Naamgeving en notatie van dubbelzouten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 167

Naamgeving en notatie van dubbelzouten

NaK2PO4is een dubbelzout.
Als naam heeft het dikaliumnatriumfosfaat. Natrium en kalium moeten alfabetisch in de naam geschreven worden. Maar hoe zit het nu met de notatie. Waarom staat Na voor K? Zijn daar ook regels voor en zo ja wie kan mij daarvoor een goede link geven?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Naamgeving en notatie van dubbelzouten

Bij zoeken vond ik een link naar een oud document, maar ik denk dat dat hiervoor niet uitmaakt: http://old.iupac.org/reports/provisional/abstract04/RB-prs310804/Chap4-3.04.pdf . Kijk naar sectie 4.4.3.4

Samenvattend heb je gelijk, het moet K2NaPO4 zijn.

Berichten: 167

Re: Naamgeving en notatie van dubbelzouten

Zou de brutoformule zoals hierboven vermeld dan eigenlijk fout zijn? Dit staat namelijk zo in één van mijn handboeken. Of zijn beide brutoformules toegestaan?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Naamgeving en notatie van dubbelzouten

"Niet helemaal standard" is niet hetzelfde als "fout"....

Reageer