[nederlands] Nederlands Schoolexamen beschouwing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

Nederlands Schoolexamen beschouwing

Hallo allemaal,
ik heb voor Nederlands de opdracht gekregen om op mijn schoolexamen een beschouwing te schrijven over een zelfgekozen onderwerp. Ik heb gekozen voor de invoering van het sociale leenstelsel. Zouden jullie misschien mijn beschouwing na willen kijken en tips en aanwijzingen geven? Mijn leraar let altijd ook erg op signaalwoorden. Ik heb hem geschreven (als het goed is) volgens een voor/nadeel-structuur. Hij moet uit ongeveer 700 woorden bestaan. De bronnen die ik heb gebruik staan er met mijn schoolexamen wel in.
 
Beschouwing Nederlands sociaal leenstelsel
Sociaal leenstelsel of asociaal leenstelsel?
 
De kogel is door de kerk, het wetsvoorstel van minister  Jet Bussemaker is goedgekeurd. Dit betekend dat per één september 2015 er geen basisbeurs meer wordt uitgekeerd aan de studenten die beginnen aan hun studie. Het idee hierachter is dat studenten hun eigen toekomst gaan financieren door tegen een lage rente, te gaan lenen. Hierdoor komt er een geldbedrag van 1,2 miljard euro vrij, die de minister van onderwijs in verbeteringen van het onderwijs wilt steken.  Deze verandering in het onderwijssysteem brengt veel gevolgen met zich voor de nieuwe student.  Maar is dit een positieve of negatieve verandering?
 
Ten eerste, met de invoering van het  sociale leenstelsel wordt de basisbeurs, vervangen door een lening die de studenten kunnen afsluiten. De basisbeurs wordt betaald van het belastinggeld, iedereen in Nederland betaald hier dan ook aan mee. Zo betaald een slager mee aan de studie van een advocaat. Terwijl een advocaat na het afronden van zijn studie veel meer verdient, dan een slager.  Met de invoering van het sociale leenstelsel, betaald iedere student zijn eigen studie door middel van een lening tegen een lage rente. Deze rente is staat nu op o,8% . De reden dat de rente over deze lening veel lager is in vergelijking tot andere leningen is omdat de studenten deze lening afsluiten bij de staat. De periode waarover je de schuld terug moet betalen is ook langer ten opzichte van een lening bij een bank. De aflossingstermijn van het sociale leenstelsel bedraagt 30 jaar, in tegenstelling tot de eerder genoemde 15 jaar. Als toch blijkt dat de student na het afronden van de studie een baan heeft verkregen waarbij die de één tot maximaal vier procent van zijn of haar maandsalaris niet kan missen, wordt de  lening bij de staat omgezet in een gift van de staat.
 
Een bijkomend voordeel is dat de langstudeerboete met de invoering van het leenstelsel met terugwerkende kracht afgeschaft. Dit was een bedrag van 3063 euro die studenten moesten betalen, als ze met hun studie meer dan een jaar vertraging op hadden gelopen. Met de invoering van het sociale leenstelsel waren de  VVD en PvdA van mening dat het behouden van deze boete niet meer nodig was. Ook de Nederlandse universiteiten zijn positief over de invoering van het sociale leenstelsel. Volgens Louise Grunning, voorzitter van De Vereniging van Universiteiten (VSNU),zullen studenten nu eerder hun studie afronden. De invoering van het sociale leenstelsel neemt dus als het ware de werking van de langstudeerboete over, zonder dat de student een boete krijgt opgelegd.
 
Echter is uit een onderzoek van de CPB gebleken dat 7700 hbo- studenten niet zullen gaan studeren door de invoering van het leenstelsel. Het aantal studenten die niet voor de universiteit kiezen blijft met 3000, wel gelijk. Door het grote aantal hbo studenten dat afhaakt van het gaan studeren, beïnvloed de Nederlandse kenniseconomie erg. Sommige studenten zullen nu voor een ander beroep kiezen, omdat het terugbetalen van hun studieschuld een zware opgave wordt. Hierdoor zal dus veel van de Nederlandse kennis verloren gaan. Terwijl al bepaalde beroepssectoren zoals het onderwijs en de zorg al met een tekort van gegadigden kampt. Door het sociale leenstelsel wordt het tekort aan hoogopgeleide mensen in bepaalde beroepssectoren in Nederland alleen maar groter.
 
 
 
Daar komt bij , dat het sociale leenstelsel voor een extra grote studieschuld gaat zorgen. de basisbeurs, die nu wordt vervangen door een lening, bedroeg 279,14 euro voor een student die op zichzelf woont en 100,25 euro voor de student die nog thuis woont. De gemiddelde studieschuld van een student die een van deze twee bedragen ontvangt is ongeveer 15000 euro. Na verwachting zal deze schuld stijgen naar 27000 exclusief de daarover gevraagde rente, door de afschaffing van de basisbeurs. Met deze 12000 euro extra studieschuld, wordt het krijgen van een hypotheek verder bemoeilijkt. Van den Bosch, directeur van het BKR, wijst erop dat het achterhouden van informatie over je studieschuld kan lijden tot betalingsproblemen in de toekomst. Met de invoering van het sociaal leenstelsel wordt het verzwijgen van de financiële situatie, verder vergroot met al de gevolgen die daarbij horen.
 
Al met al, komt er heel wat bij de invoering van het sociale leenstelsel kijken. De studenten betalen zelf voor hun keuze om zich verder te ontwikkelen, ze zullen hierbij niet meer worden geholpen met een gift van de staat, die afkomstig is van het afgedragen belastinggeld van iedereen in Nederland. Tijdens hun studiejaren zullen ze geen last meer hebben van een boete die ze zullen krijgen als ze meer dan een jaar hun studiepunten niet halen. Toch zal een groot aantal studenten van het gaan studeren afzien of kiezen voor een beroep met een hoger inkomen, vanwege een hogere studieschuld. Een ding dat in ieder geval zeker is, is dat het gaan studeren betekent meer in jezelf gaan investeren.  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Nederlands Schoolexamen beschouwing

Allereerst valt me op dat je schrijft: ""... iedereen in Nederland betaald hier dan ook aan mee. Zo betaald een slager ..." Derde persoon enkelvoud: stam + t, dus betaalt!
 
Voor de rest heb ik nog geen tijd gehad.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nederlands Schoolexamen beschouwing

Inderdaad, in de 2de zin gaat het al mis: 'dit betekend' (moet natuurlijk zijn betekent).

Ga eerst daarmee aan de slag, want als je niet de basis van de Nederlandse grammatica beheerst, dan maakt de inhoud ook niets uit en krijg je een dikke onvoldoende.
 
Even aangepast. Wellicht iets over het hoofd gezien en niet gelet op de inhoud.
 
JulieJuul schreef: De kogel is door de kerk, het wetsvoorstel van minister Jet Bussemaker is goedgekeurd. Dit betekent dat per 1 (ik zou 1 prefereren omdat het een datum is, je schrijft ook niet tweeduizendvijftien, later schrijf je ook 1,2 dus wees consequent) september 2015 er geen basisbeurs meer wordt uitgekeerd aan de studenten die beginnen aan hun studie. Het idee hierachter is dat studenten hun eigen toekomst gaan financieren door tegen een lage rente, (komma overbodig) te gaan lenen. Hierdoor komt (er) een geldbedrag van 1,2 miljard euro vrij, dat (HET geldbedrag) de minister van onderwijs in verbeteringen van het onderwijs wilt (hij/zij wil zonder -t) steken. Deze verandering in het onderwijssysteem brengt veel gevolgen met zich voor de nieuwe student. Maar is dit een positieve of negatieve verandering?
 
Ten eerste wordt, met de invoering van het sociale leenstelsel, de basisbeurs vervangen door een lening die de studenten kunnen afsluiten. De basisbeurs wordt betaald van het belastinggeld, iedereen in Nederland betaalt hier dan ook aan mee. Zo betaalt een slager mee aan de studie van een advocaat, terwijl een advocaat na het afronden van zijn studie veel meer verdient, (komma nergens voor nodig) dan een slager.  Met de invoering van het sociale leenstelsel, betaalt iedere student zijn eigen studie door middel van een lening tegen een lage rente. Deze rente is staat (is of staat? ;) ) nu op o,8% . De reden dat de rente over deze lening veel lager is in vergelijking tot andere leningen is omdat de studenten deze lening afsluiten bij de staat. De periode waarover je de schuld terug moet betalen is ook langer ten opzichte van een lening bij een bank. De aflossingstermijn van het sociale leenstelsel bedraagt 30 jaar in tegenstelling tot de eerder genoemde 15 jaar. Als (toch, snap de bedoeling niet van het woordje toch) blijkt dat de student na het afronden van de studie een baan heeft (verkregen, niet per se fout, maar niet nodig dus ik zou het weglaten) waarbij deze (staat netter) de één tot maximaal vier procent van het (scheelt je hij/zij toestanden) maandsalaris niet kan missen, wordt de lening bij de staat omgezet in een gift van de staat.
 
Een bijkomend voordeel is dat de langstudeerboete met de invoering van het leenstelsel met terugwerkende kracht afgeschaft wordt (je vergeet een hulpwerkwoord). Dit was een bedrag van 3063 euro die studenten moesten betalen, als ze met hun studie meer dan een jaar vertraging op hadden gelopen. Met de invoering van het sociale leenstelsel waren de VVD en PvdA van mening dat het behouden van deze boete niet meer nodig was. Ook de Nederlandse universiteiten zijn positief over de invoering van het sociale leenstelsel. Volgens Louise Grunning, voorzitter van de (geen hoofdletter D, want dat is geen onderdeel van de naam) Vereniging van Universiteiten (VSNU), zullen studenten nu eerder hun studie afronden. De invoering van het sociale leenstelsel neemt dus als het ware (niet fout maar ook niet mooi) de werking van de langstudeerboete over, zonder dat de student een boete krijgt opgelegd. 
 
Echter, uit een onderzoek van de CPB is (na echter het liefst een komma en dan onderwerp + persoonsvorm) gebleken dat 7700 hbo-studenten niet zullen gaan studeren door de invoering van het leenstelsel. Het aantal studenten dat (HET aantal, dus dat i.p.v. die) niet voor de universiteit kiest (enkelvoud, temeer je het exacte aantal weet, namelijk 3000) blijft met 3000, (snap de functie van deze komma niet) wel gelijk. Door het grote aantal hbo-studenten dat (nu doe je het wel goed  ;) ) afhaakt van het gaan studeren (klinkt niet elegant, liever iets als: Door het grote aantal hbo-studenten dat vanwege deze maatregel besluit om niet te gaan studeren), wordt de Nederlandse kenniseconomie beïnvloed. Sommige studenten zullen nu voor een ander beroep kiezen, omdat het terugbetalen van hun studieschuld een zware opgave wordt. Hierdoor zal dus veel van de Nederlandse kennis verloren gaan (gaat er kennis verloren of komt er minder kennis bij?), terwijl al bepaalde beroepssectoren zoals het onderwijs en de zorg al (twee keer al, stijlfout) met een tekort aan gegadigden kampen. Door het sociale leenstelsel wordt het tekort aan hoogopgeleide mensen in bepaalde beroepssectoren in Nederland alleen maar groter. 
 
Bovendien zal het sociale leenstelsel voor een extra grote studieschuld gaan zorgen. De basisbeurs, (opnieuw een komma zonder functie) die nu wordt vervangen door een lening, bedroeg 279,14 euro voor een student die op zichzelf woonde en 100,25 euro voor de student die nog thuis woonde (wees consequent met je tijden). De gemiddelde studieschuld van een student die één van deze twee bedragen ontving (opnieuw, consequent met je tijden), was ongeveer 15000 euro. Na verwachting zal deze schuld stijgen naar 27000 exclusief de daarover gevraagde rente, (wéér een komma uit het niets) door de afschaffing van de basisbeurs. Met deze 12000 euro extra studieschuld, (en weer....) wordt het krijgen van een hypotheek verder bemoeilijkt. Van den Bosch, directeur van het BKR, wijst erop dat het achterhouden van informatie over je studieschuld kan lijden tot betalingsproblemen in de toekomst. Met de invoering van het sociaal leenstelsel wordt het verzwijgen van de financiële situatie, (need I say more?) verder vergroot met al de gevolgen die daarbij horen.
 
Al met al (klinkt niet elegant, liever iets als: kortom of samenvattend of concluderend), (en nog een komma!) komt er heel wat kijken bij de invoering van het sociale leenstelsel (kijken liever niet aan het einde van de zin). De studenten betalen zelf voor hun keuze om zich verder te ontwikkelen en (in plaats van komma maar een keer 'en') zij (zij staat wat formeler dan ze) zullen hierbij niet meer worden geholpen met een gift van de staat, die afkomstig is van het afgedragen belastinggeld van iedereen (iedereen of alleen Nederlands belastingverplichtigen?) in Nederland. Tijdens hun studiejaren zullen zij geen last meer hebben van een boete die zij zullen krijgen als ze meer dan een jaar hun studiepunten niet halen. Toch zal een groot aantal studenten van het gaan studeren afzien (hele kromme constructie, liever: '... stoppen met de studie of afzien van verder studeren' ) of kiezen voor een beroep met een hoger inkomen, vanwege een hogere studieschuld. Eén ding is zeker: studeren betekent nu meer in jezelf investeren (de laatste zin maar helemaal veranderd, opnieuw erg kromme constructie).
 
Tips:
 
Oefen nog op werkwoorden vervoegen.
Niet zo gigantisch veel komma's als deze niet nodig zijn!
Probeer op je zinsconstructies te letten.
Probeer consequent te zijn, dus ook qua tijden.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 1.617

Re: Nederlands Schoolexamen beschouwing

Enkele taalkundige suggesties.
 
 
JulieJuul schreef: Hallo allemaal,
ik heb voor Nederlands de opdracht gekregen om op mijn schoolexamen een beschouwing te schrijven over een zelfgekozen onderwerp. Ik heb gekozen voor de invoering van het sociale leenstelsel. Zouden jullie misschien mijn beschouwing na willen kijken en tips en aanwijzingen geven? Mijn leraar let altijd ook erg op signaalwoorden. Ik heb hem geschreven (als het goed is) volgens een voor/nadeel-structuur. Hij moet uit ongeveer 700 woorden bestaan. De bronnen die ik heb gebruik staan er met mijn schoolexamen wel in.
 
Beschouwing Nederlands sociaal leenstelsel
Sociaal leenstelsel of asociaal leenstelsel?
 
De kogel is door de kerk, het wetsvoorstel van minister  Jet Bussemaker is goedgekeurd. Dit betekend betekent dat per één september 2015 er geen basisbeurs meer wordt uitgekeerd aan de studenten die beginnen aan hun studie. Het idee hierachter is dat studenten hun eigen toekomst gaan gaan is overbodig. gebruik evt. zullen of moeten financieren door tegen een lage rente, hier geen komma te gaan gaan overbodig lenen. Hierdoor komt er een geldbedrag van 1,2 miljard euro vrij, geen komma die de minister van onderwijs in verbeteringen van het onderwijs wilt wil zonder t steken.  Deze verandering in het onderwijssysteem brengt veel gevolgen met zich liever: heeft gevolgen voor i.p.v. brengt gevolgen met zich voor  voor de nieuwe student.  Maar is dit een positieve of negatieve verandering?
 
Ten eerste, met de invoering van het  sociale leenstelsel wordt de basisbeurs, geen komma vervangen door een lening die de studenten kunnen afsluiten. De basisbeurs wordt betaald van het belastinggeld, iedereen in Nederland betaald betaalt met een t  hier dan ook aan mee. Zo betaald betaalt met een t een slager mee aan de studie van een advocaat. geen nieuwe zin, zelfs niet eens een komma Terwijl een advocaat na het afronden van zijn studie veel meer verdient, geen komma dan een slager.  Met de invoering van het sociale leenstelsel, geen komma  betaald betaalt met een t iedere student zijn eigen studie door middel van een lening tegen een lage rente liever: door een lening met lage rente af te sluiten. Deze rente is staat nu op o,8% . De reden dat de rente over deze lening veel lager is in vergelijking tot liever: veel lager dan de rente van andere leningen andere leningen is omdat de studenten deze lening afsluiten bij de staat. De periode waarover je de schuld terug moet betalen is ook langer ten opzichte van een liever: langer dan bij een .. lening bij een bank. De aflossingstermijn van het sociale leenstelsel bedraagt 30 jaar, in tegenstelling tot  dit is geen tegenstelling, gebruik liever veel langer dan de eerder genoemde 15 jaar. Als toch blijkt dat de student na het afronden van de studie een baan heeft verkregen waarbij die de één tot maximaal vier procent van zijn of haar maandsalaris niet kan missen, wordt de  lening bij de staat bij de staat is overbodig omgezet in een gift van de staat .
 
Een bijkomend voordeel is dat de langstudeerboete met de invoering van het leenstelsel met terugwerkende kracht wordt afgeschaft. Dit was een bedrag van 3063 euro die studenten moesten betalen, geen komma als ze met hun studie meer dan een jaar vertraging op hadden gelopen. Met de invoering van het sociale leenstelsel waren de  VVD en PvdA van mening dat het behouden beter: handhaven i.p.v. behouden van deze boete niet meer nodig was. Ook de Nederlandse universiteiten zijn positief over de invoering van het sociale leenstelsel. Volgens Louise Grunning, voorzitter van De Vereniging van Universiteiten (VSNU), spatie na een komma zullen studenten nu eerder hun studie afronden. De invoering van het sociale leenstelsel neemt dus als het ware de werking van de langstudeerboete over, zonder dat de student een boete krijgt opgelegd.
 
Echter is uit een onderzoek van de CPB gebleken dat 7700 hbo- studenten niet zullen gaan studeren door de invoering van het leenstelsel. Het aantal studenten die het aantal dat niet voor de universiteit kiezen blijft met 3000, geen komma wel gelijk. Door Het grote aantal .... (door schrappen) het grote aantal hbo studenten dat afhaakt van het gaan studeren van het gaan studeren schrappen, beïnvloed beïnvloedt met dt de Nederlandse kenniseconomie erg. Sommige studenten zullen nu voor een ander beroep kiezen, omdat het terugbetalen van hun studieschuld een zware opgave wordt. Hierdoor zal dus veel van de Nederlandse kennis verloren gaan dat klopt niet. deze mensen hebben de kennis nog niet dus kunnen ze het ook niet kwijtraken. Gebruik evt. zal het kennisniveau dalen. . geen nieuwe zin met terwijl beginnen Terwijl al bepaalde beroepssectoren zoals het onderwijs en de zorg al met een tekort van gegadigden dit wringt, het tekort aan studenten is niet het probleem maar er dreigt een tekort aan gekwalificeerd arbeidsaanbod kampt. Door het sociale leenstelsel wordt het tekort aan hoogopgeleide mensen in bepaalde beroepssectoren in Nederland alleen maar groter. deze zin is dubbelop, je zegt het 2x
 
 
 
Daar komt bij , dat het sociale leenstelsel voor een extra grote studieschuld gaat liever zal ipv gaat zorgen. de basisbeurs, die nu wordt vervangen door een lening, bedroeg 279,14 euro voor een student die op zichzelf woont en 100,25 euro voor de student die nog thuis woont. De gemiddelde studieschuld van een student die een van deze twee bedragen ontvangt is ongeveer 15000 euro. Na verwachting zal deze schuld stijgen naar 27000 exclusief de daarover gevraagde rente, door de afschaffing van de basisbeurs. Met deze 12000 euro extra studieschuld, wordt het krijgen van een hypotheek verder bemoeilijkt. Van den Bosch, directeur van het BKR, wijst erop dat het achterhouden van informatie over je studieschuld kan lijden tot betalingsproblemen in de toekomst. Met de invoering van het sociaal leenstelsel wordt het verzwijgen van de financiële situatie, geen komma verder vergroot met al de gevolgen die daarbij horen liever: met alle gevolgen van dien.
 
Al met al, geen komma komt er heel wat bij de invoering van het sociale leenstelsel kijken. De studenten betalen zelf voor hun keuze om zich verder te ontwikkelen, ze zullen hierbij niet meer worden geholpen met een gift van de staat, geen komma die afkomstig is van het afgedragen afkomstig van belastinggeld volstaat, niet iedereen in NL betaalt belasting belastinggeld van iedereen in Nederland. Tijdens hun studiejaren zullen ze geen last meer hebben van een boete die ze zullen krijgen als ze meer dan een jaar hun studiepunten niet halen. Toch zal een groot aantal studenten van het gaan studeren afzien of kiezen voor een beroep met een hoger inkomen, vanwege een hogere studieschuld. Een ding dat in ieder geval zeker is, is dat het gaan weg met gaan studeren betekent meer meer betekent dan (andere woordvolgorde) in jezelf gaan weg met gaan investeren.  

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Nederlands Schoolexamen beschouwing

off-topic tip (weet niet of dit bekend is): De editor biedt de mogelijkheid om tekst door te halenals je wil aangeven dat iets weggelaten moet worden.
 
Verder: Inhoudelijk gezien vind ik dit een prima beschouwing. Een goede structuur, met een inleiding die het onderwerp en de beschouwing introduceert, gevolgd door losse alinea's die ieder een argument voor of tegen behandelen, en tenslotte een concluderende alinea.
 
Zoals eerder aangegeven is er taalkundig wel het een en ander aan te merken. Ik sluit me aan bij de eerder gemaakte opmerkingen, maar wil ook graag wat tips geven.
 
1. Sommige zinnen ontsporen. Dit lijkt te komen omdat een zin eerst in een andere vorm stond en toen herschreven is. Dit gebeurt heel vaak, maar zorg er dus voor dat je nog eens goed naleest wat je hebt geschreven voor je het inlevert.
2. Let op werkwoord-vervoegingen. Opnieuw een kwestie van goed nalezen wat je hebt geschreven.
3. Gebruik komma's met mate. Een komma is bedoeld om de leesbaarheid te vergroten, en met lukraak geplaatste komma's bereik je dat niet! Zie hier voor een mooi rijtje adviezen.
 
Tenslotte nog een zin die verbetering behoeft:
 
Na  Naar verwachting zal door de afschaffing van de basisbeurs deze schuld stijgen naar 27.000 euro, exclusief de daarover gevraagdete betalen rente. door de afschaffing van de basisbeurs
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 30

Re: Nederlands Schoolexamen beschouwing

Hallo allemaal,

Dank voor de tips en verbeteringen! Ik zal in de toekomst beter letten op mijn werkwoorden.

Heb tot nu toe erg veel aan deze opmerkingen gehad!

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Nederlands Schoolexamen beschouwing

Marko schreef: Verder: Inhoudelijk gezien vind ik dit een prima beschouwing. Een goede structuur, met een inleiding die het onderwerp en de beschouwing introduceert, gevolgd door losse alinea's die ieder een argument voor of tegen behandelen, en tenslotte een concluderende alinea.
 
Sluit ik me volledig bij aan! Spellingtips heb je al goed genoeg gekregen denk ik dus daar ga ik het maar bij laten ;).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 30

Re: Nederlands Schoolexamen beschouwing

De opdracht voor nederlansds is voor ongeveer 700 woorden. Ik zit op 990. Welke zinnen kan ik het beste eruit halen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Nederlands Schoolexamen beschouwing

Kijk of er doublures zijn, die kun je dan sowieso weglaten; is het mogelijk om zinnen samen te voegen en in te korten?
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer