Wet van Darcy - chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Wet van Darcy - chromatografie

Hallo,
 
In mijn cursus zien we wet van Darcy met betrekking tot chromatografie. Het wordt beschreven als een drukverschil tussen het einde en het begin van de kolom, en dus de manier waarop een vloeistof doorheen de kolom loopt. Ik vraag me nu eigenlijk af wat nu precies het nut van deze wet is om de scheiding te optimaliseren?  Het drukverschil is eigenlijk toch ook een maat voor de snelheid waarmee de vloeistof zou migreren doorheen de kolom, toch? Dus wilt dat dan zeggen dat het beter is dat je een snelle/trage vloeistof kiest voor het scheiden van een bepaald mengsel?
 
Alvast bedankt om te lezen!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.264

Re: Wet van Darcy - chromatografie

Opmerking moderator

Bij deze verplaatst naar het scheikunde forum.
Je leest maar niet verder want je, je voelt het begin van wanhoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wet van Darcy - chromatografie

De wet van Darcy beschrijft hoeveel vloeistof je door een kolom kunt persen. De enige eigenschap van de vloeistof in die formule is de viscositeit. Bij chromatografie ga je de vloeistof toch niet kiezen op basis van de viscositeit? Ik denk dat de scheidingseigenschappen daarvoor veel belangrijker zijn.

Hoe optimaliseren jullie dit in de cursus dan?

Re: Wet van Darcy - chromatografie

Dat is eigelijk mijn vraag. Ik snap het belang van de wet niet in relatie tot de optimalisatie van de scheiding. Hierop zou ik een antwoord moeten vinden, maar ik zie het niet meteen aangezien ik niet veel meer informatie heb. Is het dan gewoon van belang om een bepaalde partikelgroote van de stationaire fase te kiezen en het volume van de kolom? Kunnen deze waarden bijdragen tot een optimalisatie van de scheiding? Want hierbuiten zie ik geen andere grootheden in de formule van de wet staan die zouden kunnen bijdragen hiertoe.
 
Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wet van Darcy - chromatografie

Ik hoop dat er anderen in kunnen springen die hier meer van weten. Natuurlijk is het zo dat je pomp een maximale druk kan geven, en dat afhankelijk van de viscositeit de snelheid van de doorloop nog anders is. Te lange doorlooptijd is niet goed, en te kort ook niet (er moet wel steeds een evenwicht ontstaan.

Reageer