[scheikunde] Bohr-experiment

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Bohr-experiment

Hallo,
 
Ik vroeg me af of er mensen zijn die begrijpen wat een buisje met Hydrogen (gas) uitstraalt richting het prisma?

Ik verwachtte zelf dat het fotonen zijn, maar hoe kunnen ze fotonen uitstralen? Want dat doen ze toch niet automatisch? 
Wordt er gebruik gemaakt van elektriciteit?
Zoals je merkt begrijp ik dus niet helemaal hoe het werkt, maar ik hoop dat iemand mij daarmee zou kunnen helpen.
 
Alvast bedankt
 
Bijlagen
bohr experiment.gif
bohr experiment.gif (15.93 KiB) 322 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bohr-experiment

Het punt is juist dat waterstof licht van sommige golflengten sterk absorbeert (spectraallijnen). Je ziet dus ineens gaten ontstaan in het continuuspectrum van licht.
 
Afbeelding

Berichten: 555

Re: Bohr-experiment

Fuzzwood schreef: Het punt is juist dat waterstof licht van sommige golflengten sterk absorbeert (spectraallijnen). Je ziet dus ineens gaten ontstaan in het continuuspectrum van licht.
 
Op de afbeelding in de openingspost lijkt het naar mij toe dat het waterstof geexciteerd wordt van buiten af (bijvoorbeeld elektriciteit als ik naar de afbeelding kijk, 2 draden). Dan zal het absorptiespectrum aangeven op welke golflengtes er emissie plaats vind. Ze passen als het ware in elkaar.
 
Het lampje zal dus waarschijnlijk een gas-discharge lamp zijn, de standaard bron in simpele spectografie proefjes als inleiding gebruikt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gas-discharge_lamp
kleineviolist heeft dus de juiste conclusie getrokken lijkt me.
 
Als extraatje, hier wordt een prisma gebruikt om de lichtbundel (paarsig tot roze voor een waterstoflamp cfr het wikilemma) te splitsen in zijn golflengte componenten men kan ook een zogenaamde "grating spectrometer" gebruiken.
Deze is gebaseerd op diffractie in plaats van breking. (vaak nauwkeuriger als ik me niet vergis)

Reageer