Zonsopkomst in het westen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Zonsopkomst in het westen

Ik was een beetje aan het dwalen in gedachten over vliegen, mede naar aanleiding van een ander topic dat ik heb geopend recent over doorbreken van de geluidsbarrière i.c.m. een ander topic in WSF café over tijdsverschil en zonsopkomst in Nederland.

De gedachte die hieruit voortkwam is de volgende:

Stel je reist sneller dan het geluid, maar ook zo snel dat je sneller vliegt dan de draaiing van de aarde (zoals de concorde volgens mij deed, Mach 2).

Als je dan 's avonds in het donker opstijgt en naar het westen vliegt, klopt het dan dat het theoretisch mogelijk is dat je de zon vanuit het vliegtuig ziet opkomen in het westen.

Zou mij een fantastisch gezicht lijken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Zonsopkomst in het westen

Als je sneller vliegt dan de draaiing; ja.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zonsopkomst in het westen

Lijkt me geweldig. Had sowieso graag een keer met de concorde willen vliegen. Alleen 1 keer op een tentoonstelling binnen geweest, maar helaas nooit mee gevlogen.

Jammer dat dit toestel uit de luchtvaart is genomen... ;(
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Zonsopkomst in het westen

Had er ook graag een keer mee willen vliegen. Helaas, ondanks al dat technische vernuft zat er echt geen toekomst meer in.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zonsopkomst in het westen

Op een hogere breedtegraad moet het ook met een gewoon vliegtuig lukken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Zonsopkomst in het westen

Heb het even nagerekend: in het lapland is een slordige 600 km/h al voldoende. Volgens mij is een zonsopkomst in het westen dus een situatie dat je op een lange-afstandsvlucht Beijing-Brussel (die over Siberië vliegt) dus al kunt tegenkomen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Zonsopkomst in het westen

Op hoge breedtegraden is het sowieso mogelijk de zonsondergang 'in te halen'. Dat zou denk ik met een auto nog wel kunnen als er een weg lag rond een van de polen en in de juiste tijd van het jaar. Je zit dan wel op het technische randje van wat je zonsondergang en opkomst mag noemen (zon gaat net onder de horizon en komt er weer helemaal boven).

Als je het op beperkte breedtegraad wil doen (zeg maar een trip van new york naar barcelona, beide ongeveer dezelfde breedtegraad) heb je wel een supersonisch vliegtuig nodig.

Of je de kans nog kunt krijgen om het een keer te doen valt te bezien. De concorde is niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het businessmodel achter supersonisch vliegen verdwenen is. Op de route tussen new york en londen is het misschien niet heel haalbaar, maar op verdere routes mogelijk wel, bijvoorbeeld londen-singapore.

Uiteraard gaat dat niet tegen economy tarieven, maar bij first class is het wel een optie - 13 uur first class, of zeg 3 uur in een stoel die vergelijkbaar is met business class binnen europa zal best wat klanten trekken voor de laatste optie. Overigens kost een first class retourtje londen-singapore wel $10.000, maar je weet nooit wat ze met last minutes doen op zulke trajecten ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Zonsopkomst in het westen

Op een hogere breedtegraad moet het ook met een gewoon vliegtuig lukken.
Uiteraard, alleen is het plaatje van de zonsopkomst daar natuurlijk niet te vergelijken met dat van op de evenaar (iig het grootste deel van het jaar niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Zonsopkomst in het westen

De concorde is niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het businessmodel achter supersonisch vliegen verdwenen is.
Vanuit het oogpunt van de luchtvaartmaatschappij is die volledig verdwenen. En dat is een trage wereld geworden in het aangaan van volledig nieuwe concepten. Ontwerpers, bouwers, universiteiten ed komen wel geregeld met nieuwe ( soms hele mooi en in vere stadia van ontwerp) ideeën. Voorlopig geen luchtvaartmaatschappij in de wereld die daar z'n vingers nog eens aan wil branden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Zonsopkomst in het westen

anusthesist schreef: Lijkt me geweldig. Had sowieso graag een keer met de concorde willen vliegen. Alleen 1 keer op een tentoonstelling binnen geweest, maar helaas nooit mee gevlogen.

 
 
[off topic]
Heb er één keer mee gevlogen van Londen naar New York (uiteraard werd de vlucht door de baas betaald, was vreselijk duur en ik had echt geen elfduizend gulden over om in plaats van in zeven uur in drie uur in New York te zijn) en het is zwaar overtrokken wat er over gezegd wordt. Je zat erg krap, het was erg benauwd en warm, en ontzettend lawaaiig. De beste manier om met de cabin crew contact te onderhouden was in gebarentaal.
[/off topic]
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Zonsopkomst in het westen

Mee eens. Heb wel eens een kijkje in de cabine genomen, en dat is erg krap allemaal. 1 ritje zou voor mij ook genoeg zijn. Noem het beroeps deformatie dat ik het graag eens af had willen vinken. Bovendien zou mijn interesse ook meer in de cockpit liggen dan in de cabine.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Zonsopkomst in het westen

Ach je kan altijd nog vliegen met Virgin Galactic
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Zonsopkomst in het westen

Dan kies ik voor SXC en KLM. Maarja, 100.000,- voor 1 tripje.

Berichten: 12.262

Re: Zonsopkomst in het westen

Je hebt natuurlijk best kans dat zo'n "maffe" investerdeer er wel brood in ziet. Van traditionele luchtvaartmaatschappijen zou ik het ook niet verwachten, maar als mensen 100k neerleggen voor een tripje daar het randje van de ruimte, doen ze dat misschien ook wel om een keer echt hard te vliegen.

Die nieuwe ontwerpen blijven fascinerend, en kunnen nog wel eens wat harder gaan dan een corcorde deed. Mach 2 was natuurlijk supersonisch, maar eigenlijk slechts 2.5 keer sneller dan een gewoon vliegtuig. Mach 5 naar singapore zou wat zijn - dan heb je je zonsopkomst in het westen, als je tenminste laat genoeg in de nacht vertrekt :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Zonsopkomst in het westen

Je hebt altijd mensen met fantasie en geld te veel.
 
gelukkig maar want dat soort mensen/bedrijven geven vaak het eerste zetje voor mogelijkheden die over de tijd een gemeengoed is geworden.
 
Denk dat destijds een balon overtocht van Berlijn naar New York ook niet goedkoop is geweest.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer