[natuurkunde] Aerodynamica

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Aerodynamica

[fysica, aerodynamica]
Hey,
 
Ik maak voor school mijn profielwerkstuk over aerodynamica. Nu dacht ik te kijken wat het effect is van verschillende vormen voor vleugelprofielen, maar nu zeggen mijn leerkrachten dat ik metingen moet hebben. Iemand enig idee hoe ik enige metingen zou kunnen doen. Ik weet dat je hiervoor eventueel een windtunnel nodig hebt maar dit is nogal onpraktisch als ik dit ergens anders moet gaan uitvoeren. Ik heb ook al ergens gelezen dat het misschien mogelijk is om zelf een windtunnel te bouwen.
 
Alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Aerodynamica

Je zou bijvoorbeeld de maximale invalshoek van verschillende profielen t.o.v. de luchtstroom kunnen bepalen (de hoek waaraan het profiel dus net begint te stallen). Deze hoek hangt niet af van de snelheid van de luchtstroom, dus je kan dit met simpele dingen zoals een een ventilator en wat rook onderzoeken (om te visualizeren). Er is nog een alternatief mocht rook geen optie zijn of onduidelijke resultaten geven. Je kan ook dunne touwtjes bovenaan het profiel plakken. Als ze mooi recht blijven hangen is de luchtstroom laminair, als ze heel veel bewegen is de luchtstroom turbulent.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aerodynamica

lex17 schreef:  Ik heb ook al ergens gelezen dat het misschien mogelijk is om zelf een windtunnel te bouwen.
Da's zeker mogelijk. Je hoeft daarbij niet te denken aan een installatie waarin je hele auto's zou kunnen binnenrijden. Een tunneltje met een doorsnede van 60 x 60 (handige maat als je standaard triplexplaten van 4 x 8 voet gebruikt) is prima te bouwen.

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Aerodynamica

bedankt voor de reacties hier ben ik al wel wat mee.
Jan van de Velde schreef:  
Da's zeker mogelijk. Je hoeft daarbij niet te denken aan een installatie waarin je hele auto's zou kunnen binnenrijden. Een tunneltje met een doorsnede van 60 x 60 (handige maat als je standaard triplexplaten van 4 x 8 voet gebruikt) is prima te bouwen.

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Bedankt voor de reactie, maar enig idee hoe je dan juist de metingen uitvoert?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aerodynamica

Hangt er natuurlijk van af wát je wil meten. Gesteld dat je een échte windtunnel had, hoe zou je dat dan aanpakken? En dan wordt het een kwestie van schaalverkleinen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer