Wat is leven?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 174

Wat is leven?

Mijn vraag is simpel: wat bepaalt dat iets 'levend' is of niet? Is er een vaste voorwaarde die nodig is om van leven te spreken?

Ik persoonlijk ben van mening dat leven relatief is, dat het even goed het geheel kan genoemd worden van (zéér) ingewikkelde chemische reacties tussen moleculen en atomen, en atomen leven nu eenmaal niet. Bijgevolg is er geen duidelijke grens tussen iets 'doods' of 'levends'.
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat is leven?

als ik het goed heb leven dingen pas als ze cellen bevatten, zich voortplanten en nog een paar van die dingen precies weet ik het neit meer (ik ga uit van biologisch leven)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Wat is leven?

Iets leeft als het:

ademt

zich voedt

groeit

zich voortplant

en nog 2 dingen die ik vergeten ben
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is leven?

Bedoel je in plaats van "ademen" niet "doet aan stofwisseling"? Anaerobe bacteriën leven tenslotte ook.

Hoe zit het met robots, bijvoorbeeld zo eentje als in "I, Robot", zo rond zijn 200ste verjaardag?

En een virus, leeft dat?

En een computervirus? Of virtuele levende cellen in een computerprogramma, die voldoen aan alle eigenschappen van hun stoffelijke evenbeelden?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Wat is leven?

doemdenker schreef:Iets leeft als het:

groeit
Mijn grootvader groeit niet meer, maar hij leeft nog.
zich voortplant
Er zijn veel gevallen bekend van aseksuele reuzenpanda's.
You can't predict a fool's behaviour

Berichten: 73

Re: Wat is leven?

"Leven is het vermogen tot communicatie met de omgeving." Dat was de definitie voor leven dat wij zagen. Een cel "leeft" of is "actief" van de moment dat deze met de omgeving interageert (door ionenpompen bijvoorbeeld) Iets wat leeft, probeert zich constant in evenwicht te houden met de omgeving, een soort steady-state.

Voor dood hadden we volgende definitie: "dood is het irreversibele verlies van communicatie op de hoogste graad van compartimentatie"

De perfecte definitie zal wel niet bestaan, maar ik vond deze de beste die ik tot nu toe hoorde :wink:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat is leven?

das lang geleden dus ga ik nu eens noteren wat ik me nog herinner en zal het dan eens opzoeken.

Het organisme moet voldoende afgescheiden zijn van ze omgeving om instaat zijn de stof uitwisseling te reguleren. ( dus als millieu veranderd mag inwendig millieu niet even hard veranderen)

Het moet instaat zijn uit simpele bouwstenen uit zijn omgeving op te nemen en hier mee cel componenten te construeren.

Het moet instaat zijn om energie vanuit de omgeving te ..... (ben ik vergeten hoe het precies was maar komt er op neer dat het beestje energie van zen omgeving moet kunnen gebruiken en doorlaten)

Het moet informatie bevatten over zichzelf en instaat zijn het te vermenigvuldigen en het door te geven naar zijn nakomelingen.

en der was nog iets.

Dus heel brede definities.

xd(ps sommige kleien zijn instaat informatie op te slaan en door te geven)
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Wat is leven?

T-reg schreef:
doemdenker schreef: Iets leeft als het:

groeit
Mijn grootvader groeit niet meer, maar hij leeft nog.
Z'n oren groeien nog steeds, z'n nagels ook, z'n haar. Groei is niet expansie, het staat voor vervangen van versleten onderdelen of aanmaken van nieuwe. (denk ik..... :shock: )
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Wat is leven?

Toch is groeien een probleem, want in zekere zin groeien ook kristallen. Maar misschien is het zo dat je in de definitie naar alle elementen tegelijk moet kijken. Maar om op de eerste post terug te komen: ook volgens mij bestaat er in de natuur geen verschil tussen dood of levend, dit bestaat alleen in het hoofd van de mensen.

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Wat is leven?

Morgje schreef:"Leven is het vermogen tot communicatie met de omgeving." Dat was de definitie voor leven dat wij zagen. Een cel "leeft" of is "actief" van de moment dat deze met de omgeving interageert (door ionenpompen bijvoorbeeld) Iets wat leeft, probeert zich constant in evenwicht te houden met de omgeving, een soort steady-state.

Voor dood hadden we volgende definitie: "dood is het irreversibele verlies van communicatie op de hoogste graad van compartimentatie"

De perfecte definitie zal wel niet bestaan, maar ik vond deze de beste die ik tot nu toe hoorde  :wink:
deze definitie heeft toch niet met een zekere A. De Loof van doen??

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat is leven?

kristallen zijn ook een probleem geval want sommige kristallen kunnen heel wat eigenschappen van leven vertonen.

Kleien zouden dan ook bv gedient hebben als druk platen van DNA
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 73

Re: Wat is leven?

deze definitie heeft toch niet met een zekere A. De Loof van doen??


Jup, toch wel. Studentje Biologie of bio-ir uit Leuven? :wink:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Wat is leven?

Ik vind de vraag "wat is leven?" ook erg interessant. Specifiek zou ik graag willen weten waar een computer-virus nog aan moet voldoen voordat men zo'n computer-programma ook als leven beschouwd.

Immers:

1) Het plant zich voort.

2) Het verbeterd zichzelf (sommige dan): eigenlijk 'leert' het dus.

3) Het is in staat tot complexe afwegingen te maken.

4) Het reageert op zijn omgeving en gaat interaktie aan.

Wat mist er nog voordat dit leven is?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Wat is leven?

Het heeft geen uitscheiding (ontlasting)

Tenminste dit herinner ik mij nog van de middelbare school:

voortplanten

uitscheiden

stofwisseling...

toch? of is dit te oud en achterhaald?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Wat is leven?

Het heeft geen uitscheiding (ontlasting)
Jawel toch? Het "consumeert" bits uit een gastheer, en laat nadat het vertrekt of sterft verstoorde / beschadigde bitpatronen achter.

En in fysieke zin nestelt het virus zich in de computer waardoor het automatisch "mee-eet" van de electriciteit (electronen) waar de computer op draait, en bijdraagt aan de uitstoot (warmte en eventueel straling/gasdeeltjes?).
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer