Knik berekening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 72

Knik berekening

Beste Forumleden,
 
Ik vroeg mij af hoe ik de knik berekening toe moet passen als de belasting niet in het center van het profiel staat.
 
Ik heb een IPE profiel: (zie bijlagen)
 
Deze wordt belast waar de zwarte stip staat.
 
deze kan echter nog verplaatst worden in de afstand ten opzichte van het profiel dus daarvoor hou ik afstand x
 
Nou is de formule voor Eulerknik
 
Pk= (Pi x E x I) / Lk²
 
Stel ik gebruik een IPE 220
 
E= 2.1 x 10^5 N/mm²
Iz = 2.049.00 mm4
Iy = 27.720.000 mm4
 
Hoe kan ik hierbij rekening houden met een kracht die niet in het midden van het profiel rust.
 
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen
 
mvg,
 
Jasper
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Knik berekening

zie je kans om een nette tekening te maken van de situatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Knik berekening

Die excentriciteit zal voor een moment P*e zorgen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 72

Re: Knik berekening

Ik heb een voorbeeld toegevoegd.
 
Het idee is om een dek te laten bewegen tussen 4 IPE staanders door middel van tandheugels op de palen en aandrijving op de hoeken van het dek.
 
Nu wil ik hiervoor de IPE profielen berekenen echter weet ik niet goed hoe ik dit moet doen.
 
De IPE profielen worden op de grond vast gezet en bovenin geschoord zodat deze onderling verbonden zijn
 
Mvg,
 
Jasper

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Knik berekening

Ik kan die bijlagen niet vinden...

Maar je kan Eulerknik niet gebruiken bij een excentrische last, dan krijg je een combinatie van buig en knik en kan je volgens mij het beste het princiepe van minimum van potentiële energie toepassen.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Knik berekening

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het subforum Constructie- en sterkteleer, en is daarom verplaatst.

Berichten: 72

Re: Knik berekening

Doet het bestand het nu wel?
Bijlagen
voorbeeld.JPG
voorbeeld.JPG (29.58 KiB) 3270 keer bekeken

Berichten: 72

Re: Knik berekening

Misschien verkeerd gedacht door mij maar als ik er inderdaad voor kies om de 4 staanders (IPE) bovenin te verbinden met elkaar kan er dan niet gewoon berekend worden met de euler knik?
 
door het verbinden met elkaar kan namelijk de afzondelijke IPE niet meer naar binnen verbuigen door de belasting van het dek.

Berichten: 72

Re: Knik berekening

iemand die me misschien verder kan helpen?

Berichten: 20

Re: Knik berekening

Als je de profielen bovenin kunt verbinden heeft dat invloed op de kniklengte waarmee je mag rekenen.
 
Hoe ver moet het dek op en neer / hoe lang had je de profielen gedacht?
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”



-Blaise Pascal

Berichten: 72

Re: Knik berekening

de profielen worden 10 meter.
het dek zal stoppen op 50 cm boven de grond en tot 8 meter omhoog lopen

Berichten: 27

Re: Knik berekening

Als je de vier kolommen koppelt boven het geplande en beweegbare dek en dit is op zich star en blijft in eenzelfde horizontaal vlak bij beweging,dan kun je de totale last van de gehele constructie verdelen in vier parten en de belasting van een part op elke kolom nemen op het oplegpunt op de tandheugel.

Dan kun je dus de excentrische afstand berekenen en de daarbij behorende last opnemen in de berekening.
Bereken wel de knik in beide richtingen van een kolom,omdat je met een grote lengte werkt,ook als er geplande steunen tegen de zwakste zijden worden gemaakt.

Berichten: 20

Re: Knik berekening

Volgens Hibbeler Sterkteleer kan dit berekend worden met de secans formule.
In google books is een voorbeeld van het betreffende hoofdstuk (deel 2e) in te zien
In hetzelfde hoofdstuk vind je ook de correcte versie voor de formule voor Euler knik uit je topic start.
 
Overigens vind ik de grootte van deze constructie wat ver gaan voor een forum als dit.
“Since we cannot know all there is to be known about anything, we ought to know a little about everything.”



-Blaise Pascal

Berichten: 27

Re: Knik berekening

@Eijee

Volgens mij zijn er op dit forum allerhande laag-en hoog en hoger geschoolden met vragen
over hun leerproblemen;dit lijkt me iets voor hts-ers (sorry,hogescholiers) of mogelijk studenten in beginfase van een Uni of PBNA,ed.

De topic met constructie is wel goed terecht gekomen!

Reageer