[overig] Mediatie-analyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Mediatie-analyse

Mediatie-analyse!
 
Ik heb een mediatie-analyse uitgevoerd in SPSS met twee moderators en een mediator. Maar nu heb ik een vraagje over de paden:
pad a, b , c' en c. 
 
Want uit de analyses blijkt dat pad c (alleen X-Y) via een binaire logistische regressie niet significant is ( p = 0,237). Dat maakt voor de Preacher & Hayes methode niet uit dus run in de analyses via Process. Hier komt uit dat pad a wel significant is ( p = 0,005) maar pad b niet  ( p = 0,2908). Pad c' is nu echter wel significant (B = 1,6725 en p = 0,0011). Ik heb nu in mijn model gezegd dat er dus een significant effect is van X op Y (gecontroleerd voor M). Maar klopt dit, omdat pad c niet significant is. 
 
Nu weet ik niet welke ik moet opnemen in het model en met welke ik nu de hypothese toets pad c of pad c'. Ik dacht omdat ik het totale model toets pad c' maar begin nu te twijfelen. Heb er al meerdere papers over gelezen maar telkens vinden die het tegenovergesteld pad c significant en pad c' niet-significant. Deze conclusie is natuurlijk erg belangrijk is voor mijn uitkomsten en wil dan ook niet de verkeerde nemen.
 
Kan iemand mij helpen?
 
Groetjes Amy

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Mediatie-analyse

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer