[natuurkunde] Dichtheid mengsel berekenen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Dichtheid mengsel berekenen?

Zo luidt de opdracht:.
Je heb een metaal blokje gemaakt van aluminium en messing.
 
  • Bepaal de dichtheid van het blokje.
 
  • Bereken de volume en massa van aluminium in het blokje.
 
  • Bereken de volume en massa van messing in het blokje.
 
Natuurkunde tips
 
Dichtheid van aluminium   = 2,7 g/ cm3
 
Dichtheid van messing        = 8,5 g/ cm3
 
Dichtheid, ρ
 
Massa, m
 
Volume, V
 
ρ= m / V
 
Wiskunde tips
 
mAI + mme = mtotaal
 
ρAI VAI + ρme Vme = mtotaal
 
VAI + Vme = Vtotaal
 
massa van aluminium in het blokje = mAI
 
massa van messing in het blokje = mme
 
massa van het blokje = mtotaal
 
volume van aluminium in het blokje = VAI
 
volume van messing in het blokje = Vme
 
volume van het blokje = Vtotaal
 
Ik begrijp hier helemaal niks van kan iemand mij helpen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Dichtheid mengsel berekenen?

Als de dichtheid van aluminium 2,7 g/cm3is, wat is dan de massa van Valcm3 aluminium? Als de dichtheid van messing 8,5 g/cm3is, wat is dan de massa van Vmecm3 messing? Is het duidelijk dat de massa van het blokje gelijk is aan de massa van het aluminium plus die van het messing, en dat het volume van het blokje gelijk is aan het volume van het aluminium plus dat van het messing?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 2

Re: Dichtheid mengsel berekenen?

Dan is de massa van 1 cm3 aluminium 2.7 g, voor messing geldt dus dat de massa 8.5 g is. Ja, dat is allebei duidelijk, maar ik begrijp het nog steeds niet echt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Dichtheid mengsel berekenen?

45frederik schreef: Dan is de massa van 1 cm3 aluminium 2.7 g, voor messing geldt dus dat de massa 8.5 g is. Ja, dat is allebei duidelijk, maar ik begrijp het nog steeds niet echt.
Stel dat je x cm3 aluminium en y cm3 messing hebt, hoeveel gram aluminium en messing heb je dan? Wat is dan de totale massa en wat is dan het totale volume?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Dichtheid mengsel berekenen?

volgens mij valt deze opgave niet te berekenen. je hebt te weinig gegevens. alleen de dichtheid van het aluminium en van het messing zijn gegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dichtheid mengsel berekenen?

aadkr schreef: volgens mij valt deze opgave niet te berekenen. je hebt te weinig gegevens. alleen de dichtheid van het aluminium en van het messing zijn gegeven.
Ik vermoed dat dit een deel is van een praktische opdracht, waarbij je geacht wordt massa en volume van dat blokje legering te meten??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer