Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12.262

Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Opmerking moderator

Afgesplitst van dit topic
 
Ik weet niet of dit zo specifiek voor ouderen is. Een alleen wonende jong volwassene kan ook een blokkade van de luchtweg oplopen door allerlei oorzaken - wellicht verslikking in het een of ander, of als gevolg van een insectensteek door een bij of wesp die net even ongezien in je blikje drank terecht gekomen is.

Vrienden of familie contacteren is natuurlijk een mogelijkheid - ik zou iemand kunnen sms'en "help ik stik, bel 112" of iets dergelijks in zo'n situatie. Daar gaat echter wel een minuut oid mee verloren, en dan is toch een minuut die je in die situatie juist niet hebt.

Het lastige is dat we feitelijk de techniek al voorhanden hebben om iemands telefoon op te sporen zonder dat er een woord gezegd wordt, maar dat dit in de praktijk niet gebruikt zal worden. Als iemand 112 belt en vervolgens niets zegt, neem ik aan dan men het zal hanteren als een 'broekszakgesprek' of een een prank call. Via triangulatie is die telefoon prima te vinden, maar het is zaak om te zorgen dat men iets herkent als een noodoproep van iemand die niet meer kan spreken.

Een app zou een oplossing kunnen zijn, maar mogelijk niet de enige. Een SMS nummer om noodgevallen door te geven zou m.i. heel nuttig kunen zijn. Daarnaast zou je ook 112 kunnen bellen, en dan een noodsituatie door te geven door in morse 'SOS' door te geven middels de DTMF tonen van de telefoon (werkt ook op smartphones, al moet je wel verdomd alert zijn om dat nog te kunnen).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Eens met je verhaal. Ik snap alleen niet uit welke gegevens jij destilleert dat ik het specifiek voor ouderen zou vinden. Dat ontgaat me een beetje. Ik spreek uit praktijkervaring en haalde het voorbeeld aan van de afasie (waar jij het oa over had). Het is nu eenmaal zo dat beroertes veel vaker voorkomen bij ouderen dan bij jongeren.

Daarbij geen uitspraak doende over andere oorzaken waarbij iemand 112 niet kan bereiken. Heel banaal, maar je kunt ook in het park gewoon je telefoon niet bij je hebben. Daarover door discussieren lijkt me derhalve niet heel bijdragend aan de discussie en zeker niet aan de initiele vragen uit de OP.

In dat opzicht dwalen we een beetje af. Als je wil kan ik een topic afsplitsen over alternatieve methodes om snel eerste hulp te ontvangen, maar misschien moeten we vanaf nu ons weer concentreren op de OP. Het neigt nu naar een slowchat.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Dat van die ouderen haalde ik een beetje uit je paragraaf rond die alarmknop en aanleunwoning, maar dat maakt ook niet zoveel uit.

Misschien is afsplitsen wel een goed plan: het is off topic, maar m.i. best een interessant onderwerp. Hoe vaak het voorkomt weet ik niet, maar ook niet wat de officiele 'oplossing' is als je niet kunt spreken maar wel 112 nodig hebt.
 

Opmerking moderator

In dit topic kan dus verder worden gediscussieerd over alternatieve methodes om 112 te bereiken.
Victory through technology

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Ik ben wel benieuwd of iemand hier een goede oplossing voor weet - of is er zelfs een 'standaardmethode' voor zulke gevallen?
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Eerst even de feiten op een rijtje:
  1. Hulpdiensten zijn alleen bereikbaar met behulp van een lange afstands communicatiemiddel.
  2. Er kan niet vanuit worden gegaan dat elk hulpbehoevend persoon onder bewaking of in gezelschap van een ander persoon is.
  3. Indien het noodgeval de persoon volledig incapabel tot handelen maakt, is er geen enkele standaard, danwel betaalbare oplossing. Hierover later meer.
Met kijk op de huidige technologie, zou de eerste en meest voor de hand liggende oplossing een App op een mobiel zijn. Deze app dient met 1 druk op de knop geopend te worden en vervolgens 3 keuzes te bieden:
  1. Direct hulp van Politie vereist.
  2. Direct medische hulp vereist.
  3. Direct hulp van Brandweer vereist.
De App dient vervolgens met behulp van GPS (of toestemming tot trianguleren / driehoeksmeting) de huidige gewenste hulpdienst en locatie gegevens naar de hulpdiensten te sturen via SMS of beschermd internet verkeer.
 
Helaas is het zo dat niet iedereen over een mobiele telefoon beschikt die tot deze handelingen in staat is. En een tweede feit blijft ook dat sommige mensen (met name ouderen) niet overweg kunnen met zo'n moderne telefoon. Daarom zou een tweede oplossing een soortgelijke smart- horloge / armband kunnen zijn die enkel en alleen tot deze handelingen in staat is. Door het simplistisch te houden, is zo'n apparaat voor iedereen geschikt.
 
Overigens wou ik ook even vermelden dat er situaties zijn waarin iemand zich niet meer kan bewegen, maar nog wel in staat is om te praten. Om deze reden is het belangrijk om de betreffende App / Horloge of Armband ook spraakgestuurd beschikbaar te maken.
 
Als laatste is er het probleem dat er vele noodsituaties zijn die iemand volledig incapabel tot eigen handelen maakt. De enige oplossing die ik hier op dit moment voor kan bedenken (losstaand van morele bezwaren en privacy) is een onderhuidse chip die iemands medische toestand monitord en aan de hand van de beschikbare gegevens zelf de hulpdiensten alarmeert. Het is mij echter niet bekend of de medische techniek al ver genoeg ontwikkeld is om een verschil te kunnen maken tussen slaaptoestand of bewustzijn verlies, hoge concentraties van adrenaline door plezier of gevaar enz enz. Buiten de niet te onderschatten technische uitdagingen die zo'n chip met zich mee brengen, zijn de kosten voor deze oplossing ook gigantisch hoog.
 
Mijn conclusie is dat er geen direct voor de hand liggende oplossing voor dit probleem is buiten de bovengenoemde App / Horloge / Armband. Hoewel we met zijn allen graag een oplossing zouden hebben die voor iedereen, ongeacht leeftijd of situatie, geschikt is, blijft het een feit dat we in 2014 leven. We hebben de tijd van rooksignalen lang geleden achter ons gelaten en de tijd waarin elk leven volledig op afstand in de gaten gehouden kan worden ligt nog héél ver voor ons. Het beste wat we kunnen doen is oplossingen verzinnen die met de huidige technologie bereikbaar en betaalbaar zijn, dan wel dusdanig aangepast dat men geen hooggeleerde hoeft te zijn om deze te kunnen bedienen.

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Het zijn zeker interessante suggesties!

Nadeel van de meeste is dat je er extra hardware voor nodig hebt, afgezien van die app natuurlijk.

Het hoeft ook niet in alle situaties te werken, maar het bevreemd me gewoon dat je niet naar 112 kunt sms'en. Dat lijkt me namelijk nogal een nuttig feature: Als je niet meer kunt spreken omdat je keel dicht zit, maar ook in heel andere scenarios, bijvoorbeeld om tijdens een winkeloverval of bankroof alarm te kunnen slaan zonder geluid te maken.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

In België wordt er momenteel gekeken naar het opzetten van een 112-sms-dienst voor doof/stomme mensen. Zoals het er nu naar uitziet zou je wel op voorhand moeten registreren om van deze dienst gebruik te kunnen maken. Dat klinkt ergens natuurlijk niet handig, maar doof/stomme mensen zullen daar voldoende over geïnformeerd worden, en men hoopt zo misbruik te voorkomen (of minstens beperken). Wat de exacte criteria zijn om te mogen registreren (het is hoofdzakelijk bedoeld voor doof/stomme mensen, maar mogen anderen ook registreren?) weet ik wel niet, en als je niet geregistreerd bent, lost het sowieso je probleem niet op. Mogelijk bestaat zoiets al in Nederland?
 
Misschien zou je in beperkte mate nog wat informatie kunnen krijgen met ja/nee vragen waarbij de beller 1 of 2 keer op een toets duwt (ja dan wel nee). Maar of daar veel nuttigs uit kan komen, betwijfel ik :p. 
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 6

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Het nadeel is natuurlijk dat hulpdiensten zoveel mogelijk informatie over de situatie willen weten. Van hun kant uit gezien is dat ook wel logisch. Maar wanneer iemand die alleen is bijvoorbeeld een hart aanval heeft, zijn de handelingen die dit persoon nog uit kan voeren beperkt. Men is bijvoorbeeld nog wel in staat om 112 te bellen, maar kan vervolgens de situatie niet meer uitleggen.
 
Een App die eerst vragen over de situatie gaat stellen, verliest zijn nut als de persoon de volledige vragenlijst niet kan doorlopen. Hier valt wel een oplossing voor te bedenken. De App geeft bijvoorbeeld steeds 10 sec. om een vraag te beantwoorden. Zodra een vraag niet beantwoord wordt, schakeld de App automatisch over op het verzenden van alle beschikbare informatie naar de hulpdiensten.
 
Men zou eventueel zelfs een profiel aan de App kunnen koppelen die automatisch mee verstuurd wordt. Buiten de gewone persoonsgegevens zou dit profiel bijvoorbeeld bekende ziektes en medicijngebruik kunnen bevatten. Ook zou dit profiel ICE (In Case of Emergency) contactgegevens kunnen bevatten.
 
In princiepe zijn er vele mogelijkheden met zo'n App. Maar hoe meer poespas, hoe minder geschikt het voor iedereen wordt.

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Misbruik voorkomen lijkt me niet zo'n issue: dat speelt ook met voice gesprekken een rol, en qua moeite is er weinig verschil tussen 112 bellen en niets zinnigs zeggen of een sms sturen.

112 bellen is overigens iets dat juist gemakkelijk gemaakt wordt om anoniem te doen. Dat werkt vanaf vrijwel ieder toestel zonder het lockscreen te passeren, maar vaak ook op een toestel waar uberhaupt geen simcard in zit. Uiteraard verzend je door te bellen (maar ook door te sms'en) wel gegevens als IMEI nummer en locatie via triangulatie. Per ongeluk 112 bellen komt natuurlijk ook voor, als zgn 'broekzakgesprekken' die ontstaan door per ongeluk op emergency dialer te klikken en dan 112 te raken (vandaar dat het geen 111 is, denk ik).

Een app zou mooi zijn, maar ik denk dat een sms service niet mag ontbreken. Er zijn genoeg mensen die wel een gsm hebben maar geen smartphone, of wel een smartphone hebben maar die allen gebruiken om te bellen en te sms'en en geen idee hebben hoe een app werkt (denk richting ouderen).

Je zou natuurlijk specifieke keywords kunnen instellen die je moet/kan sms'en, bijvoorbeeld "brand", "arts" of "agent" zodat men weet welke hulpdienst te sturen.
Victory through technology

Berichten: 6

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Een sms dienst heeft helaas wel zijn beperkingen. Probeer jezelf in een nood situatie maar eens geconcentreerd genoeg te krijgen om een bericht te typen. Ernstige situaties kunnen je simpelweg incapabel maken om een duidelijk bericht te typen. Om nog maar te zwijgen over de gevolgen van paniek. Neem de volgende situatie:
  1. Meneer A wandelt alleen door de bossen en wordt overvallen door een hart aanval.
  2. Paniek, angst en verwardheid slaan hard toe. Meneer A valt op de grond en grijpt naar zijn telefoon.
  3. In paniek, belt meneer A 112, maar is niet in staat zijn situatie uit te leggen. Laat staan zijn locatie door te geven.
  4. Energie raakt op. Met een laatste inspanning typt meneer A een sms richting 112. De tekst: "iflp" (poging to "help").
  5. 112 herkent de tekst niet en gaat uit van een broekzak sms'er.
Ik ben het met je eens dat de dienst in ieder geval beschikbaar moet zijn. Maar de voordelen van een App of speciaal ontworpen horloge / armband liggen velen malen hoger dan een sms dienst:
  1. Slechts 2 drukken op de knop zijn voldoende om in ieder geval de gewenste hulpdienst te krijgen (geen tekst benodigd).
  2. Triangulatie kost tijd. Een App kan de locatie al meesturen.
  3. Een App kan cruciale informatie meesturen naar de hulpdienst. (Ziektes / Medicijngebruik etc).
En dat zijn slechts enkele voorbeelden van de voordelen van een App tegenover een sms dienst.
 
Natuurlijk zijn er nog veel mensen die geen geschikte telefoon hebben, maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Nieuwe mogelijkheden komen met nieuwe technologie. Je kan niet verwachten dat verbeteringen ontstaan die ook werken voor technologie uit het jaar stilletjes. Ook ouderen kunnen heel goed leren omgaan met nieuwe technologie. Als leraar van ouderen op ict-gebied, heb ik dit punt allang bewezen. Zolang men er maar de tijd voor neemt en deze mensen geen druk op legt.
 
Buiten dat ook mijn idee voor een horloge / armband die enkel de benodigde functionaliteit heeft. Dit is een goede oplossing voor mensen die gewoon echt niet in staat zijn om met zo'n telefoon om te gaan of zichzelf er de aanschaf van niet kunnen permiteren. Hoewel geschikte smart telefoons al onder de 100 euro verkrijgbaar zijn.
 
Even iets totaal anders: Ik vind het persoonlijk eigenlijk te gek voor woorden dat de hulpdiensten wel triangulatie inzetten om misbruik makers van de dienst op te sporen, maar dit niet doen bij een nood situatie waarbij de locatie niet doorgegeven kan worden.

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve methodes om 112 te bereiken.

Een apart stukje hardware is leuk voor risicogroepen - ik ben er absoluut niet op tegen, maar zou een oplossing met bestaande hardware eleganter vinden. Voor smartphones is een app mogelijk een oplossing.

Maar wat locatiebepaling betreft: Men kan dit uiteraard wel gebruiken om de locatie van een noodgeval te bepalen, bijvoorbeeld als iemand 112 belt, niets zegt, maar er wel schoten te horen zijn of iets dergelijks.

Het probleem met locatiebepaling is vooral de snelheid waarmee dat mogelijk is: Via gps kan het in principe redelijk snel (20 seconden oid), maar alleen als iemand in de buitenlucht is. In een gebouw is het volstrekt kansloos, en als je niet bij een groot raam staat krijg je uberhaupt nooit een gps fix. Positiebepaling op basis van wifi netwerken is wel een optie, maar niet heel betrouwbaar.

Triangulatie is potentieel sneller maar wat minder nauwkeurig. Nadeel is dat de service provider moet meewerken deze gegevens te overleggen. In geval van een pesterij oid kan dit uiteraard wel gevorderd worden, maar dan is er ook geen haast bij - afhandelen op werkdagen tussen 9 en 5 is meestal wel genoeg.

In een noodsituatie kan een provider die gegevens wel overleggen voor tussenkomst van een rechter. Op dat gebied moet denk ik wel iets te regelen zijn waardoor bij bellen/smsen naar 112 de gegevens direct beschikbaar worden gemaakt. Uit privacy overwegingen moet er dan wel een opt-out zijn voor de emergency dialer, maar dat is denk ik niet zo complex.
Victory through technology

Reageer