[scheikunde] Bepaling hoeveelheid acetylsalicylzuur in aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 64

Bepaling hoeveelheid acetylsalicylzuur in aspirine

Hallo,
 
Ik heb een site gevonden met bruikbare informatie voor mijn PWS.
Nu heb ik alleen geen idee wat er allemaal staat en bedoelt wordt.
Iemand enig idee hoe ik deze proef uit moet voeren?
http://wetenschap.infonu.nl/scheikunde/5744-bepaling-hoeveelheid-acetylsalicylzuur-in-aspirine.html
 
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Bepaling hoeveelheid acetylsalicylzuur in aspirine

Wat begrijp je er niet aan? Kan je dat even toelichten?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 64

Re: Bepaling hoeveelheid acetylsalicylzuur in aspirine

Ik snap vooral het begrip titreren en die tabellen niet

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bepaling hoeveelheid acetylsalicylzuur in aspirine

Titreren betekent dat je een oplossing van een stof waarvan je precies de concentratie kent, gecontroleerd toevoegt/toedruppelt aan een oplossing van een stof waarvan je de concentratie niet kent. Omgekeerd kan ook.
 
Het idee is dan dat beide stoffen met elkaar reageren. Vaak wordt er een kleine hoeveelheid van een extra stof toegevoegd die ook met de toegedruppelde oplossing reageert en dan bijvoorbeeld van kleur verandert. Dit om het eindpunt van de titratie aan te geven.
 
Uit de reactievergelijking tussen beide stoffen, en volume van de oplossingen met onbekende en bekende concentratie kun je de molverhouding berekenen en daarna dus de concentratie van de onbekende oplossing.
 
Een simpel voorbeeld is de titratie van een oplossing van oxaalzuur met bekende concentratie met NaOH van onbekende concentratie. Als indicator gebruik je dan bijvoorbeeld fenolftaleïne (kleuromslag kleurloos -> roze).
 
Je begint dan bijvoorbeeld met 100 mL oxaalzuuroplossing van 0,1 mol/L (totaal aantal mol oxaalzuur is 0,01 mol, maar omdat oxaalzuur 2 H+ heeft, zal je 0,02 mol H+ hebben). Dit titreer je dan met je NaOH en je vindt dat je bijvoorbeeld 19,47 mL NaOH oplossing nodig hebt voordat de oplossing roze wordt. Je weet dat je 0,02 mol aan zuur had en dat daar 19,47 mL aan NaOH oplossing nodig had. Verder weet je dat H+ en OH- 1:1 reageren tot water. In die 19,47 mL aan NaOH oplossing moet dan ook 0,02 mol NaOH. Je NaOH oplossing heeft dan een concentratie van 0,02 mol/0,01947L = 1,02 mol/L.
 
En omdat je zeker wil zijn dat je de titratie goed hebt uitgevoerd, herhaal je deze 2 of driemaal. Vind je dan in alle gevallen ongeveer hetzelfde volume, dan is het oké. Dat is de reden achter die tabellen in jouw link.

Berichten: 64

Re: Bepaling hoeveelheid acetylsalicylzuur in aspirine

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Nu begrijp ik het.
Ik heb alleen nog 1 vraag en vind het een beetje overbodig om een nieuwe topic aan te maken.
Wij willen namelijk ook onderzoeken wanneer een aspirine het beste opgenomen wordt, in poeder of vaste vorm.
Dat antwoord kunnen we ook zonder onderzoek geven maar willen het ook met behulp van de praktijk bepalen.
Alleen is dit alleen te onderzoek door de maag na te bootsen (met opgelost zoutzuur) of zijn er meerdere manieren voor?
 
Alvast bedankt!

Reageer