Drukknop zaklamp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Drukknop zaklamp

Ik heb een Ultrafire zaklamp met (Chinese fabrieksopgave) 3000 lumen. Hier heb ik een pressure switch bij gedaan zodat je hem kan bedienen door alleen op die pad te drukken ipv een drukknop aan de achterkant.
De zaklamp is een 5 mode dus hij begint bij vol, dan half, zwak, strobo, sos. 

De pressure switch flitst heel kort bij vol, half en zwak doen het wel goed, en vervolgens flitst hij ook effe 1 keer bij strobo en sos.

De vol, sos en strobo zijn op vol vermogen.

Kan het zijn dat de pressure switch dit niet aankan en in een beveiliging springt? Dus dat de draadjes te dun zijn voor het volle vermogen? of worden die draadjes alleen gebruikt om een contact genereren?

Berichten: 12.262

Re: Drukknop zaklamp

Voor zover ik weet gaat de volle stroom door de schakelaar aan de achterkant bij ultrafire en dergelijke. Daarnaast zit er in de driver waarschijnlijk een circuit dat beveiligt tegen te lage batterijspanning, en dat is denk ik wat je probleem veroorzaakt.

Er valt teveel spanning over de pressure pad, of over de draadjes die erheen lopen (zou kunnen als ze lang en dun zijn). Bij lagere vermogens is het blijkbaar nog acceptabel, maar bij full power niet meer. 3000 lumen zal wel onzin zijn (dat zou een led van 30 watt vereisen), maar als het een led van 5 watt is zit je toch ook al richting 2 ampere batterijstroom.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Drukknop zaklamp

Benm schreef: Voor zover ik weet gaat de volle stroom door de schakelaar aan de achterkant bij ultrafire en dergelijke. Daarnaast zit er in de driver waarschijnlijk een circuit dat beveiligt tegen te lage batterijspanning, en dat is denk ik wat je probleem veroorzaakt.

Er valt teveel spanning over de pressure pad, of over de draadjes die erheen lopen (zou kunnen als ze lang en dun zijn). Bij lagere vermogens is het blijkbaar nog acceptabel, maar bij full power niet meer. 3000 lumen zal wel onzin zijn (dat zou een led van 30 watt vereisen), maar als het een led van 5 watt is zit je toch ook al richting 2 ampere batterijstroom.
 
 
 
 
Ok dus wat ik al vermoedde: er gaat dan teveel stroom doorheen. Er zitten 6 leds in. Hoe en wat weet ik niet precies.

Berichten: 12.262

Re: Drukknop zaklamp

Oh, das een forse - zal 6 keer 3 of 5 watt zijn. Hoeveel cellen gaan erin?
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Drukknop zaklamp

Benm schreef: Oh, das een forse - zal 6 keer 3 of 5 watt zijn. Hoeveel cellen gaan erin?
 Met cellen bedoel je batterijen? 2 x18650 type batterijen
 
6x R5 leds

Berichten: 12.262

Re: Drukknop zaklamp

Oic, dan heb je pakweg 7.4 volt batterijspanning, dus voor de benodigde 30 watt zou je op een stroom komen in de orde van 4 ampere. Als je een andere schakelaar dan de aanwezig gebruikt zul je iets moeten vinden dat die stroomsterkte kan verdragen met beperkt verlies.

Overigens is het wel de vraag hoe heet die zaklamp uberhaupt gaat worden bij continubedrijf op vol vermogen. Over het algemeen zijn ultrafires van fors vermogen niet dusdandig ontworpen dat ze langdurig op vol vermogen kunnen branden zonder dat jij je handen brandt terwijl je ze vasthebt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Drukknop zaklamp

Dat doe ik ook niet, Ik gebruikt korte bursts (gebruik hem voor in de airsoft). Maar in die bursts wil ik wel het volle vermogen benutten. Dan ga ik zelf pielen met nieuwe draadjes en een fatsoenlijke schakelaar.

Reageer