[scheikunde] nitraat titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 77

nitraat titratie

Hallo iedereen,
 
Ik zou graag eens het nitraat gehalte van een bepaald water bepalen. Dit kan namelijk via een zogenaamde titratie. 
Maar ik weet helemaal niet hoe een titratie dit in zijn werk gaat...
Zou iemand me eventueel stapsgewijs kunnen uitleggen wat ik precies moet doen + de benodigdheden (bv. buret)
om zo'n nitraat titratie (bepaling van de concentratie nitraat in water) uit te voeren.
 
Alvast bedankt!
Simon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: nitraat titratie

Heb je al eens gezocht? Wikipedia heeft een prima pagina over titratie.

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Berichten: 77

Re: nitraat titratie

ja heb ik gedaan maar dit toepassen op nitraat bepaling vind ik moeilijk.

Berichten: 772

Re: nitraat titratie

Het bepalen van nitraat dmv een titratie is niet zo renvoudig. De meeste methodes zijn gebasseerd op een bepaling met ionchromatografie of spectrofotometrie. Titratie van nitraat kan, maar dan zul je eerst het aanwezige nitraat moeten reduceren tot nitriet door het monster door een kwikamalgaam kolom te laten lopen. Daarna valt de nitrietconcentratie titrimetrisch te meten. Nadeel is natuurlijk dat je water best niet teveel nitriet bevat. Welk waterstaal wil je onderzoeken?

Berichten: 77

Re: nitraat titratie

NW_ schreef: Het bepalen van nitraat dmv een titratie is niet zo renvoudig. De meeste methodes zijn gebasseerd op een bepaling met ionchromatografie of spectrofotometrie. Titratie van nitraat kan, maar dan zul je eerst het aanwezige nitraat moeten reduceren tot nitriet door het monster door een kwikamalgaam kolom te laten lopen. Daarna valt de nitrietconcentratie titrimetrisch te meten. Nadeel is natuurlijk dat je water best niet teveel nitriet bevat. Welk waterstaal wil je onderzoeken?
en kan ik dit niet gewoon via een chemische proef doen zonder al te veel apparatuur.
gewoon het grondwater bij mij thuis 

Berichten: 772

Re: nitraat titratie

Als je dit zonder teveel apparatuur zou willen doen dan raad ik je aan om te kijken naar een kant en klare testkit. Dit is gebasseerd op een kleureeactie waarbij de intensiteit van de gevormde kleur een indicatie heeft voor de concentratie van het analyt. De testen zijn wel niet zeer nauwkeurig tov ionchromatografie en spectrofotometrie.

Berichten: 77

Re: nitraat titratie

En waar haal ik zo'n testkit
Als je dit zonder teveel apparatuur zou willen doen dan raad ik je aan om te kijken naar een kant en klare testkit. Dit is gebasseerd op een kleureeactie waarbij de intensiteit van de gevormde kleur een indicatie heeft voor de concentratie van het analyt. De testen zijn wel niet zeer nauwkeurig tov ionchromatografie en spectrofotometrie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: nitraat titratie

Op internet
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nitraat titratie

http://www.leermiddelen.be/nl/testkit-nitraat-bepaling-eco
 
Dan zou ik voor zoiets gaan. Hoe simpeler de kit, hoe minder foutjes er kunnen worden gemaakt. :)

Berichten: 77

Re: nitraat titratie

Is het soms niet mogelijk zonder testkit. Een gewone standaard titratie, het moet niet perfect juist zijn hoor.

Berichten: 772

Re: nitraat titratie

Standaard titrraties zijn niet zo evident voor nitraat ( toch niet voor zover ik weet). Dit is niet zo eenvoudig als bvb het eenvoudig bepalen van een concentratie van pakweg chloride. Ik denk niet dat er een eenvoudigere methode bestaat dan een testkit. Meestal bestaat de handeling ruwweg uit een reagens toevoegen aan het staal, wachten gedurende een welbepaalde tijd en vervolgens de ontstane kleur vergelijken met de kleur op een bij de test geleverde kleurenkaart. Hieruit kan de concentratie afgelezen worden.

Berichten: 77

Re: nitraat titratie

Maar dan heb ik wel bv. Nog een burret een erleyenmeyer nodig om een titratie uit te voeren (in zo'n testkit zitten namelijk toch enkel de stoffen nodig voor de titratie, niet?
Standaard titrraties zijn niet zo evident voor nitraat ( toch niet voor zover ik weet). Dit is niet zo eenvoudig als bvb het eenvoudig bepalen van een concentratie van pakweg chloride. Ik denk niet dat er een eenvoudigere methode bestaat dan een testkit. Meestal bestaat de handeling ruwweg uit een reagens toevoegen aan het staal, wachten gedurende een welbepaalde tijd en vervolgens de ontstane kleur vergelijken met de kleur op een bij de test geleverde kleurenkaart. Hieruit kan de concentratie afgelezen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: nitraat titratie

Zo'n testkit is geen titratie. Je gebruikt de kit zelf.
 
Een titratie vraagt om een (nagenoeg) aflopende reactie tussen wat je wil bepalen en de titer. Aangezien nitraat op zich niet zo reactief is, is het helemaal niet makkelijk om er een titratie mee te doen.
 
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 77

Re: nitraat titratie

Maar is het soms echt niet mogelijk om dit via een titratie te doen want zo'n testkit mij iets te duur + te simpel. Ik zou er namelijk een praktische proef moeten aan linken. Dit moet echt niet super perfect juist zijn en met duur apparatuur enz. Gewoon via een 'simpele' titratie...

Berichten: 77

Re: nitraat titratie

NW_ schreef: Het bepalen van nitraat dmv een titratie is niet zo renvoudig. De meeste methodes zijn gebasseerd op een bepaling met ionchromatografie of spectrofotometrie. Titratie van nitraat kan, maar dan zul je eerst het aanwezige nitraat moeten reduceren tot nitriet door het monster door een kwikamalgaam kolom te laten lopen. Daarna valt de nitrietconcentratie titrimetrisch te meten. Nadeel is natuurlijk dat je water best niet teveel nitriet bevat. Welk waterstaal wil je onderzoeken?
Wat is is een kwikamalgaan? 

Reageer