[scheikunde] duplometing acceptatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

duplometing acceptatie

Hallo!

Ik heb tijdens mijn practica een duplo-meting gedaan (2x gepipeteerd uit dezelfde oplossing) ik mocht de meting niet accepteren en ik vroeg mij af wat de mogelijke oorzaak zou kunnen geweest zijn.

Ik kreeg de volgende resultaten:

Meting 1: Meting 2

Blanco= 0 0

S1 = 0,170 0,251

S2 = 1,034 0,573

S3 = 1,254 1,326

En heb met behulp van deze formule gekeken of de duplo mocht worden geaccepteerd

| x1 - x2 | : x1 + x2 x100% <5%

Ik kwam erachter dat s2 een opvallend hoog percentage had en s1 een laag percentage

S1 = -19,23%

s2 = 28,68%

s3 = -2,79%

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: duplometing acceptatie

Anna-1996 schreef: Hallo!

Ik heb tijdens mijn practica een duplo-meting gedaan (2x gepipeteerd uit dezelfde oplossing) ik mocht de meting niet accepteren en ik vroeg mij af wat de mogelijke oorzaak zou kunnen geweest zijn.

 
Bedoel je de oorzaak voor het feit dat je het niet mocht accepteren, of bedoel je de oorzaak voor het feit dat je duplo's zo afwijken van je eerste meetreeks?
 
Dat eerste lijkt me vrij duidelijk: als je twee keer dezelfde bepaling verricht en je doet dat correct dan mogen beide metingen niet significant van elkaar verschillen. Hier wijken ze nogal wild af: je metingen zijn dus niet betrouwbaar.
 
de oorzaak van de afwijking is anybody's guess: je vertelt ten eerste niet wát je gemeten hebt, en ten twee niet hóe. En aangezien niemand hier je aan het werk heeft gezien ga je wat dat laatste betreft dus zelf extra kritisch terug moeten kijken. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer