile oils from Litsea cubeba seed induces apoptosis and causes cell cycle arrest in lung cancer cells.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23091605

 

Withania somnifera Dunal (Ashwagandha): potential plant source of a promising drug for cancer chemotherapy and radiosensitization.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9055640

 

Silibinin--a promising new treatment for cancer.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20015009

 

Curcumin induces apoptosis in breast cancer cells and inhibits tumor growth in vitro and in vivo.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25031701

 

Differential effect of artemisinin against cancer cell lines.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24955301

 
Nou ja, dat klinkt iig goed (hoewel ik wel een beetje argwanend wordt waarom zulke toch wel baanbrekende resultaten nooit in een bijvoorbeeld The Lancet Oncology komen, maar Indische tijdschriften en zulks). Van een aantal van deze substanties lopen wel trials. Even wachten wat daar uitkomt. Totdat het bewezen effectief blijkt als medicijn, zal ik de reguliere geneeskunde raadplegen.

Die opmerking van Fuzzwood komt vanwege een claim dat wietolie spontaan tumoren laat verdwijnen, wat aan de orde kwam in een ander topic. Maar dat lijkt mij een een broodje aap. Met betrekking tot bovenstaande zullen we zien wat de tijd ons brengt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 206

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Misschien kan Fuzzwood daar zelf een topic over openen dan, ben wel benieuwd ik sta voor alles open, maar die 'wietolie' (hoewel ik er nog niet naar gekeken heb) lijkt me inderdaad een broodje aap.
Er lopen inderdaad een aantal trials, toch zou ik ook als het niet bewezen is alsnog uitproberen. Want het is een versie van 'baat 't niet dan schaadt 't niet. En met kanker wil je als wetenschapper ook zelf al het mogelijke uitproberen, en niet je 'lot in de handen van de pharma' leggen. 
 
Benm: We moeten ook niet vergeten dat ook de reguliere therapie afkomstig is van phyto-chemicalien zoals het medicijn Taxol (placitaxel) geisoleerd van de 'Taxus brevifolia' boombarst en naalden. 
 
Ik heb geen idee qua placebo , maar in vivo en virto lijkt me dat in geval van een apoptose geregisteerde analyse ook niet noodzakelijk dat zijn immers wetenschappelijke feiten die middels dergelijke analyze worden vastgelegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Clarificatie: zolang ik van het 'wietoliewondermiddel' geen concrete data te zien krijg, blijf ik even sceptisch als jij. Punt is dat we een tijd geleden een persoon op het forum hadden die wel heilig overtuigd was van de werking, en die persoon werd na wat verzoeken naar citaten en papers wel erg vervelend. Vandaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Baat het niet dan schaadt het niet, zo kun je er ook tegenaan kijken. Ik prefereer: baat het niet, dan ga je sneller dood.

Wat je bedoelt met 'niet het lot in de handen van 'pharma' leggen' snap ik niet. Als deze plantenextracten tot geneesmiddelen worden uitgewerkt dan wordt het per definitie 'pharma'. Of bedoel je zonder enige trial slikken op goed geluk, zonder een bekende werkzame of toxische dosis en maar hopen dat de kanker die je al hebt niet voortschrijdt? Van mij mag je.

Waar ik minder gecharmeerd van raak zijn kwalificaties als 'pharma' e.d. aangezien deze nogal een negatieve connotatie hebben. Ik ga vooralsnog uit van goede bedoelingen jouwerzijds.

Opmerking moderator

Merk ik dat dit topic richting 'bashen' gaat van de reguliere geneeskunde en 'bad pharma' geïmpliceerd wordt, dan weet ik de juiste knopjes op het forum wel te vinden als je begrijpt wat ik bedoel. Daarvoor gaan mensen maar naar niburu of het Fok-forum.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 206

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Fuzzwood: Duidelijk, Dankje.
 
anusthe
 
interesant wat je zegt. Ik stelde in de OP de vraag hoe men zou reageren als er sprake is van kanker. Op basis van honderden studies betreft phyto-chemicalien zijn er stoffen te vinden die celdeling kunnen remmen in kankercellen zoals cytostatica in mindere of meerdere mate. Of het net zo effectief is kan niet worden bewezen tot zoverre. Maar stel dat het effectief is gebleken, zoals in virto en/of vivo wetenschappelijk kan worden bevestigd.. Dan neem ik aan dat het een uitprobeersel is als wetenschapper?
 
Het is mij niet duidelijk waarom je refereert naar alternatieve websites als niburu en fok-forum, daar ik mij afvraag waarom je deze inhoudelijk inlast.
 
We moeten niet afdwalen in de discussie, hier is geen sprake van. Wat duidelijk in de studies naar voren komt is dat dergelijke bestanddelen werken zonder enige inleving van pharma.  Dat is wat ik subjectief probeerde duidelijke te maken...  Ik begrijp wellicht wat je bedoeld met de 'knopjes' , het staat je vrij om mij uit te sluiten indien gewenst. 
 
PS: excuses voor eventuele typfouten, zit in zweden op een 'us' keyboard.

Berichten: 12.262

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Baat het niet dan schaadt het niet, zo kun je er ook tegenaan kijken. Ik prefereer: baat het niet, dan ga je sneller dood.
Dat lijkt me in geval van kanker een prima observatie: Baat het niet dan schaadt het wel, want het kost tijd, die behandeling met reguliere middelen mogelijk moeilijker maakt.

Natuurlijk zijn er diversie typen kanker, en zijn er typen waarbij eigenlijk niet zoveel haast is - denk aan langzaam groeiende, goedaardige tumoren die niet direct andere weefsels of organen 'in de knel' brengen als ze nog iets groter worden dan ze al zijn. Anderzijds lijken met dat soort tumoren juist uitstekende kandidaten voor excisie, wellicht zonder dat daar een chemokuur oid aan te pas hoef te komen.

Dat geneesmiddelen hun origine hebben in bijvoorbeeld planten doet er niet zoveel toe. Als dat het geval is en letterlijk een extract van een plant gebruikt wordt, dan is dat alsnog te prefereren boven zelf die plant gaan eten/roken/injecteren etc. Het grote voordeel van een farmacologisch product/extract is dat je exact weet wet de concentratie actieve stof daarin is, en je het dus met beleid kunt doseren. Bij directe inname van plant(delen) is dat een stuk lastiger en neem je mogelijk te weinig (ineffectieve dosis) of juist teveel (bijwerkingen) in.
Victory through technology

Berichten: 206

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Ik merk vooral op dat vooral de moderators  hier proberen te refereren naar andere topics en zovoort
 
Ik vind dat prima, maar graag wensen wij dan ook hiero op de hoogte te worden gehouden.
 
 
 
We zijn het dan ook 100% met 'Benm eens.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Chemotherapie of toch eerst wat anders proberen?

Appeltaart123 schreef:  Maar stel dat het effectief is gebleken, zoals in virto en/of vivo wetenschappelijk kan worden bevestigd.. Dan neem ik aan dat het een uitprobeersel is als wetenschapper?
Als het bewezen effectief is -misschien al na een fase 2 studie- dan overweeg ik het, maar ik ga niet zomaar op goed geluk wat planten kauwen of roken zonder dat enigszins een dosis bekend is of iets bekend is over toxiciteit. Dát is wetenschap. Niet zomaar op basis van één in vitro studie uit een Indisch tijdschrift maar de reguliere behandeling overslaan die al jaren wordt toegepast en waar veel klinische ervaring mee is en expert opinion van is. Dat was ook mijn initiële antwoord.

Wetenschap is niet rommelen met plantenextracten die mogelijkerwijs werken, maar de effectiviteit aantonen op mensen in een bepaalde 'drager' (capsule, pil, intraveneus etc.) met een bepaalde dosis, met een bepaalde duur etc. etc.

Mijn opmerking over niburu en Fok had te maken met het feit dat daar veel aluhoedjes zitten die alles wat de reguliere geneeskunde doet demonisch vinden. Een topic als deze kan -ik zeg niet dat het gaat gebeuren- uitnodigend werken voor zulke personen. Dan gaat dit topic op slot, want op dit forum doen we niet aan complottheorieën e.d. Het was niet zozeer persoonlijk naar jou alswel een algemene opmerking voor eventueel toekomstige mensen die hier posten: we blijven wetenschappelijk hier, en aangezien de huidige reguliere geneeskunde veelal evidence based is, lijkt me de effectiviteit hiervan nu niet aan de orde.

Er mag prima verder gediscussieerd worden over bovenstaande planten en studies, mijn mening heb je iig.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer