Warmte van plafond "omlaag" brengen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

Warmte van plafond "omlaag" brengen?

Hoi,
 
Ik heb een vraagje over thermodynamica.
 
Op mijn hobbyzolder heb ik een verwarmingsvuurtje staan (electrisch).
Bij vriestemperaturen is dit voldoende om de ruimte op een comfortabele temperatuur te houden, maar dan werkt vuurtje het wel bijna continu.
 
Ik heb ooit gelezen dat het voordelig zou zijn om de warme lucht die bovenaan die ruimte hangt, terug naar beneden te zuigen, om energie te winnen?
 
De ruimte is een puntdak dat met twee lagen isolatie van de buitenkant is afgesloten (om het simpel te houden reken ik de dakpannen ed niet bij).
De onderkant is iets meer dan zeven meter, de hoogte in de nok 3m36. De breedte is circa 3m60.
 
Zou het iets doen als ik bijvoorbeeld de (warme) lucht van de nok met een ventilator, door een buis terug naar beneden zuig om die daar terug in de koudere lucht te brengen?.
Ik denk dan aan een ventilator zoals in een PC doorheen een (flexibele) buis van 100mm?
 
Alle input is welkom!
 
 
Bijlagen
zolder.jpg
zolder.jpg (31.96 KiB) 2207 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Warmte van plafond "omlaag" brengen?

Zoiets heb ik vroeger met een wat grotere keukenraam ventilator met succes gebruikt in een buitenhuisje.
 
Dat huisje had een betonvloer die vrij koud was, en de 26+ graden warme lucht nabij het plafond naar beneden zuigen en over de vloer van 16- graden blazen hielp behoorlijk. Voor dat ik dat had gemaakt had ik 's winters daar altijd koude voeten en een heet hoofd. Erg onprettig.
 
Maar onder die zolderverdieping is het niet verwarmd, en dus is er een koude vloer?
Ken je het temperatuurverschil plafond-vloer?

Berichten: 12.262

Re: Warmte van plafond "omlaag" brengen?

Regelmatig gezien in het midden oosten waar het in de winter ook behoorlijk koud kan worden: gewoon een plafondventilator gebruiken die zomers voor een verkoelend briesjes zorgt. Op de langzaamste stand volstaat zoiets om warme lucht van bovenin een ruimte terug naar beneden te verplaatsen, al weet ik niet hoe praktisch dat is met een puntdank (hangt er denk ik vanaf hoe stijl de wanden lopen).
Victory through technology

Berichten: 50

Re: Warmte van plafond "omlaag" brengen?

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Ik kan hier niet te grote ingrepen doen, een tidelijke opstelling kan ik wel maken dus die ventilator tegen het plafond gaat niet.
De ruimtes onder de zolder zijn verwarmd, maar niet tot een temperatuur waar je comfortabel een uur kan in stilzitten.

Reageer