[wiskunde] Kansprobleem met vaasmodel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

Kansprobleem met vaasmodel

Stel, je hebt een vaas met daarin 7 rode, 5 witte en 3 zwarte knikkers. Wat is dan de kans dat je, met teruglegging en in willekeurige volgorde, 3 rode, 2 witte en 1 zwarte knikker pakt?

Ik los dit soort vragen normaal gesproken op door eerst een goed rijtje op te stellen, van dat goede rijtje de kans te bepalen, en tenslotte het aantal goede rijtjes te bepalen. In dit geval moet ik het volgende oplossen:

P(rrrwwz)

Als ik het goed heb, is de kans op dit rijtje (7/15)^3 x (5/15)^2 x (3/15). Maar hoeveel rijtjes zijn er? Daar kom ik niet echt uit. Ik weet wel hoe ik het aantal rijtjes kan bepalen bij ja/nee-, jongen/meisje- en kop/munt-vraagstukken, maar bij die vraagstukken heb je telkens de keuze uit 2 mogelijkheden. Hoe zit dat dan als je de keuze hebt uit 3 of meer mogelijkheden? Hoe kun je dan bepalen hoeveel rijtjes er zijn?

Het antwoord van het aantal rijtjes is overigens (6 nCr 3) x (3 nCr 2), maar ik kan niet beredeneren hoe men aan dit antwoord komt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansprobleem met vaasmodel

Op hoeveel manieren kan je in het rijtje van 6 knikkers 3 rode plaatsen ...
Je hebt dan nog 3 plaatsen over (eens?), op hoeveel manieren kan je dan 2 witte (of 1 zwarte) plaatsen ...

Berichten: 32

Re: Kansprobleem met vaasmodel

Aha! Nu snap ik het! Mooi, bedankt voor weer een vallend kwartje!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansprobleem met vaasmodel

Mooi, je kan ook met 1 zwarte beginnen enz. Vind je dat logisch?

Berichten: 32

Re: Kansprobleem met vaasmodel

Wat is de achterliggende gedachte bij jouw vraag? Het kan inderdaad prima, met aantal rijtjes = (6 ncr 1) (5 ncr 3) (2 ncr 2) = 6 x 10 x 1 = 60
In gewone taal: er zijn 6 plekjes beschikbaar waar ik 1 zwarte moet plaatsen, daarna blijven er 5 plekjes over waar ik 3 rode moet plaatsen, en daarna zijn er nog 2 plekjes over waar ik 2 witte moet plaatsen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Kansprobleem met vaasmodel

Vinnie Terranova schreef: Wat is de achterliggende gedachte bij jouw vraag? 
 
Ben je daarachter gekomen door de berekening of vind je dit logisch ...
Zodra je deze vrijheid hebt kan je ook strategisch (minder rekenwerk) kiezen. Eens?
 
Hoe bereken jij (bv) 5 NCR 3 ...

Reageer