kinetische definitie temperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 22

kinetische definitie temperatuur

 Ik vroeg me af of er een goede kinetische definitie van temperatuur gevonden kan worden op de een of andere manier. Ik weet dat je het met een Carnot machine of op een statistische manier(met micro en macro staten) kunt definieren. Maar een kinetische definitie lijkt me mooier en eleganter, en is conceptueel een stuk makkelijker te bevatten.
 
 Nu weet ik dat de relatie tussen temperatuur en kinetische energie in een ideaal gas niet moeilijk is. Maar een goede kinetische definitie van temperatuur zou op alle systemen toepasbaar moeten zijn, en je zou er de ideale gaswet en de relatie die in dat geval geldt uit moeten kunnen afleiden in plaats van dat je van daaruit begint. Die relatie geldt namelijk niet voor niet ideale gassen, vloeistoffen of vaste stoffen. Maar ik zou denken dat er toch een manier moet zijn om het aan gemiddelde energie te relateren, juist omdat ook in vloeistoffen of vaste stoffen het zo is dat verhoging van de temperatuur correspondeert met een bepaalde verhoging in de interne energie van de moleculen en deeltjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: kinetische definitie temperatuur

Een kinetische definitie kan niet op alle systemen van toepassing zijn. Er heerst (per definitie) een verband tussen de totale energie en de temperatuur. Echter, omdat in de meeste gevallen de energie ook andere vormen heeft dan kinetische energie, kun je niet zonder meer een verband leggen tussen kinetische energie, totale energie en temperatuur.
 
Dit kan enkel wanneer je ook precies weet wat de andere vormen van energie zijn (c.q. alle vrijheidsgraden kent) en hoe de energie - dus - verdeeld zit over kinetische energie en de rest.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer