snelheidswet Guldberg en Waage

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 33

snelheidswet Guldberg en Waage

Hallo,
Bij de snelheidswet van Guldberg en Waage hebben de concentraties van de reagentia hun coëfficiënten als exponent. Maar als je dan als concentratie een getal hebt kleiner dan 1 mol/l zal het kleiner worden als je het tot een macht verheft, en groter en het andere geval...
Ook heb ik moeite met de eenheid te begrijpen: mol/l.s. Dit is toch niet de hoeveelheid mol van een stof die wegreageert per liter per seconde, want dat hangt toch af van je coëfficiënten in de vergelijking. Kan je dit niet zo omschrijven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: snelheidswet Guldberg en Waage

Jorne schreef: Hallo,
Bij de snelheidswet van Guldberg en Waage hebben de concentraties van de reagentia hun coëfficiënten als exponent. Maar als je dan als concentratie een getal hebt kleiner dan 1 mol/l zal het kleiner worden als je het tot een macht verheft, en groter en het andere geval...
 
 
Als je spreekt over "groter" of "kleiner" is altijd de vraag "dan wat?"
Merk op dat concentratie een eenheid heeft, mol/L. Dus als je dat tot een macht n verheft, wordt dat moln / Ln
Welke dingen probeer je met elkaar te vergelijken, en kan dat zomaar?
 
Ook heb ik moeite met de eenheid te begrijpen: mol/l.s. Dit is toch niet de hoeveelheid mol van een stof die wegreageert per liter per seconde, want dat hangt toch af van je coëfficiënten in de vergelijking. Kan je dit niet zo omschrijven?
 
De reactiesnelheid is de verandering van de concentratie per tijdseenheid, dus mol/L per seconde, oftewel mol/L.s
Dat hangt niet af van de coëfficiënten, zo is de reactiesnelheid gedefinieerd.
 
In de reactiesnelheidsvergelijking staat ook nog een reactiesnelheidsconstante k. Die k heeft een eenheid. Welke eenheid hangt af van de vorm van de vergelijking. Bij een eerste-ordereactie heeft k de eenheid s-1. Bij een tweede-ordereactie is de eenheid L/mol.s (enzovoort)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 33

Re: snelheidswet Guldberg en Waage

Met groter of kleiner worden bedoel ik het volgende:
neem de eenstapsreactie 2A + B => C
Wet van Guldberg: reactiesnelheid v = k.[A]².   (op een bepaald tijdstip)
Als op dat tijdstip [A] = 0,1 mol/l dan is [A]² = 0.01 mol²/l² dus dan zal v veel kleiner zijn dan wanneer [A] = 10 mol/l want dan is [A]² = 100 mol²/l²
(Ik begrijp dus moeilijk die exponenten in de formule).
 
En als je dan je reactiesnelheid hebt berekent en die is bv. 0,10 mol/l.s, wat wilt dit dan zeggen? Dat per seconde per liter 0,10 mol van B wegreageert en 2x zo veel van stof A?
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: snelheidswet Guldberg en Waage

Die kwadraten die zorgen ervoor dat als de concentratie 2x zo groot wordt, de waarde 4x zo groot wordt. En bij andere machten iets dergelijks. Of de waarde zelf nou 0,2 mol per liter of 5 mol per liter is maakt niet uit. Kijk maar: 0,2 en 0,4 worden 0,04 en 0,16: een factor 2 in concentratie wordt een factor 4 in de formule.

Een snelheid van 0,10 mol per liter per seconde betekent dat elke seconde 0,10 mol per liter van de reactie plaats vindt. Als er voor B geen voorfactor staat is dat dus ook 0,10 mol per liter van B.

Berichten: 33

Re: snelheidswet Guldberg en Waage

rwwh schreef: Die kwadraten die zorgen ervoor dat als de concentratie 2x zo groot wordt, de waarde 4x zo groot wordt...
Begrijp ik, maar wat ik nu precies bedoelde:
A + 2B => C   en    reactiesnelheid v = k.[A].²
als de coëfficiënt van B groter wordt (3, 4, ...) en de rest hetzelfde blijft, dan zal:
1) v kleiner worden als  < 1 mol/l
2) v ook groter worden als  > 1 mol/l

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: snelheidswet Guldberg en Waage

Ik ben je kwijt..... Als de reactiesnelheid alleen afhangt van de concentratie van A dan gebeurt er dus niets met de snelheid als de coëfficiënt van B verandert (of de concentratie)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: snelheidswet Guldberg en Waage

Jorne schreef: Begrijp ik, maar wat ik nu precies bedoelde:
A + 2B => C   en    reactiesnelheid v = k.[A].²
als de coëfficiënt van B groter wordt (3, 4, ...) en de rest hetzelfde blijft, dan zal:
1) v kleiner worden als  < 1 mol/l
2) v ook groter worden als  > 1 mol/l

 
Maar de vraag blijft....kleiner dan wat?
 
En voor de rest: "de rest" kan niet hetzelfde blijven. Je gaat immers van een 3e naar een 4e enz. reactie
Zoals je al zag in bericht #2 hoort bij iedere reactie-orde een andere k, met een andere eenheid.
 
Zaken met verschillende eenheden kun je niet vergelijken. Je kunt niet zeggen "10 seconde is langer dan 2 meter", maar je kunt ook de k die bij een eerste-ordereactie hoort niet vergelijken met de k van een tweede-ordereactie.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 33

Re: snelheidswet Guldberg en Waage

Marko schreef:  
Maar de vraag blijft....kleiner dan wat?
 
En voor de rest: "de rest" kan niet hetzelfde blijven. Je gaat immers van een 3e naar een 4e enz. reactie
Zoals je al zag in bericht #2 hoort bij iedere reactie-orde een andere k, met een andere eenheid.
 
Zaken met verschillende eenheden kun je niet vergelijken. Je kunt niet zeggen "10 seconde is langer dan 2 meter", maar je kunt ook de k die bij een eerste-ordereactie hoort niet vergelijken met de k van een tweede-ordereactie.
Oke, ik mag het dus niet vergelijken. Maar om nog eens duidelijk te maken wat ik bedoel: als in reactievergelijking 2B staat, en =0,1mol/l dan wordt ²=0,01mol²/l² en is dus kleiner dan . Terwijl als =2mol/l dan wordt ²=4mol²/l² en is groter dan .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: snelheidswet Guldberg en Waage

Ik snap wat je bedoelt, maar je kunt mol/L niet met mol2/L2 vergelijken. Je kunt dus ook niet zeggen dat het een groter is dan het ander.
 
Nog een voorbeeld: Als je een vierkant maakt met zijden van 1 m, dan is het oppervlak 1 m2. Heb je zijden van 0.1 m, dan is het oppervlak 0.01 m2. Toch kun je in het laatste geval echt niet zeggen dat de oppervlakte kleiner is dan de lengte.
 
Ja, het getal waar je het oppervlak mee uitdrukt is kleiner. Maar dat getal hangt alleen af van de eenheden die je kiest. Druk je de lengte uit in mm in plaats van in m, dan is in het laatste geval de oppervlakte 10.000 mm2 en dan zou het ineens groter zijn dan de lengte (100 mm) ?
 
Evenzo voor de reactiesnelheidsvergelijking.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer