Parthenogenese

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Parthenogenese

Goedendag,
 
Ik heb onlangs een taak gekregen van het vak biologie (mijn lievelingsvak). In de les hebben we het onderwerp Parthenogenese overgeslagen omdat we zelf opzoekingswerk moesten doen voor deze taak. Ik ben over parthenogenese al veel te weten gekomen zoals bijvoorbeeld wat het verschil  is tussen maternale en paternale inprenting. Op vele sites staat te lezen vat de belangen zijn van de vader en van de moeder, maar jammer genoeg vindt ik weinig over de genen die betrokken zijn bij de paternale en maternale inprenting. 
 
Kan iemand mij op weg helpen?
 
MVG, Jeroen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Parthenogenese

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Parthenogenese

Bedoel je dan welke genen (en bijhoudende enzymen) betrokken zijn bij het aanbrengen van epigenetische modificaties? Of ben je meer opzoek naar welke genen geïnactiveerd worden bij imprinting? 
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 7

Re: Parthenogenese

Kravitz schreef: Bedoel je dan welke genen (en bijhoudende enzymen) betrokken zijn bij het aanbrengen van epigenetische modificaties? Of ben je meer opzoek naar welke genen geïnactiveerd worden bij imprinting? 
 
Ik ben meer op zoek naar de genen die geïnactiveerd wordt bij paternale inprenting enerzijds en maternale inprenting anderzijds.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Parthenogenese

Dan zal je in de vakliteratuur moeten gaan kijken denk ik. Het insulin-like growth factor II gen in ieder geval maternaal ingeprent.
 
Heb je toegang tot wetenschappelijke artikels? Lees dan eens deze Nature review [doi]10.1038/35047554[/doi] en dit artikel uit Cell [doi]10.1016/0092-8674(91)90513-X[/doi]. Neem ook eens een kijkje op deEngelstalige Wikipedia, daar kan je ook nog enkele voorbeelden vinden. Hoe dan ook moet je in het achterhoofd houden dat over dit onderwerp nog niet zoveel over geweten is, epigenetica is een relatief nieuw onderzoeksdomein. Er worden tegenwoordig wel experimenten gedaan in muizen, maar die kan je niet zomaar doortrekken naar mensen. 
 
 

Opmerking moderator

Ik heb je onderwerp ook even verplaatst naar het vakforum voor moleculaire biologie. Daar komt het iets beter tot z'n recht.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 7

Re: Parthenogenese

Oké, bedankt! Met deze websites heb ik nog andere websites ontdekt en heb ik er nu ongeveer 7 kunnen vinden. Alleen weet ik bijvoorbeeld niet zo goed wanneer het juist paternale inprenting is en wanneer het maternale inprenting is als men bijvoorbeeld spreekt over "het maternale allel" is inactief.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Parthenogenese

Maternale imprinting wil zeggen dat het allel afkomstig van de moeder ingeprent is en bijgevolg niet langer actief.

Paternale imprinting is het omgekeerde, hierbij is het paternale allel geïnactiveerd.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer