Verhitting van menselijk haar (HPLC/FTIR)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Verhitting van menselijk haar (HPLC/FTIR)

Beste allen,
 
Voor mijn studie ben ik bezig met een onderzoek naar veranderingen in de (eiwit) structuur van menselijk haar na verhitting. Nu heb ik in de literatuur gevonden dat bij verhitting het haar aan ''bubbling'' doet. Een van de gevolgen van deze zogeheten bubbling is een daling van de keratine concentratie. 
 
Deze daling van de keratine concentratie wil ik gaan aantonen door haren te verhitten op verschillende temperaturen. (70-200 graden) daarbij neem ik uiteraard niet-verhitte haren als referentie. Ik weet alleen niet met welke apparatuur ik het moet gaan analyseren. Mijn gedachte gaat uit naar de HPLC, om zo de concentraties van de zes meest voorkomende aminozuren in keratine te meten. Is de HPLC hiervoor geschikt?
 
Een andere optie was om verandering in de secundaire structuur van het eiwit (keratine) aan te tonen d.m.v. FTIR spectrometrie. Hier gaat een extractie aan vooraf om de keratine (aminozuren) vrij te laten komen uit de cortex van het haar. De extractie die ik in de literatuur heb gevonden gaat met de volgende producten: 25mM Tris-HCL, pH 8.5, 2.6m thiourea, 5m urea en 5% 2-mercaptoethanol (2-ME).
 
Mijn vraag aan jullie is of ik het onderzoek met de HPLC moet uitvoeren of met de FTIR? Misschien hebben jullie suggesties?
 
Alvast bedankt voor de tips!
 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Verhitting van menselijk haar (HPLC/FTIR)

Ik heb geen idee van methoden, maar als ik dit zo lees dan denk ik meteen: wat gebeurt er met keratine bij verhitting? Gaan die aminozuren die je wilt gaan bepalen daarbij kapot/verloren? Of gaan ze op een andere manier aan elkaar zitten? Je moet natuurlijk wel weten of je meting ook werkelijk bepaalt wat je wilt weten!

Reageer