wet bernoulli bij luchtinlaat auto

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 33

wet bernoulli bij luchtinlaat auto

Hallo,
racewagens hebben vaak een luchtinlaat vanboven op de motorkap, die dan vernauwt zodat de luchtdruk stijgt dacht ik, maar volgens de wet van bernoulli stijgt de snelheid van gas bij een vernauwing en daalt de luchtdruk juist... Kan iemand me wat uitleg geven?

Berichten: 12.262

Re: wet bernoulli bij luchtinlaat auto

Ik denk dat dergelijke inlaten vooral voor het oog zijn.

Een gewone automotor zuigt zelf al lucht aan - je hoeft het er niet in te blazen of iets dergelijks, was dat wel het geval dan zou de motor bij stilstand meteen afslaan.

In racewagens zit, vermoeddelijk, vaak een "turbo", een systeem dat feitelijk bestaat uit een aanzuigende pomp in de luchtinlaat die wordt aangedreven door de snelheid van het uitlaatgas dat de motor weer uit komt.

Zo'n 'luchthapper' bovenop de motorkap is m.i. echt een ding dat er zit vanwege de looks, niet vanwege betere luchtaanvoer. Bedenk ook dat je dergelijke constructies nooit ziet op voertuigen waarbij prestaties zwaarder tellen dan het uiterlijk (bijvoorbeeld tanks, trucks, etc).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: wet bernoulli bij luchtinlaat auto

Bij een eam air intake neemt de dwarsdoorsnede juist toe. Zo kan de hoge dynamische druk zijn snelheid worden ontnomen en een hoge statische druk bereikt worden bij de carborateur. De andere belangrijke rede dat die luchtinlaat boven de motorkap uitsteekt is de temperatuur van de ingaande lucht zo een stuk kouder is.

Reageer