[overig] raketmotor, druk, temperatuur, verbrandingssnelheid etc

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

raketmotor, druk, temperatuur, verbrandingssnelheid etc

Hoi iedereen,
 
Ik heb een hele hoop vragen over een raketmotor.
 
 
1. Kan je de de druk die onstaat in je motor, temperatuur in de motor en verbrandingssnelheid van de brandstof berekenen als je geen van die dingen weet? Ik kan alleen berekeneningen vinden voor bv temperatuur als je de druk al weet, maar die hangt af van de hoeveelheid gas, dat hangt weer af van de verbrandingssnelheid... wat weer onder andere afhangt van de temperatuur....
 
2. Als je de druk die ontstaat weet (per seconde?) kan je dan berekenen hoeveel uitstoot je krijgt met een nozzle (opening) van x cm2?
 
3. Hoe kom ik erachter hoeveel druk mijn motor aan kan? 
 
Dit is alles wat ik nu kan bedenken maar waarschijnlijk komt er wel meer
 
alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: raketmotor, druk, temperatuur, verbrandingssnelheid etc

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: raketmotor, druk, temperatuur, verbrandingssnelheid etc

1) Je zult iets moeten weten over de begin temperatuur, samenstelling van het mengsel, hoeveel % van het geheel verbrand is wanneer het de uitlaat uit komt, verbrandingswaarde e.d. Dan kun je misschien wel wat bepalen.

 

2) Ja, er is dan een overdruk t.o.v. de atmosfeer, dus er treed uitstoot op. Zoek op wet van Bernoulli.

De massastroom die eruit komt zorgt voor een reactiekracht. Alsof je de kop van een brandblusser eraf zou slaan,

of een uitlaat van een auto, en een brandslang.

Voor de reactiekracht die je wilt berekenen heb je een vergeten deel van de 2e wet van Newton:

 
\(\vec{F}=m\cdot \vec{a}+\dot{m}\cdot{\vec{v}}\)
  

3) Door de toelaatbare spanning te delen door de maximaal optredende spanning, en te controleren of die waarde groter is dan jouw gekozen veiligheidsfactor.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: raketmotor, druk, temperatuur, verbrandingssnelheid etc

Dat 2e deel van de wet van newton betekent dat je moet meenemen dat de massa van je voertuig afneemt. Dit vind je oa terug in de 'rocket equation': http://en.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovsky_rocket_equation.

Berichten: 19

Re: raketmotor, druk, temperatuur, verbrandingssnelheid etc

oke, ik moet nu eerst toetsen leren dus zal even een tijdje niet reageren, maar alvast bedankt :) 

Reageer