[biologie] [PWS] Tijdsbesef in je slaap?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[PWS] Tijdsbesef in je slaap?

Ik doe mijn PWS over de menselijke slaap. Mijn onderdeel is het behandelen van het verschil tussen je tijdsbesef in je slaap en wanneer je wakker bent. Ik ben ondertussen bezig met informatie verzamelen, maar waar ik tegen aan loop is dat ik vrijwel niks kan vinden over de tijdsbesef die iemand in zijn/haar slaap heeft. Zo kom ik wel kleine stukjes tegen waarin staat dat gebeurtenissen in dromen sneller kunnen verlopen dan in de werkelijkheid, maar er staan geen goede argumenten in. Zo wordt er in zo'n stukje ook niet verwezen naar een of meerdere (gedachte) experimenten.
 
Weet iemand misschien waar ik hier wat meer informatie over vinden kan?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: [PWS] Tijdsbesef in je slaap?

Zoiets moet er zijn.
Ik kon vroeger wakker worden wanneer ik wilde.
(nou ja in 95% van de gevallen lukte dat)
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: [PWS] Tijdsbesef in je slaap?

Leuk onderwerp :)

Zoek eens op:

Melatonin

Circadian cycle

Suprachiasmatic nucleus

Misschien dat je dan meer hits vindt waar je iets aan hebt.

Maar ik vermoed dat het gaat neerkomen op: je hebt een bepaald ritme (bijvoorbeeld elke dag om 22:00 naar bed en 6:00 opstaan). Wat je gaat krijgen als je dan naar Engeland gaat en daar om 22:00 naar bed gaat (hier 23:00), je waarschijnlijk om 7:00 wakker wordt en niet om 6:00 uur. Biologisch ritme kan mensen het idee geven van tijdsbesef tijdens slaap, maar als je slaapt ben je ruwweg gezegd in een toestand van fysiologische bewustzijnsdaling. Ik vraag me dus af of er dus zoiets is als tijdsbesef tijdens slaap...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: [PWS] Tijdsbesef in je slaap?

anusthesist schreef: Leuk onderwerp :)

Zoek eens op:

Melatonin

Circadian cycle

Suprachiasmatic nucleus

Misschien dat je dan meer hits vindt waar je iets aan hebt.

Maar ik vermoed dat het gaat neerkomen op: je hebt een bepaald ritme (bijvoorbeeld elke dag om 22:00 naar bed en 6:00 opstaan). Wat je gaat krijgen als je dan naar Engeland gaat en daar om 22:00 naar bed gaat (hier 23:00), je waarschijnlijk om 7:00 wakker wordt en niet om 6:00 uur. Biologisch ritme kan mensen het idee geven van tijdsbesef tijdens slaap, maar als je slaapt ben je ruwweg gezegd in een toestand van fysiologische bewustzijnsdaling. Ik vraag me dus af of er dus zoiets is als tijdsbesef tijdens slaap...
 
Dankjewel! Ik ga zeker eens zoeken.
 
Zo'n vermoeden had ik ook, maar ik vraag me vooral af of je in je droom zelf een bepaald besef van tijd hebt. Er wordt vaak beweerd dat acties die normaal bijvoorbeeld 5 minuten duren in een droom in een seconde kunnen gebeuren. Er is dan een duidelijk verschil tussen tijdduur (of tijdevaring) in een droom en in de werkelijkheid. Hier heb ik naar gezocht, maar heb ik helaas ook niks over gevonden (enige kans dat je hier ook een zoeksuggestie voor hebt? ;) dat zou een enorme oplossing bieden).. Zodra de tijdsduur voor bepaalde interacties verschilt met die van de werkelijkheid, neem ik aan dat je dus geen tijdsbesef hebt in je slaap. Toch hoor je ook verhalen, zoals die van tempelier, dat ze wakker kunnen worden wanneer ze willen. Dit echter wijst er wel op dat er sprake is van tijdsbesef.

Berichten: 12.262

Re: [PWS] Tijdsbesef in je slaap?

Ik denk niet dat er veel tijdbesef is tijdens dromen. Als je je een droom herinnert kan het goed zijn dat die droom zelf een tijdbestek omvatte dat veel langer is dat de tijd die je in (rem) slaap bent geweest: bijvoorbeeld een hele dag of zelfs meerdere dagen.

Bovendien zit je nog met het probleem dat je in 1 nacht slaap meerdere dromen kunt hebben, die niet per se in correcte chronlogische volgorde zijn (bijvoorbeeld eerst eentje die in het heden speelt en daarna eentje die in het verleden speelt).

Daarnaast is wat je denkt gedroomd te hebben altijd een herinnering (je noteert het nadat je wakker bent geworden). Het lijkt me logisch dat je iets saais (zeg maar een uur op een vliegtuig wachten) niet als dusdanig lang herinnert.
Victory through technology

Reageer