blussen van een brandversneller

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

blussen van een brandversneller

Hallo
 
Ik doe een onderzoek naar het gebruik van brandversnellers.
hierbij vroeg ik me af, waarom mag ik terpentijn niet met een waterstraal blussen en wel met water?
geldt dit voor alle brandversnellers?
 
groetjes Daniel 
dank u 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: blussen van een brandversneller

Water is een slechte blusser van branden van olie-achtige producten:
1) olieachtige producten drijven op water: toch zeker als je met een straal blust koel je nauwelijks, omdat die straal door de brandstof heen vliegt en eronder tot stilstand komt, en dáár blijft, en sluit je ook niks af van zuurstof uit de omgeving. Geen merkbaar resultaat. :(
 
2) met de waterstraal creëer je het risico de brand te verspreiden:
  • simpelweg door de botsing van de straal met de brandende vloeistof spettert brandende vloeistof alle kanten op 
  • en dat effect wordt nog versterkt omdat waterdamp, (die ontstaat terwijl waterdruppels nog in de hete bovenlaag van de brandende vloeistof zitten) 1000 x zoveel ruimte inneemt als vloeibaar water. Zo'n plots kokende waterdruppel wordt een ontploffinkje dat óók brandende vloeistof alle kanten op doet spetteren. Zéér contraproductief resultaat dus :shock: .
niet met een waterstraal blussen en wel met water?
 
Eigenlijk nooit met water. Ik ben héél benieuwd waar bovenstaande stelling vandaan komt. Maar met een fijne nevel moet je misschien wel wat kunnen: de waterdamp die in de hitte van de vlam ontstaat verdrijft zuurstof, én het vormen van die waterdamp uit water onttrekt veel warmte aan het proces , zonder dat risico van alle kanten opvliegende brandende spetters.
Maar voordat je dat doet zou ik eens te rade gaan bij de brandweer. Die kennen naast de theorie (zoals boven) ook de praktijk...... 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: blussen van een brandversneller

En die zal vast zeggen: gebruik een CO2 blusser of een schep fijn zand.

Berichten: 12.262

Re: blussen van een brandversneller

Het hangt er een beetje vanaf wat er precies in brand staat. Als het een vloeistof is met een kookpunt lager dan 100 graden dan kun je daar wel water overheen sproeien om te blussen. Het meeste van dat water zal zinken tot onder de vloeistof en niet zoveel doen, maar de waternevel onttrekt warmte, vormt stoom en ontrekt daarmee ook zuurstof.

Bij een vloeistof die hoger dan bij 100 graden kookt maakt water het vooral erger: zodra er water in die vloeistof komt (of het nou valt, of er in gespoten wordt, of whatever) kookt dat water onmiddelijk en verspreid de brandende vloeistof tot een nevel. Dit is het typische 'vlam in de pan' effect dat je vooral NIET met water moet blussen.

Voor een relatief klein brandje is een CO2 blusser optimaal - dat blus alles behalve heel specifieke metaalbranden (magnesium etc).

Water is vooral nuttig omdat het relatief gemakkelijk is er heel veel van ter plekke te krijgen, wat noodzakelijk is bij een grotere brand die je met 1 CO2 blusser echt niet meer uit krijgt.

Poederblussers zijn er eigenlijk alleen om je het vege lijf te redden. Als je een poederblusser gebruikt vernietig je vrijwel altijd het object dat in brand staat en meestal het nodige daaromheen. Uiteraard de moeite als je daardoor letsel kan voorkomen, maar compleet zinloos als je materiele zaken schadeloos wilt stellen. Bovendien kan dat verzekeringstechnisch lastig zijn aangezien je blusactie iets vernietigde, en niet de brand zelf, wardoor soms niet uitgekeerd wordt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: blussen van een brandversneller

Een comprimies tussen water en CO2 blussers kan zijn een schuimblusser.
 
Schuimblussers geven vaak een deken laag welke ligter is dan menig vloeistof die de zuurstof kan afsluiten. Een belangrijk nadeel is het beperkte sproeigebied, instabiliteit van het schuim in het begin van blussen waardoor je eigenlijk eerst zuurstof extra toevoegd.
 
Even cru gezegd, de beste blussers voor electericiteit en sommige metaal branden zijn Halon blussers. Nadeel is dat door de schade aan de ozon laag deze inmiddels verboden zijn en niet meer geleverd worden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer