[scheikunde] Berekenen verhouding zuur-base koppel buffer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Berekenen verhouding zuur-base koppel buffer

47
 
b: "Je wilt een buffer maken met een pH van 5.20. Welk zuur-basepaar is hiervoor geschikt? De waarde van de pKz staat gegeven in de derde kolom van Binas tabel 49"
 
Nou dacht ik dat Al(h2o)6 het beste zou zijn aangezien hij een pKz heeft van 5.01, wat het meest dichtbije is bij 5.20. 
 
c: "Bereken de verhouding [Z-] : [HZ] bij de gewenste pH".
 
Hier zit ik nu met een vraag. Als ik de concentratie van H3O wil berekenen, (of H+, of hoe je het liever noemt, maar ik bedoel de zuur), moet ik dan 10^-5.20 doen, de gegeven pH waarde, of 10^-5.01, de pKz van Al(h2o)6? Ik dacht dat ik gewoon 10^-5.20 moest doen, want als ik 10^-5.01 doe, dan bereken ik gewoon de Kz waarde van Al(h2o)6, en dan komt de verhouding altijd neer op zo een beetje 1:1, (give or take aangezien de binas de kz waarde heeft afgerond) dus dat leek me wel dom.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Berekenen verhouding zuur-base koppel buffer

nobody schreef: Hier zit ik nu met een vraag. Als ik de concentratie van H3O wil berekenen, (of H+, of hoe je het liever noemt, maar ik bedoel de zuur), moet ik dan 10^-5.20 doen, de gegeven pH waarde, of 10^-5.01, de pKz van Al(h2o)6? Ik dacht dat ik gewoon 10^-5.20 moest doen, want als ik 10^-5.01 doe, dan bereken ik gewoon de Kz waarde van Al(h2o)6, en dan komt de verhouding altijd neer op zo een beetje 1:1, (give or take aangezien de binas de kz waarde heeft afgerond) dus dat leek me wel dom.
 
Klopt, als je [H+] of zo je wilt [H3O+] van de buffer wilt berekenen dan ga je uit van de pH, hier dus pH=5,20.
 
En wat wordt dan de verhouding [Z-]/[HZ] als pKz = 5,01?

Reageer