[scheikunde] structuurformules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 228

structuurformules

hoi,
 
1.ik moet de structuurformule opschrijven van de monomeer waaruit de polymeer polychloortrifluoretheen is gemaakt.
 
 
2. verder is de kunststof polyvinylideenfluoride gemaakt uit de monomeer CH2=CF2 de vraag is: geeft structuurformule van de repeterende monomeereenheid in polyvinylideenfluoride.
 
 
3. geef de structuurformule en de systematische naam van methacrylzuur.
 
 
 
 mijn uitwerkingen (zie bijlagen) en de systematische naam van methacrylzuur is 2-methylpropeenzuur??
 
Heb ik het zo goed?
 
Thnxx
Bijlagen
structuurformule methacrylzuur.JPG
structuurformule methacrylzuur.JPG (102.1 KiB) 1116 keer bekeken
structuurformule polyvinylideenfluoride.JPG
structuurformule polyvinylideenfluoride.JPG (107.63 KiB) 1116 keer bekeken
structuurformule polychloortrifluoretheen.JPG
structuurformule polychloortrifluoretheen.JPG (104.87 KiB) 1116 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: structuurformules

1. Het monomeer is wordt gebruikt voor een additiepolymerisatie. Wat voor soort binding moet die dan hebben en heb jij dus incorrect gedaan? Doe eens een poging 2.
 
2. Klinkt leuk. Vind zelf de vraagstelling wat raar, maar wel oké antword volgens mij.
 
3. Hoewel je hem correct hebt, verbaast het mij dat je de hoofdketen om een bocht getekend hebt. Hoe was je aanpak vanuit de naam???
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: structuurformules

hint voor (1): de naam van het polymeer is de naam van het monomeer met "poly" er voor...
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 228

Re: structuurformules

Wdeb schreef: 1. Het monomeer is wordt gebruikt voor een additiepolymerisatie. Wat voor soort binding moet die dan hebben en heb jij dus incorrect gedaan? Doe eens een poging 2.
 
2. Klinkt leuk. Vind zelf de vraagstelling wat raar, maar wel oké antword volgens mij.
 
3. Hoewel je hem correct hebt, verbaast het mij dat je de hoofdketen om een bocht getekend hebt. Hoe was je aanpak vanuit de naam???
 
Wdeb schreef: 1. Het monomeer is wordt gebruikt voor een additiepolymerisatie. Wat voor soort binding moet die dan hebben en heb jij dus incorrect gedaan? Doe eens een poging 2.
 
2. Klinkt leuk. Vind zelf de vraagstelling wat raar, maar wel oké antword volgens mij.
 
3. Hoewel je hem correct hebt, verbaast het mij dat je de hoofdketen om een bocht getekend hebt. Hoe was je aanpak vanuit de naam???
1.additiepolymerisatie bevatten dubbele bindingen (C=C) die enkelvoudig worden.
3. oww heb dat snel getekend, daarom een bocht. naam is 2-methylpropeenzuur, dus bij de tweede C CH3 tekenen en het bevat verder 3 C drm propeen en door een weet ik dat dubbelbindingen moet tekenen
Typhoner schreef: hint voor (1): de naam van het polymeer is de naam van het monomeer met "poly" er voor...
thnx voor je hint, dat had ik ook begrepen alleen met zulke opgave kon ik er niet uit
Bijlagen
structuurformule polychloortrifluoretheen 2.JPG
structuurformule polychloortrifluoretheen 2.JPG (102.33 KiB) 1116 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: structuurformules

Nope, ook niet correct. Heb je al eens van meerdere monomeren een polymeer getekend? Probeer eens een polyetheen te tekenen vanuit drie monomeren etheen.
 
Kijk dan eens waar de oorspronkelijke dubbele bindingen horen te zitten....
 
En ik bedenk mij net in gevalletje bocht (3): Teken eens een 2-methyl-2-buteenzuur.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: structuurformules

Wdeb schreef: Nope, ook niet correct. Heb je al eens van meerdere monomeren een polymeer getekend? Probeer eens een polyetheen te tekenen vanuit drie monomeren etheen.
 
Kijk dan eens waar de oorspronkelijke dubbele bindingen horen te zitten....
 
En ik bedenk mij net in gevalletje bocht (3): Teken eens een 2-methyl-2-buteenzuur.
 
Wdeb
1. nee, heb ik nooit getekend, heb het nu eff geprobeerd en drie etheen bij elkaar gevoegd.
3. deze vindt ik wel lastig, ik weet dat ik aan de tweede c methyl moet tekenen en buteen betekent 4 C en dubbele binding in dit geval bij de tweede C, verder weet ik niet zo goed waar ik die zuur moet tekenen.
 
( de afb. staan op zijn kop, kon ze niet normaal krijgen).
Bijlagen
etheen.JPG
etheen.JPG (78.06 KiB) 1116 keer bekeken
2-methyl-2-buteenzuur.JPG
2-methyl-2-buteenzuur.JPG (79.29 KiB) 1116 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: structuurformules

De koppeling van 3 etheenmoleculen tot een klein stukje polyetheen doe je goed. De dubbele binding is weg, en is gebruikt om de fragmenten aan elkaar te zetten.
 
Teken nu eens het monomeer chloortrifluoretheen. Eén monomeer dus, waar 1 chloor en 3 fluoratomen aan moeten zitten.
 
 
n.a.v.. het buteenzuur: Bij een carbonzuur krijgt het C-atoom van de COOH-groep nummer 1. Gebruikelijke is om de langste keten horizontaal te tekenen, maar dat is allerminst een verplichting.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 228

Re: structuurformules

Marko schreef: De koppeling van 3 etheenmoleculen tot een klein stukje polyetheen doe je goed. De dubbele binding is weg, en is gebruikt om de fragmenten aan elkaar te zetten.
 
Teken nu eens het monomeer chloortrifluoretheen. Eén monomeer dus, waar 1 chloor en 3 fluoratomen aan moeten zitten.
 
 
n.a.v.. het buteenzuur: Bij een carbonzuur krijgt het C-atoom van de COOH-groep nummer 1. Gebruikelijke is om de langste keten horizontaal te tekenen, maar dat is allerminst een verplichting.
zie bijlage, dus de tekening van 2-methyl-2-buteenzuur goed?
Bijlagen
cloor+fluor.JPG
cloor+fluor.JPG (83.63 KiB) 1116 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: structuurformules

Je etheenmonomeer klopt, van je 2-methyl-2-buteenzuur moet je nog een zuur maken, en geen alcohol :). Die groep moet overigens aan de andere kant. Wat je nu hebt is 3-methyl-2-buten-1-ol

Berichten: 228

Re: structuurformules

Fuzzwood schreef: Je etheenmonomeer klopt, van je 2-methyl-2-buteenzuur moet je nog een zuur maken, en geen alcohol :). Die groep moet overigens aan de andere kant. Wat je nu hebt is 3-methyl-2-buten-1-ol
hmm oke , zie bijlage, welke van de twee is goed ? ( of allebei fout haha)
Bijlagen
hi.JPG
hi.JPG (84.85 KiB) 1116 keer bekeken
hh.JPG
hh.JPG (86.34 KiB) 1116 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: structuurformules

tel zelf maar...je weet welk C-atoom nummer 1 is, welke is dan nummer 2?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 228

Re: structuurformules

Marko schreef: tel zelf maar...je weet welk C-atoom nummer 1 is, welke is dan nummer 2?
die tweede  C is waar methylgroep aan vast zit, alleen vraag ik me af moet je zuur aan eerste C doen of laatste?
zuur is denk een hoofdketen dus moet het aan de eerste C ??

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: structuurformules

Zuur is niet de hoofdketen, maar de belangrijkste karakteristieke groep. Je hebt geheid een BiNaS, tabel 66D, dacht ik.
Hierdoor moet hij op 1, dus is er inderdaad één van de twee goed.
 
Maar, ik ben altijd blij als ik zie aan een antwoord dat iemand het niet helemaal begrijpt en ik dan een vraag kan stellen die tot het besef gaat leiden. Voegt voor mij weer iets toe aan mijn belevenis van dit forum.
 
Nog even iets anders: Het tekenen vanuit een naam is het makkelijkst door eerst de hoofdketen te tekenen, dan de belangrijkste op de correcte plek en de rest naar aanleiding daarvan erop zetten. Dan kan je zelfs strepen in de naam om te kijken of je alles gehad hebt. Voorkomt fouten. En door deze manier van tekenen is de hoofdketen vaak recht in een eigengemaakte tekening.
 
En terugkomend op je polymeer......kijk goed naar wat je correct gedaan hebt bij etheen en doet nu eens hetzelfde met CH2=CF2
 
Als je daarmee klaar bent, heb ik nog wel een aardige die kijkt of je het echt nu wel door hebt wat je moet leren van die polyetheen-synthese.
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 228

Re: structuurformules

Wdeb schreef: Zuur is niet de hoofdketen, maar de belangrijkste karakteristieke groep. Je hebt geheid een BiNaS, tabel 66D, dacht ik.
Hierdoor moet hij op 1, dus is er inderdaad één van de twee goed.
 
Maar, ik ben altijd blij als ik zie aan een antwoord dat iemand het niet helemaal begrijpt en ik dan een vraag kan stellen die tot het besef gaat leiden. Voegt voor mij weer iets toe aan mijn belevenis van dit forum.
 
Nog even iets anders: Het tekenen vanuit een naam is het makkelijkst door eerst de hoofdketen te tekenen, dan de belangrijkste op de correcte plek en de rest naar aanleiding daarvan erop zetten. Dan kan je zelfs strepen in de naam om te kijken of je alles gehad hebt. Voorkomt fouten. En door deze manier van tekenen is de hoofdketen vaak recht in een eigengemaakte tekening.
 
En terugkomend op je polymeer......kijk goed naar wat je correct gedaan hebt bij etheen en doet nu eens hetzelfde met CH2=CF2
 
Als je daarmee klaar bent, heb ik nog wel een aardige die kijkt of je het echt nu wel door hebt wat je moet leren van die polyetheen-synthese.
 
Wdeb
nee heb nog geen Binas, maar ontvang hem binnen paar dagen als het goed is.
 
 
zie bijlage tekening.
Bijlagen
CH2=CF2.JPG
CH2=CF2.JPG (101.88 KiB) 1116 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: structuurformules

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/IUPAC-nomenclatuur voor een overzicht van de naamgeving bij koolstofverbindingen.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer