[scheikunde] LGO/LCAO's

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 346

LGO/LCAO's

3) Blauwzuurgas, oftewel waterstofcyanide (HCN), staat bekend om zijn aangename geur (amandelen) maar wellicht nog meer om zijn giftige eigenschappen.
a) Toon op basis van Lewis structuren aan dat de bindingsvolgorde HCN is en niet HNC.
De Lewis structuur  laat zien dat we te maken hebben met een lineair molecuul.
b) Geef in een tabel aan welke atoomorbitalen combineren tot molecuulorbitalen uitgaande van hybridisatie op zowel het koolstof als stikstof atoom. Geef voor elke MO het type aan (, ). Kies de z-as parallel aan de CN binding.

c)  Stel een kwalitatief MO schema op dat de situatie in b) beschrijft.

d) Bereken de totale bond-order van het molecuul.
De binding in HCN kan ook met Ligand Groep Orbitalen (LGO's) beschreven worden.
e) Beschrijf de binding in HCN gebruik makende van LGO's en stel ook hierbij een kwalitatief MO schema op.
 
Deze vragen probeerde ik te beantwoorden, mar ik kwam er niet helemaal uit, voor niet bij e.
a) 
lewis HCN.jpg
lewis HCN.jpg (20.12 KiB) 92 keer bekeken
b)
tabel atoomorbitalen.jpg
tabel atoomorbitalen.jpg (22.26 KiB) 92 keer bekeken
c)
MO schema HCN.jpg
MO schema HCN.jpg (89.97 KiB) 92 keer bekeken
d) BO = 1/2 (bindende elektronen - niet bindende elektronen) = 1/2 (6-2) = 2 (deze moet 4 zijn, want er zijn 4 bindingen, dus er zit een fout in het MO schema)
e)
LGO.jpg
LGO.jpg (74.77 KiB) 92 keer bekeken
Bij e) kom ik er dus niet helemaal uit, want ik moet de LGO's gebruiken, het is een 3-dubbele binding, dus ik dacht de LGO's van pz, py en px, dus dan kom je uiteindelijk op 6 LGO's. Zonder waterstof daarin te betrekken, nu weet ik niet op ik waterstof er wel of niet in moet betrekken, ik dacht dat het niet kon, of het kan maar bij 2 van de LGO's die met de py lijkt me dan, omdat er dan één van de lobben van het koolstof naar de waterstof staat.
Zoals dit:
DSC_1611.jpg
DSC_1611.jpg (52.94 KiB) 92 keer bekeken
 
Maar dan mis ik uiteindelijk nog één binding van de 4, of moet ik het waterstofatoom gewoon niet meenemen en daarvan gewoon de 1s in het MO schema zetten?
 
Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: LGO/LCAO's

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: LGO/LCAO's

Bij d): Hou in de gaten dat je 2 p-orbitalen op C hebt en 2 op N. In totaal 4 orbitalen dus, die 4 nieuwe orbitalen vormen, 2 bindende en 2 antibindende. Jij tekent maar 1 bindende en 1 antibindende orbitaal...
 
 
Bij e) weet ik ook niet helemaal wat de bedoeling is. Hou in ieder geval in de gaten dat de z-as parallel aan de C-N binding zit, dus waar je py zei, moet pz zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: LGO/LCAO's

Marko schreef: Bij d): Hou in de gaten dat je 2 p-orbitalen op C hebt en 2 op N. In totaal 4 orbitalen dus, die 4 nieuwe orbitalen vormen, 2 bindende en 2 antibindende. Jij tekent maar 1 bindende en 1 antibindende orbitaal...
 
 
Bij e) weet ik ook niet helemaal wat de bedoeling is. Hou in ieder geval in de gaten dat de z-as parallel aan de C-N binding zit, dus waar je py zei, moet pz zijn.
 
d) dat klopt, dat is daar inderdaad de fout, met 2 bindende, klopt de bondorder wel.
e) Deze snap ik nog niet helemaal, ook al neem ik nu misschien de verkeerde as, dan zou het uiteindelijk toch niets uit moeten maken voor de combinaties alleen klopt het MO-schema niet meer, maar mijn combinaties kloppen ook al niet. 
Want het aantal AO's erin moet gelijk zijn aan LCAO's/LGO's eruit. Maar hoe en of ik de waterstof mee moet nemen is voor mij nog zeer onduidelijk.
 
Bedankt voor het antwoord, Marko :)

Reageer