Heelal voor dummies

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Heelal voor dummies

Ik wil me graag gaan interesseren in het heelal, maar ik weet niks. Maar dan ook echt niks erover. Voor inzicht in mijn denkniveau, dit is HAVO. Ik ben opzoek naar sites, boeken of iets dergelijks waar ik informatie kan vinden. Het liefst ga ik voor bekende boeken die in een bieb te vinden zijn dan via het internet. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Heelal voor dummies

Naar de bibliotheek gaan voor boeken is nogal omslachtig omdat je al snel met 30 boeken zit. Bijna alles is op het internet te vinden, helemaal informatie over het universum.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Heelal voor dummies

En je kan natuurlijk ook eens op zoek gaan op dit forum.

Er zijn hier veel berichten, nieuwsartikels en discussies over het heelal.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Heelal voor dummies

Hint: neem eens een kijkje op www.allesoversterrenkunde.nl.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 4

Re: Heelal voor dummies

anusthesist schreef: Naar de bibliotheek gaan voor boeken is nogal omslachtig omdat je al snel met 30 boeken zit. Bijna alles is op het internet te vinden, helemaal informatie over het universum.
Wat is daar omslachtig aan dan? IK heb nu een boek van Stephen Kawking over tijd en Astronomie van Jan Ridpath, met nog drie documentaires. 

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Heelal voor dummies

Propellerheads schreef: Wat is daar omslachtig aan dan? IK heb nu een boek van Stephen Kawking over tijd en Astronomie van Jan Ridpath, met nog drie documentaires. 
 
Dat heb ik uitgelegd in mijn eerste reactie...
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 4

Re: Heelal voor dummies

anusthesist schreef:  
Dat heb ik uitgelegd in mijn eerste reactie...
Toch vind ik maar weinig goede sites. Ik wilde als start me goed verdiepen in het ontstaan van sterren. Valt niet echt bepaald precies te vinden. Alleen dat er uit een wolk van gas- en stofdeeltjes een ster ontstaat. Verder, heb je nog een bepaalde werkwijze in volgorde wat af te gaan valt? Bijvoorbeeld dat ik me eerst in het ontstaan van een ster verdiep, dan in de zon, dan in de maan etc.? 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Heelal voor dummies

Een prima boek om mee te beginnen, en up to date, is Handboek Sterrenkunde van Govert Schiling. De eerste druk is van 10 jaar geleden, en 2 jaar geleden heeft hij een herziene uitgave uitgebracht. Het boek geeft een overzicht, en omdat je weinig voorkennis hebt zal dat een goede basis zijn.

Berichten: 4

Re: Heelal voor dummies

jkien schreef: Een prima boek om mee te beginnen, en up to date, is Handboek Sterrenkunde van Govert Schiling. De eerste druk is van 10 jaar geleden, en 2 jaar geleden heeft hij een herziene uitgave uitgebracht. Het boek geeft een overzicht, en omdat je weinig voorkennis hebt zal dat een goede basis zijn.
Dankjewel, daar heb ik wat aan. Ik heb nu een handboek astronomie van Jan Ridpath, maar vind dat alles daar wat te globaal in staat.  Is die oude druk ook een beetje te doen? Die is toevallig aanwezig bij een bibliotheek in de buurt.. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Heelal voor dummies

Ja, de oude druk is ook prima.

Reageer